UNA VISITA MOLT ESPERADA

L'escriptor i músic David Nel·lo ens ha visitat i ens ha explicat un munt de coses. A més de la novel·la que tant ens ha agradat, "PER QUÈ NO M'HO DEIES?", també ens ha parlat del procés de creació d'un llibre,  del plaer de llegir, de la viquipèdia...
Estava previst que la xerrada durés una hora, però el temps ha passat volant i quan ens n'hem donat compte n'havia passat una i mitja! I més que hagués pogut durar perquè tot el que ha comentat ha estat interessantíssim. A part, hem descobert un escriptor amb una enorme capacitat de captar l'atenció i un gran sentit de l'humor! Podem afirmar que hem gaudit amb ell dues vegades: llegint el llibre i escoltant-lo avui!

UNS CIRCUÏTS ELÈCTRIC BEN ORIGINALS

Durant aquest trimestre a Tecnologia hem treballat el tema de l'electricitat. Com a treball final se'ns va proposar fer uns projectes mitjançant circuïts. Ens ho hem agafat amb molta il·lusió i interès. Hem après molt i hi hem dedicat esforç. Mireu quins aparells hem estat capaços de muntar!

 

QUÈ EM POSO AQUEST MATÍ?

Aquest és el nom de l'activitat que els nois i noies de 1r ESO varen realitzar el dia 11 i 12 de febrer, respectivament per al 1r A i 1r B. Aquest taller, de tres hores de durada, organitzat per la Agència Catalana del Consum va tenir lloc a la seu del Consell Comarcal. En ell els alumnes varen poder descobrir tot el procés que han de fer uns texans des de que només són una llavor de cotó fins a arribar a la botiga, i prendre consciència dels diferents països i personal que cal que intervinguin en la seva confecció.
A més, a través de tot un seguit d'activitats prou divertides, varen poder adonar-se de la importància que té saber escollir bé quan s'ha d'anar a comprar roba, per no deixar-se portar per un primer impuls. Segur que ara són compradors "intel·ligents", "empo", "responsables"... tal com ells mateixos van batejar als qui compren només allò que necessiten en el moment que els fa falta.

Matemàtiques experiencials



Des de l'assignatura de Matemàtiques de 4t d'ESO s'ha organitzat aquesta passada setmana ( febrer 2010) una activitat experiencial, per a aplicar de forma experimental una de les utilitats de la trigonometria en el càlcul indirecte de distàncies i mesures. D'aquesta forma els alumnes a part d'aprendre a utiltzar les fòrmules trigonométriques i resoldre triangles a classe, han pogut descobrir pels seus propis mitjans les tècniques de mesura i l'aplicació real d'aquesta part de la matemàtica.

L'activitat va consistir en la mesura indirecta de l'alçada de la torre del Reial Monestir de Santa Maria de Ripoll; els alumnes en grups de tres persones hi varen participar amb molt d'entusiasme i al final, els càlculs obtinguts divergien des dels 16 metres fins als 60 metres; però algún grup sí que va filar prim i va acostar-se als 35 metres aproximadament que mesura realment la torre.

 

Sessions de cinema

Organitzades pels alumnes de 4t ESO

 

Els berenars a 2n d'E.S.O.

MARIA PEÑA i ALBA PERNAL PROCLAMADES FERRAN ADRIÀ i CARME RUSCALLEDA DE L'ESCOLA

Els nois i noies de 2n d'ESO s'han transformat de nou en cuiners (potser caldria dir pastissers) i han elaborat a casa una recepta per a compartir amb els companys de curs.
Seguint amb la iniciativa de l'any passat de que els textos instructius que es treballen a llengua catalana no quedin només en la teoria, s'ha decidit fer una nova edició dels "Berenars de 2n". És per això que el dimecres 16 de desembre de 2009 les classes semblaven un aparador de pastisseria de primera: trufes, pastissos de poma,creps de xocolata, coques de iogurt, coques de pinyons, flams, galetes, crema catalana, alguna truita... Un seguit d'exquisiteses que feien venir salivera només de veure-les. Els alumnes havien preparat el seu plat cuidant la presentació i el bon gust. En un primer moment tots els alumnes varen fer un tomb per les classes contemplant com havien decorat els plats. En una segona volta tastaren tot allò que els va venir de gust (alguns plats varen desaparèixer vist i no vist). Finalment es va procedir a la votació. La millor presentació, va recaure en la recepta de Maria Peña, que quedà proclamada "el Ferran Adrià de l'escola Vedruna".I com a finalista en Jamal Allaui. Pel que fa al millor sabor s'escollí el plat de Alba Pernal, a qui proclamaren "la Carme Ruscalleda de l'escola Vedruna". El finalista va ser en Joan Carles Escudero.

