|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
Suposeu que seguiu amb el vostre viatge a la recerca de
les fotografies típiques dels llocs visitats que ompliran després
els vostres àlbums de records. És habitual que en un moment
o un altre vulgueu obtenir una imatge d'algun edifici gran: una església,
un castell, una casa. Normalment l'edifici s'enquadra des d'arran de terra
i us trobeu una problemàtica típica: les parets no són
paral·leles en la imatge sinó que convergeixen clarament
cap al cel.
|
|
La manca de paral·lelismeés una conseqüència
del fet que, des d'arran de terra, s'agafa l'edifici des d'un pla inferior,
que s'anomena contrapicat. L'efecte s'incrementa molt quan es fa servir
una òptica de gran angular. En una situació teòrica,
caldria prendre una situació prou allunyada de l'edifici per ser
al mateix nivell, i seria ideal fer servir un teleobjectiu. |
|
|
|
En els procediments clàssics de treball hi ha un recurs
principal per a fer fotografies arquitectòniques i mantenir el paral·lelisme
de les verticals. És la utilització d'òptiques que
es poden descentrar per tal de compensar la convergència. Amb la
fotografia digital, a més, es pot corregir el problema durant el
procés d'edició. En aquest exercici veureu com corregir la
convergència de línies. |
|
|
|
Obriu la fotografia sigtuna.png.
Ara us trobeu a la plaça d'una ciutat sueca, a uns quants quilòmetres
al nord d'Estocolm. |
|
Si analitzeu la imatge hi trobareu dos problemes. En primer
lloc els colors deslluïts. És una fotografia que ja té
uns quants anys i en escannejar-la s'ha produït un cert desequilibri
cromàtic. En segon lloc, les torres de la catedral convergeixen clarament
cap al cel. |
|
|
|
|
|
|
|
Comenceu per la correcció del color. |
|
Aneu a l'Inspector de propiedades
i seleccioneu Efectos | Ajustar color | Niveles.
Observeu l'Histograma. Fixeu-vos
que: |
|
|
D'una banda heu d'incrementar les llums altes desplaçant
el triangle de la dreta fins a l'inici de la corba. |
|
I de l'altra heu d'ajustar els negres i incrementar el contrast
dels tons mitjans desplaçant lleugerament el triangle central
cap a l'esquerra. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Després de fer això, el resultat que n'obteniu
és que la fotografia millora en termes de contrast i equilibri de
llums i ombres, però en canvi el to continua sent de fotografia desgastada
pels anys. |
|
Utilitzeu l'ajustament per nivells actuant selectivament
sobre cada un dels canals per obtenir un resultat millor. |
|
|
|
|
|
|
|
Al quadre de diàleg de
Niveles, seleccioneu la casella Canal.
Tot seguit interveniu individualment a cadascun d'ells. A cada Canal
veieu la representació de píxels corresponent. |
|
Procediu a ajustar els triangles dret i esquerre fins a l'inici
de la corba en cada cas. Us cal ajustar també els tons mitjans de
cada canal. Desplaceu el triangle corresponent a tots i cadascun dels canals
cap a l'esquerra fins a un valor 1,5 tal com podeu comprovar si mireu la
casella numèrica que correspon a aquests tons de la imatge inferior. |
|
|
|
|
|
|
|
Observeu el resultat d'aquest reajustament en la imatge
següent.
|
|
|
|
|
|
|
|
Val a dir que d'una forma ràpida hauríeu arribat
pràcticament al mateix resultat si haguéssiu utilitzat el
comandament de Niveles Automàticos.
Això no obstant, d'aquesta manera heu vist el procediment complet
ja que en moltes ocasions el resultat de fer servir l'ajustament automàtic
no sempre dóna resultats òptims. En les ocasions en què
el resultat és una dominant de color no desitjada, val més
dur a terme un ajustament cromàtic personalitzat mitjançant
aquest procés. |
|
|
|
Fet ja el reajustament, passeu a corregir la convergència
de les línies. Us cal ampliar l'àrea de la imatge i per això
heu d'activar Modificar | Lienzo | Tamaño
del lienzo i posar-hi uns valors més grans que els de la pròpia
imatge. Poseu per exemple 500 píxels d'amplada i 700 d'alçada.
