Índex
Consideracions prèvies
L’aprenentatge de la llengua i les tècniques de comunicació,
en qualsevol de les seves formes, és un element fonamental del
currículum i una eina bàsica per a la integració
i participació social.
Gran part dels problemes d’aprenentatge tenen el seu origen, o la seva
expressió, en un coneixement insuficient o un ús inadequat
del llenguatge.
Les tecnologies de la informació poden emprar-se com un recurs
educatiu que facilitar l’èxit allà on altres propostes han
fracassat. Per altra banda, la comunicació en el segle XXI estarà
mediatitzada per aquesta tecnologia.
Orientacions del curs
Finalitat
La finalitat d’aquest curs és revisar les dificultats en l’aprenentatge
de la llengua dins l’ensenyament obligatori, analitzant propostes didàctiques
basades en les TIC.
En aquest treball es valora tant els aspectes de les eines informàtiques
com els de la didàctica de la llengua, de manera que el projecte
final haurà de ser una seqüència didàctica
integrada en el currículum de llengua que empri de manera significativa
les TIC.
Estructura del curs
El curs Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes
d'aprenentatge està organitzat en vuit mòduls i un
projecte final.
Els mòduls o capítols repassen els diferents continguts
de la llengua oral i escrita sense oblidar els sistemes alternatius
de comunicació SAC.
Contingut del curs
Mòdul 1. La comunicació
A partir d’una anàlisi de les dificultats en la comunicació,
es presenten eines informàtiques per donar suport als sistemes
alternatius de comunicació.
Mòdul 2. Llengua oral: fonètica i fonologia
Centrat en la comunicació ora,l es presenten eines per millorar
el control de la veu i la producció de la parla.
Mòdul 3. El lèxic
Es presenten recursos per aprendre vocabulari en entorns significatius
i enriquir les expressions tant en la forma oral com en l’escrita.
Mòdul 4. Morfosintaxi i estructures textuals
Una pobresa en les estructures lingüístiques indica una
insuficient estructuració del pensament. Aquest mòdul
mostra estratègies i eines per crear estructures lingüístiques
correctes, tot guanyant en complexitat i funcionalitat.
Mòdul 5. Aprenentatge del codi escrit
Són moltes les eines informàtiques que permeten treballar
les dificultats en l’adquisició de l’escriptura.
Mòdul 6. Comprensió lectora
Es presenten eines que poden ajudar a resoldre les dificultats dels
lectors en comprendre el text escrit.
Mòdul 7 i 8. La composició escrita
Prenent com a eix les dificultats en crear un text escrit correctament,
es presenten eines per treballar la presa de decisions en la planificació,
el control en la producció del text i les estratègies
de revisió.
Estructura d’un mòdul
Cada mòdul gira al voltant d’un tema de l’aprenentage de la llengua
i treballa amb profunditat una eina informàtica.
Els mòduls es composen de:
Es traca d’un escrit que emmarca els aspectes lingüístics
que s'han de treballar, la seqüència didàctica que
s'ha de seguir i les dificultats que sovint té l’alumnat
Aquets curs dóna importància tant als aspectes informàtics
com als lingüístics.
El mapa conceptual representa de manera esquemàtica els continguts
lingüístics i els enllaça amb les pràctiques
que hi estan relacionades.
El mapa conceptual aporta una nova manera de llegir els continguts
i accedir a les pràctiques.
Les pràctiques són les activitats d’aprenentatge. Majoritàriament
es tracta de propostes didàctiques que es resolen amb eines informàtiques
però que a classe s’haurien de combinar amb altres eines i activitats.
Per dur a terme aquestes activitats es requereixen uns coneixement
mínims d’informàtica -el que habitualment s’anomena informàtica
d’usuari- i un coneixement més especialitzat en eines específiques.
Per facilitar la lectura de les pràctiques s’ha separat la documentació
dels programes específics en pàgines separades que podeu
llegir si ho creieu necessari.
La realització de les pràctiques és fonamental
per fer els exercicis correctament.
Cada un dels mòduls té 3 pràctiques, amb l'excepció
del mòdul 7, que en té 4. A la majoria des mòduls
trobareu també pràctiques optatives que no són
imprescindibles per assolir els continguts bàsics del curs, però
que poden ser útils per a ampliar informació en aspectes
que hi són relacionats.
Els exercicis són les activitats d’avaluació i fan referència
als continguts i programes treballats.
Són obligatoris i cal fer-los i enviar-ne els resultats en els
terminis marcats.
En la seva valoració es tindran en compte tant la vessant informàtica
com la lingüística.
La pàgina inicial permet accedir als diferents elements informatius
i de treball del mòdul.
Metodologia de treball
El treball comença amb l’observació del mapa conceptual
i la lectura del marc teòric.
Les pràctiques són els activitats d’aprenentatge i és
important dedicar-hi el temps suficient per fer-les.
Si esteu familiaritzats amb el programari podeu fer la pràctica
directament.