 

El passat divendres 9 de gener de 2009, els alumnes de 2n d’E.S.O. vam organitzar un berenar amb els plats típics del nostre país, fets per nosaltres, per què a català estem treballant el treballant el text instructiu. La idea d’aquesta activitat va ser del grup C. Els alumnes de la Carme Martínez el dimecres 17 de desembre ens van convidar a un esmorzar preparat per ells. Cadascú, a casa, havia elaborat una recepta culinària, amb plats tan variats que anaven des de mongetes amb botifarra o truita de patates, passant per amanides i fins i tot pastissos. Un cop feta i admirada per tothom l’exposició del plat convenientment ben presentat amb la recepta al costat, vam començar la part més interessant: el berenar! Els professors també van gaudir d’aquests plats, tastant-ne un tall de cada cosa, (bé alguns professors més que altres).

L’activitat va finalitzar amb un parell d’empatxos i amb bon gust a la boca. 
Pol del Pozo Joan Riu 2n d’E.S.O. A

 

 

Els alumnes del crèdit de Meteorología de 4t d’ESO publiquen les seves dades estadístiques 

Coincidint amb el final del crèdit, els alumnes de 4t d’ESO del crèdit variable de meteorología han publicat en forma de gràfic les dades recollides al llarg del trimestre en l’estació meteorològica de l’escola Vedruna Ripoll. Les dades fan referència a la pluja, la temperatura màxima i mínima, la pressió atmosfèrica, la pressió i la temperatura anomenada de sensació. De les dades recollides destaquen la temperatura mínima de -9,5ºC observada el dia 31 de gener  i la temperatura màxima de 24,5ºC el dia 18 de Febrer. 

Pel que fa a la pluja, enguany és l’any amb menor aigua recollida des de fa uns 9 anys en que es desenvolupa aquesta activitat experiencial a l’Escola Vedruna Ripoll; amb només 68 litres entre el passat desembre i finals de Febrer.

Durant el desenvolupament d’aquesta assignatura els alumnes han pogut també veure el reportatge d’Al Gore, “una verdad incomoda” i la pel.lícula “el día de mañana” referides al canvi climàtic i amb l’objectiu de prendre conciencia del problema del calentament global, els seus efectes, les seves causes, i  la situació actual; així mateix s’han fet referencies continuades amb lectura i comentari d’articles sobre la recent cimera internacional de Nairobi (Kenia) sobre el canvi climàtic. 

També al llarg del crèdit, els alumnes han participat en una experiencia pilot auspiciada per la NASA dins el projecte S’COOL d’observació terrestre de núvols, enviant les dades de forma telemàtica per tal d’ajudar a fer una investigació mundial sobre la influència de les masses de núvols en el reflex de la radiació solar i de l’energia radiant terrestre i per tant la seva influència en el fenòmen global de canvi climàtic. Les observacions s’han efectuat durant uns 20 dies i coincidint amb l’horari de pas del satèl.lit d’observació terrestre AQUA per damunt de Ripoll, per tal de tenir les dades contrastades

 

A 1r. d´ESO, fem de pastissers!!
 
Una de les unitats que treballem en l´activitat de francès ens parla d´ingredients. i, com tots sabem, els francesos tot ho fan "cuina".  Hi trobem el text d´una recepta d´un pastís molt fàcil de fer a base de galetes, mantega, cacau i sucre.
El treball consisteix, primer, en aprendre´s els mots dels ingredients i després fer-lo a casa, sigui individualment o en grup per portar-lo a l´escola i poder-ne esmorzar tota la classe.
Ho distribuïm, i qui vol, s´apunta a portar-lo un dia, un altre, un altre dia, ... Així durant dies anem menjant el pastís  que, sovint sembla d´autèntica pastisseria, per com està fet i per l´enginy que mostren els alumnes en decorar-lo.
Realment tots ho fan amb molta il.lusió demanant també la col.laboració de les famílies.
 

Uns esmorzars de llepar-se´n els dits.

 

Taller de construcció de robots

Els alumnes del crèdit variable d’electrònica de 4rt d’ESO de l’escola Vedruna Ripoll han organitzat la cursa de robots hexapods (de sis potes).Els robots són capaços de detectar els obstacles frontals a través d’un sistema de “visió” per infrarroigs i d’esquivar-los en invertir el sentit de gir d’un dels motors. Els alumnes han hagut de construir prèviament aquests enginys a partir de completar el circuit imprés i realitzar tot el muntatge dels components mecànics.

curs 2010-2011

 

curs 2007-2008