Formació en MAV en centres educatius
   
Enrera
Equips, eines i llenguatge de la imatge fixa
Imprimir
Pràctica IF165. La llum: tractament
   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

La llum

De ben segur que tots plegats estareu d'acord que la llum és un factor decisiu en fotografia.
Hi ha diferents tipus d'il·luminació, bàsicament classificats en naturals i artificials.
La majoria de les vostres fotos dependran de la llum natural o de la llum natural que hi hagi en un interior. El flaix incorporat a la càmera aportarà, sovint, l'únic toc artificial.

Per la rellevància de la llum, sembla necessari fer un seguit de comentaris tenint en compte les característiques de la majoria de les càmeres fotogràfiques digitals a l'abast de les butxaques.
D'entrada, aquest tipus de càmeres digitals, com moltes de les càmeres compactes del mercat, mesuren la llum automàticament. El fet de no poder manipular els diafragmes i fixar la llum farà necessari que us mogueu per l'espai i, així, aconseguir el millor efecte de llum.

A l'exterior amb sol abundant

Si es pretén que els subjectes fotografiats surtin clars caldrà posar-se d'esquena al sol.
Els colors sortiran brillants per bé que les ombres restaran molt marcades.
De cara a la llum (sol), la màquina mesurarà la llum directa del sol i els subjectes a fotografia apareixeran foscos.  El resultat obtingut s'anomena contrallum.
Si ho fem voluntàriament, perfecte. En cas contrari, cal preveure que potser no sortirà el que es pretén.
En posició de contrallum s'obtenen fotografies d'efectes solars de valor estètic per bé que només es veuran les siluetes de les figures.

A l'exterior en un dia sense sol

Els colors no sortiran tan brillants però, a la imatge, els subjectes sortiran més clars. Les ombres no seran tan marcades.
Per bé que no hi hagi un sol directe, sempre hi haurà una zona més clara des d'on provindrà la llum i, per tant, caldrà respectar mínimament les mateixes normes que quan hi ha sol. 

A l'interior

Un interior pot estar il·luminat per llum artificial i per la llum que entra per les finestres. Cal pensar que, si fem la foto de cara a la finestra, estarem a contrallum i, per tant, la màquina mesurarà la llum de la finestra. Els nens o nenes restaran foscos. 
Cal tenir la prevenció de situar-se d'esquena a la finestra i/o tancar les finestres del fons de la foto.

Manipular la llum a la càmera digital

Una de les opcions genèriques de les càmeres pel que fa a la llum és la mesura de la llum en un punt i disparar en un altre. És a dir, el disparador d'aquestes càmeres té dues posicions. Una primera en què la màquina fa la mesura de la llum i del focus, i una segona en què dispara. Bé, si feu el primer pas en una zona més fosca i passeu a una més clara que estigui a una distància semblant, aconseguireu augmentar l'exposició i que  una foto de contrallum sigui menys contrastada. En altres paraules, haureu enganyat la màquina.
Una altra de les opcions que teniu és situar la posició del flaix de forma que es dispari sempre. Això suavitzarà els contrallums si l'objecte no és gaire lluny. 
 
L'efecte dimoni
 

Les càmeres digitals comparteixen aquest problema:  quan es fa un retrat frontal amb flaix, els ulls surten amb un reflex vermell que es coneix com l'efecte dimoni. 
El programari que ofereix el fabricant explica com arreglar, a l'ordinador, aquest efecte. 
Per evitar-lo, haureu de fer la foto lleugerament de costat, de manera que els ulls no retornin a la càmera el reflex que fan.
Sigui com sigui, un dels punts febles de les càmeres digitals és el flaix. 
El millor consell és que feu poques fotos amb flaix, malgrat hi hagi poca llum.

 
 
Amunt