Formació en MAV en centres educatius

Equips, eines i llenguatge de la imatge fixa
Pràctica IF170. Canviar la resolució

La resolució d'una imatge indica la quantitat d'informació recollida per unitat de superfície. És a dir, la quantitat de píxels que descriuen una imatge.
Es medeix en píxels per polzada (ppi = pixel per inch).
Del nivell de resolució en depèn la qualitat de la imatge i el seu pes (quantitat de bites que ocupa la imatge).

Per exemple, si una imatge té una resolució de 72 ppi, resolució habitual en les imatges que es troben per Internet, significa que té 5.184 píxels en una polzada quadrada. (72 d'ample x 72 d'alt).

A més, com més alta sigui la resolució, hi haurà més qualitat d'imatge. Per exemple, una imatge de  5 x 5 polzades (12 x 12 cm) amb una resolució de 72 ppi tindria 129.600 quadradets de colors (píxels), mentre que la mateixa imatge amb una resolució de 300 ppi en tindria 2.500.000.

Sembla evident que, com més elevat sigui el nombre de píxels, es podrà capturar un major nombre de detalls.

Nota:

Una polzada és una mesura britànica equivalent a una dotzena part d'un peu.  Equival a 25,4 cm. Si expresséssim la resolució en centímetres, ens trobaríem que una imatge a 72 ppi tindria 28,3 píxels per centímetre, és a dir, uns 800 píxels per centímetre quadrat.

La resolució d'una imatge s'haurà d'ajustar en funció de l'ús que voleu donar a la imatge. Si voleu imprimir-la, partiu d'una resolució alta. Si només la voleu veure a l'ordinador o tractar-la per la web, partiu d'una resolució baixa.

Per a la majoria dels treballs escolars, una resolució de 72 ppi serà suficient.

L'escàner porta, per defecte, una resolució de 400 ppi. Les imatges resultants fetes de forma automàtica sense baixar la resolució tindran molt pes i trigaran molt temps a fer-se.

En aquesta pràctica canviareu la resolució de l'escàner.

Quan s'activa per primer cop l'escàner, aquest funciona de forma automàtica.

Si l'activeu dels del centre EPSON Smart Panel amb la utilitat Scan to file s'obrirà la finestra:

Abans de prémer la tecla Scan, cal obrir la segona part de la finestra amb , que us permetrà accedir a canviar la resolució de la imatge:

Des d'aquí podeu triar la resolució que vulgueu.

Tingueu present que, dins de l'entorn escolar, la majoria dels treballs en tindran prou amb una resolució de 72.

L'altra possibilitat és accedir a     de manera que se us obrirà la finestra de configuració general on, a més a més de canviar la resolució, podreu canviar d'altres paràmetres.