Formació en MAV en centres educatius
   
Enrera
Equips, eines i llenguatge del so
Imprimir
Pràctica S102. El so i el llenguatge musical
   

En l'organització d'activitats en què intervé el treball amb sons s'utilitza, sovint, la música:

  • Com a llenguatge en si mateix: com a música. Per exemple: crear (o triar) una música que defineixi un estat d'ànim. Aquest apartat és un dels que treballa l'especialista de música del centre. 
  • Com a complement del llenguatge visual. Associant una música a una imatge podeu contextualitzar-la o donar-li una càrrega (emotiva, religiosa, política...) que la imatge, per si mateixa, no té. Per exemple: una imatge d'uns treballadors en una fàbrica amb una música de caire sindicalista de fons.
  • Com a complement del llenguatge verbal, tant per reforçar aspectes que s'expliquen verbalment com per crear sensacions i estats d'ànim que complementen el llenguatge verbal. Per exemple: una locució de tipus intimista en primeríssim pla amb una música de fons de piano o violí.
  • Com a integrant d'un missatge audiovisual complet. Si incorporeu els tres llenguatges (verbal, musical i visual) en un mateix missatge, podeu arribar a un nivell de comunicació molt gran. Per exemple: qualsevol seqüència de qualsevol pel·lícula on la música tingui un paper important.

No totes les músiques són aptes per formar part de missatges amb llenguatge verbal o visual, de la mateixa manera que no totes les imatges ni totes les locucions són aptes per acompanyar una determinada música. Cal atendre a criteris relacionats amb el tema, amb la intensitat de la veu, amb el to, amb el ritme de la locució o de la seqüència... per formar un missatge audiovisual coherent.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
  1. Recordeu la pràctica anterior? (Si no l'heu feta, cliqueu damunt la imatge del collage de la pràctica S101 i escolteu la locució abans d'iniciar aquesta pràctica.) Cliqueu damunt la imatge i escolteu una altra vegada la locució, ara amb una música de fons. En què diríeu que canvia el missatge? 

  2. On ubicaríeu aquestes imatges? (Tot i que són característiques del lloc on pertanyen, segur que si hi cliqueu, les podreu ubicar millor.)

  3. Quina d'aquestes músiques utilitzaríeu per acompanyar un poema? (La que desestimeu per al poema, per a què la faríeu servir?)


    1

    2
   
 
Amunt