1.GUIĶ DEL PROJECTE

Aquesta és una activitat complementāria a l'estudi i representaciķ de funcions. L'objectiu principal és assimilar les característiques que s'han d'estudiar (domini, punts de tall,...) per arrivar a una correcta representaciķ de la funciķ. Aixō s'aconseguirā amb una eina fonamental: La Calculadora Wiris, que servirā per comprovar cālculs i la representaciķ grāfica de la funciķ, i per realitzar cālculs sense haver-los de fer a mā.

Objectius: En acabar aquesta activitat l'alumne serā capaį de:

- Cončixer les principals característiques d'una funciķ necessāries per fer la seva representaciķ: domini, punts de tall, discontinuītats, simetries, monotonia i extrems relatius, punts d'inflexiķ, concavitat i convexitat.
- Utilitzar La Calculadora Wiris per comprovar cālculs i la representaciķ grāfica d'una funciķ, per realitzar cālculs i, per últim, per introduir una mica de programaciķ en un sentit d'ampliaciķ en la Wiris.
- Representar grāficament totes les funcions que es vulguin.

Continguts:

- Domini d'una funciķ.
- Punts de tall amb els eixos de coordenades d'una funciķ.
- Discontinuītats d'una funciķ.
- Simetries.
- Asímptotes d'una funciķ.
- Monotonia i extrems relatius d'una funciķ.
- Punts d'inflexiķ, concavitat i convexitat.
- Representaciķ grāfica d'una funciķ.

Finestres actives:

- La primera està inserida en l'apartat del domini: es defineix la funciķ que es vol estudiar i representar, desprès fent servir ? es pregunta si el domini és el que es pensa.
- La segona serveix per trobar els punts de tall de la funciķ amb l'eix x i l'eix y resolent amb la calculadora els sistemes {y=f(x),y=0} i {y=f(x),x=0}, respectivament.
- La tercera serveix per comprovar les discontinuītats de f(x) calculades prčviament a mā i per classificar les discontinuītats amb una introducciķ molt senzilla de programaciķ amb la Wiris.
- En la quarta finestra activa es comprova la simetria de la funciķ en qüestiķ calculada prčviament a mā.
- En la cinquena es determinaran les asímptotes mitjanįant les seves prōpies definicions.
- En la sisena es calcularā a mā la derivada i es comprova amb la Wiris, es resol amb la calculadora el sistema {y=f'(x),y=0} per trobar els possibles extrems relatius i s'estudia el signe de la derivada en els intervals determinats pels punts anteriors i les discontuītats de la primera derivada.
- En la setena es determinen els punts d'inflexiķ, la concavitat i la convexitat a partir del signe de la segona derivada en els intervals determinats pels punts que anulˇlen a la derivada segona i els punts de discontinuītat d'aquesta.
- En l'última finestra activa farem la representaciķ grāfica de la funciķ en qüestiķ, comprovant així, la representaciķ feta pel propi alumne a un full quadriculat a part.

Destinataris i realitzaciķ de l'activitat:

Aquesta activitat estā pensada per a alumnes de 2n de Batxillerat. Una vegada el professor ja ha explicat el tema d'Aplicacions de la derivada es portaria al grup-classe a l'aula d'informātica per practicar i aprofundir sobre la representaciķ de funcions. Aquesta activitat serveix per assimilar les pautes, els conceptes i els procediments necessaris per representar una funciķ qualsevol.

<<<PÀGINA PRINCIPAL