En aquest mòdul es tracten els programes de dibuix Paint, TuxPaint
i Kid Pix4, i el programa de disseny gràfic GIMP. També
veureu aplicacions fetes amb els dibuixos creats:
- Fitxes de treball elaborades a partir de dibuixos del Paint i del
Kid Pix
- Presentacions amb l'OpenOffice.org Impress, a partir d'imatges creades amb els programes de dibuix o amb fotografies.
Aquests programes tenen una triple utilitat educativa:
- Són entorns de treball oberts per realitzar exercicis sense
implicacions del llenguatge escrit
- Són una eina d'expressió gràfica alternativa
al dibuix a mà
- Permeten generar recursos gràfics per utilitzar en altres
activitats i programes
Programes de dibuix i de disseny gràfic
Els programes de disseny aprofiten la capacitat gràfica de l'ordinador
per generar imatges. En desar-los, els dibuixos es transformen en fitxers
que, com en el cas dels fitxers de text, es poden copiar, imprimir o modificar
tantes vegades com es vulgui.
En la configuració de la pantalla o resolució es pot distingir
entre:
- La mida de la pantalla en píxels. Les més habituals
640x480, 800x600, 1024x768.
Com major és la resolució, els punts són més
petits i es redueix la mida de tots els elements de la pantalla.
- El nombre de colors. La quantitat de colors que es poden veure simultàniament.
El valors més habituals són 256 colors (8 bits per píxel),
color d'alta densitat (16 bits) i color real (32 bits).
Les resolucions de pantalla van estretament lligades amb la mida dels
monitors. Com a mesura orientativa es poden relacionar els monitors de
15 polzades amb 800x600 i els de 17 polzades amb 1024x768.
Els programes de disseny s'utilitzen en tots els àmbits del dibuix:
en el dibuix tècnic de plànols, en el dibuix publicitari,
en la creació d'il·lustracions i fins i tot en les pel·lícules
de dibuixos animats.
Tots aquests programes ofereixen a la pantalla un espai de treball lliure
sense pautes i utilitzen el ratolí, i en algunes ocasions el teclat,
com a eina per dibuixar. Poden disposar de més o menys recursos
o prestacions, però en tots s'hi pot trobar, bàsicament:
- Eines per dibuixar: pinzells, pots de pintura, colors, per crear rectes,
cercles, rectangles...
- Opcions per desar en diferents formats gràfics, recuperar i
imprimir els dibuixos.
- Eines per transformar els dibuixos: invertir, girar, redimensionar,
retallar, retoc del color...
El suport magnètic permet refer els dibuixos utilitzant procediments
d'assaig i error per trobar la forma que millor expressi la intenció
de l'usuari.
És possible retallar, enganxar i modificar trossos d'altres imatges
tot creant nous dissenys. Existeixen biblioteques d'imatges que es poden
incloure en treballs i il·lustracions.
Per la manera com dibuixen els programes, es pot distingir entre dos tipus
bàsics de dibuix: el de mapa de bits i el vectorial.
Programes de mapes de bits
Els programes de mapa de bits, bitmaps o orientats a píxel,
tracen els dibuixos pintant els punts de la pantalla amb un color determinat.
Les línies, rodones i quadrats són una successió
de punts en una forma concreta. Un cop dibuixats es pot modificar un punt
aïllat, però per esborrar la figura cal esborrar els punts
un per un. Per ampliar les imatges es torna a dibuixar la figura utilitzant
punts més grossos. Amb aquesta tècnica les línies
queden més gruixudes i amb esglaons.
El fitxer d'aquests dibuixos és una successió de nombres
que indiquen el color de cada punt de la pantalla.
Entre els programes de disseny gràfic de mapa de bits hi ha el
Paint a l'entorn Windows.
A nois i noies, els programes de mapa de bits els resulta més intuïtiu
ja que la manera de dibuixar s'assembla més a com treballen i dibuixen
amb llapis i paper.
Programes vectorials
En els programes vectorials els dibuixos estan formats per objectes que
s'enganxen i superposen. Així, poden tenir línies, rectes,
corbes, polígons, etc. Qualsevol modificació afecta tot
l'objecte i un píxel aïllat no pot ser modificat si abans
no s'ha separat de l'objecte transformant-se en un objecte nou.
L'arxiu d'aquests dibuixos és una col·lecció de fórmules
que descriuen els objectes i les seves posicions. En carregar l'arxiu,
especialment si el dibuix és molt complex, es pot veure com es
van dibuixant els objectes un per un.
Els dibuixos vectorials no perden qualitat amb les ampliacions, ja que
per ampliar es tornen a dibuixar les peces però amb dimensions
més grans.
Entre els programes vectorials hi ha l'Autoeskech, l'Autocad i el Corel
Draw. Els programes de dibuix vectorial resulten més conceptuals
i abstractes. Cal descompondre les figures en peces i elements i, un cop
dibuixats, situar-los al seu lloc.
Les extensions
El dibuixos a ordinador ocupen molt espai de memòria RAM i de
disc i és per això que s'han desenvolupat diverses tècniques
de compressió per guardar els dibuixos. Hi ha gran varietat de
tipus de fitxers gràfics, podem destacar-ne:
- BMP és el propi del Windows. És un fitxer sense comprimir
i per tant ocupa molt espai, però és el que es visualitza
més ràpidament.
- GIF i JPG són formats molt comprimits que s'utilitzen a Internet.
- CRR és un format vectorial propi del programa Corel Draw.
Perquè un programa pugui obrir un fitxer gràfic,
ha de ser capaç de llegir i interpretar aquell format. Hi ha
programes que faciliten els canvis entre formats. A les escoles
disposem del GIMP, que permet visualitzar fitxers de quasi tots els
formats i convertir un fitxer a qualsevol format.
|