Formació en MAV en centres educatius
   
Enrera
Equips, eines i llenguatge del so
Imprimir
Pràctica S101. El so i el llenguatge verbal
   

El terme llenguatge verbal fa referència a l’ús de la veu, a la paraula.

El treball amb llenguatge verbal a l'aula es pot organitzar:

  • Amb guió: transcripció oral i lectura d'un text prèviament construït o elegit intencionadament.

  • Sense guió: improvisació de la locució.

En el primer cas, a partir d'una activitat d'enregistrament de so, es poden treballar de manera sistemàtica molts aspectes que ajuden a la comunicació verbal:

  • Respecte a la redacció de textos: claredat, senzillesa, redundància en la idea principal i utilització del llenguatge descriptiu.

  • Respecte a l'expressió oral: vocalització i articulació, entonació, actitud, ritme, to de veu, intensitat, timbre... 

Els equipaments de reproducció, edició i enregistrament de so del centre poden donar-vos un bon cop de mà a l'hora de programar activitats que incloguin el treball amb llenguatge verbal. 

En tot cas, aquest treball pot ser:

  • No relacional: persegueix objectius molt concrets relacionats només amb l'expressió oral.

  • Relacional o transversal: posa en relació el treball amb so amb els continguts de diverses àrees.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Observeu aquest exemple, clicant damunt de la imatge. 

  1. Aquest exemple podria basar-se en un treball relacional elaborat per un alumne/a de cicle superior de primària. La pràctica consisteix a deduir (en gran grup, petit grup o individualment) els aspectes bons i no tan bons que implica un treball d'aquest tipus..
    Tant si heu portat a terme experiències d'aquest tipus com si no, intenteu donar resposta a aquestes preguntes:

    • Amb quines àrees es relaciona fonamentalment?

    • Quins continguts (1 o 2 per àrea) pretén treballar aquesta proposta?

    • Creieu que el fet d'incorporar treball de so al collage... 

      • ha engrescat més l'alumne/a?

      • ha engrescat més el mestre/a?

      • ha portat més feina al mestre/a?

      • ha facilitat nous aprenentatges a l'alumne/a?

      • ha facilitat (o dificultat) la coordinació entre el professorat del cicle?

    • Quines eines creieu que ha de conèixer l'alumne/a?

    • I el mestre/a?

    • Expliqueu l'avantatge i l'inconvenient més grans (per al mestre/a i per a l'alumne/a) que creieu que comporta un treball d'aquest tipus

   
 
Amunt