Si desconeixeu el programari, haureu d’invertir un temps en buscar-lo,
instal·lar-lo i conèixer-ne l’entorn de treball. Les pràctiques
porten un enllaç a una pàgina amb informació tècnica
del programa que explica el seu funcionament ,i si cal, on localitzar-lo
i com instal·lar-lo.
Els exercicis són les activitats d’avaluació i cal fer-los
i enviar-ne els resultats en el calendari marcat.
Tramesa de materials
Els exercicis s'han d'enviar tots junts en un únic arxiu comprimit
en format ZIP (amb l'aplicació WinZIP, per exemple) , incloent-hi
el fitxer principal i els auxiliars ( imatges, sons, text,..) de manera
que el tutor pugui avaluar el treball realitzat.
El nom d'aquest arxiu comprimit ha d'estar format per l'identificatiu
(username) de l'alumne seguit del codi corresponent al mòdul
que es lliura (de l'm1a l'm8). Per exemple, si l'identificatiu de l'alumne
és fruiz1, els exercicis del mòdul 3 es lliuraran
en un arxiu amb el nom fruiz1m3.zip.
Aspectes tècnics
Els materials
Els documents del curs són un conjunt de pàgines web
visibles en qualsevol navegador però optimitzades per a l'Internet
Explorer.
Els mapes conceptuals s'han creat amb el programa Flash, i per veure'ls
i utilitzar-los, cal tenir el connector adequat.
Programari i maquinari
El curs s'ha dissenyat a partir d'un equipament bàsic disponible
a tots els centres educatius, que inclou:
- ordinador multimèdia
- connexió a internet
- l'escàner
I com a programari conté:
- Windows 97 en català
- l'Office 97
- l'Internet Explorer
La utilització d'altres versions del Windows o de l'Office pot
crear alguns entrebancs a l'hora d'isntal·lar o utilitzar alguns
programes.
La resta de programari utilitzat és de lliure utilització
en l'entorn educatiu i es pot trobar a Internet o bé en algun
dels CD-ROM Sinera.
En algunes activitats es presenten CD-ROM educatius que en cas de no
tenir-los al centre es poden aconseguir al Centre de Recursos Educatius.
En algunes activitats es treballar en el portal edu365 i per
aquest motiu és necessari disposar d'una contrasenya de la XTEC
o del propi EDU.
Nous programes
En les activitats d'aquest curs es treballa amb programes poc utilitzats
i, per tant, no suficientment coneguts.
La majoria poden estar instal·lats als ordinadors del centre però
es possible que no tinguin les versions actualitzades. Per aquesta raó
es aconsellable instal·lar les darreres versions que trobareu entre
els materials del curs o a Internet.
Projecte fi de curs
Una vegada acabat l'estudi dels diferents mòduls, el participant
que vulgui tenir dret al certificat del curs haurà de desenvolupar
un projecte que globalitzi la utilització dels diferents recursos
apresos.
El projecte està planificat per fer-lo al final del curs i abastarà
el període d’un mes amb una dedicació de 12 hores.
Si es té una idea clara i definida, el projecte es pot començar
a desenvolupar des del primer mòdul si els exercicis que s'han
d'enviar i pràctiques que s'han de realitzar s’articulen al voltant
d’un tema.
Fases en l'elaboració del projecte
En funció del calendari que trobareu més endavant, podem
contemplar les fases següents:
Proposta o propostes de projecte. Els participants han
de lliurar als tutors les propostes detallades del projecte final.
Aprovació o no de la proposta. El tutor comunicarà
als participants l'aprovació de la proposta o les rectificacions
oportunes.
Lliurament d'una versió prèvia. Els participants
lliuraran als tutors una versió no acabada del projecte per tal
que aquests puguin valorar el seu abast real i aconsellar els canvis corresponents.
Lliurament de la versió definitiva. Els participants
lliuraran la versió definitiva del projecte acompanyada de la documentació
en Word abans descrita.
Requeriments del projecte
És imprescindible que el projecte:
- tracti d’algun aspecte de la llengua, ja sigui oral, escrita
o d’algun dels SAC;
- inclogui una seqüència didàctica que abasti
almenys 6 hores de classe i que es pugui dur a terme en els centres
educatius de Catalunya;
- utilitzi alguns dels programes presentats durant el curs;
- contingui un material informàtic desenvolupat per l’autor;
- estigui acompanyat de documentació didàctica i tècnica
que permeti la seva aplicació en una situació real de
classe.
La documentació del projecte ha de ser un document Word que ha
de seguir l'esquema següent:
- títol
- autor
- dades professionals de l'autor (centre de treball, assignatures
que imparteix...)
- nivell educatiu a qui va adreçat
- justificació curricular (assenyalant quina part del curriculum
es treballa)
- programació de la seqüència didàctica
( descripció de les activitats i temporització)
- descripció dels materials desenvolupats
- orientacions tècniques per a la utilització
- orientacions didàctiques (exemplificació d'una aplicació
didàctica del projecte)
Bibliografia
|