Això us crea una àrea transparent al voltant de la fotografia
que us permet modificar el paralel·lisme de la fotografia i al mateix
temps visualitzar-ne els resultats. |
|
|
|
|
|
|
|
Tot seguit feu visible una quadrícula que us ajudi a controlar
la verticalitat de les parets de l'edifici.
Activeu Ver | Quadrícula | Editar
quadrícula i definiu que les mesures de la quadrícula
siguin de 20 per 20 píxels. Aleshores us apareix una retícula
sobre la imatge que serveix per ajustar-la.
|
|
|
|
|
|
|
Abans de passar a la rectificació de la perspectiva
dupliqueu la capa. Així doncs, aneu a la Persiana
de capas i activeu el botó del desplegable que hi ha a la
banda dreta de la barra superior. Del menú emergent que surt, escolliu
l'opció Duplicar capa. Automàticament
es duplica la capa que té el contingut de l'església de Sigtuna. |
|
Feu activa aquesta capa que acabeu de crear ja que és
on heu d'efectuar la modificació. |
|
Activeu Modificar | Transformar | Sesgar
i fixeu-vos que apareixen uns quadrats negres a les vores de la
imatge. Estireu la vora superior per tal d'eixamplar-la a esquerra
i dreta.
Sesgar provoca que la dilatació
horitzontal es produeixi de forma compensada i equilibrada a banda
i banda. Amb l'ajut de la Quadrícula
que ja heu editat i fet activa abans, controleu la verticalitat
de les parets, sobretot la dels dos campanars, que són els
que més evidencien la convergència de la imatge. En
acabat premeu l'Intro per a confirmar
els canvis.
|
|
|
|
|
|
|
|
Si analitzeu la imatge que ara ja es veu amb la transformació
realitzada, veieu ràpidament que si bé heu corregit la convergència
de les línies verticals també s'han distorsionat les proporcions
de la imatge. Ara les torres són més amples i rebaixades que
abans, mentre les teulades són sensiblement més baixes que
a la realitat. |
|
Baixeu a una Opacidad del
50 % la capa superior, que és la que conté la imatge que acabeu
de modificar. Per fer-ho, amb aquesta capa activa a la paleta, baixeu el
controlador que hi ha a la part superior esquerra fins a un valor de 50. |
|
|
|
|
|
|
|
Aleshores la fotografia que hi ha en pantalla es desdobla.
Comprovar com, per exemple, amb la correcció que acabeu de fer, la
línia de base dels dos campanars ha baixat de posició. |
|
Feu la correcció a ull, perquè en el fons el
que esteu fent és un àlbum de vacances. Si el que estiguéssiu
fent fos un catàleg professional sobre arquitectura, per exemple,
us caldria treballar de forma molt més acurada, és a dir,
utilitzant òptiques de descentrament o calculant amb precisiómatemàtica
les modificacions que ara feu a ull. |
|
|
|
|
|
|
|
Amb la capa activa, seleccioneu Modificar
| Transformar | Escala i estireu la línia superior fins a
fer coincidir les línies de base de la teulada de la torre que teniu
en primer terme. Observeu que l'alçada de les punxes superiors sobrepassa
els punts anteriors. Aquesta variació correspondria a la restitució
de les mesures de les torres si les observéssiu des d'una posició
més a nivell. |
|
|
|
|
|
|
|
Retorneu ara el controlador d'opacitat a un valor de 100
i utilitzeu l'eina Recortar
per tal d'eliminar les parts sobrants de la fotografia. |
|
Elimineu la imatge continguda a la capa inferior, que heu
fet servir de referent per reajustar l'alçada de la imatge definitiva. |
|
|
|
|
|
|
|
Ara la fotografia que heu de tenir ha de ser aproximadament
com la de la imatge següent. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|