Consideracions prèvies Elements dels mòduls Estructura d'una pràctica Lliurament dels exercicis Projecte fi de curs Tutoria Calendari del curs Índex del curs. Programació Bibliografia Introducció a la fase de disseny de la interfície d'usuari
Consideracions prèviesEl curs "Programació d'aplicacions educatives amb Visual Basic" que realitza la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació per via telemàtica és la versió actualitzada i adaptada d'un curs que inicialment era presencial, "Programació d'aplicacions educatives amb Visual Basic" (P. Alcón, M.A. Almarza, J. Garcia. PIE 1997), que va ser desenvolupat com a formació en informàtica educativa. Així doncs, els conceptes teòrics i la majoria de les aplicacions són, en essència, les mateixes o, si més no, la idea pedagògica d'aquelles primeres versions. El que canvia en aquesta versió és l'exemplificació i concreció d'aplicacions, l'entorn telemàtic, que aquí és Internet, i l'actualització d'aquelles aplicacions susceptibles de ser actualitzades.Cal destacar d'aquest curs, a l'igual que aquells que eren a distància, el fet que és totalment d'autoestudi i d'autoaprenentatge. Es pressuposa que l'alumnat, en iniciar aquest curs, té uns coneixements i destreses en el domini de l'entorn Windows amb certa soltesa, uns coneixements introductoris sobre programació i coneixement a nivell d'usuari de l'entorn Internet. Per realitzar aquest curs l'alumnat ha de disposar de correu electrònic. El Programa d'Informàtica Educativa ofereix als docents de Catalunya, d'àmbit no universitari, la possibilitat de disposar-ne. Important: aquest curs està fet per a la versió 6.0 de Visual Basic que funciona en Windows. Convenient: disposar de qualsevol llibre de Basic (encara que no sigui Visual Basic) per consultar les parts que expliqui: sentències, procediments, funcions, variables i estructures de control.
Elements dels mòdulsEls mòduls consten de:
Cada pràctica és una pàgina Web, document html, on es desenvolupen tots els passos necessaris per completar el programa. Aquest document també permet accedir:
.
Els exercicis s'especifiquen amb un nom que està referenciat per un codi de sis caràcters, aquest codi està format per la lletra m, el número del mòdul, la lletra p, el número de pràctica, la lletra e i el número de l'exercici. Per exemple, l'exercici 1 del mòdul 2, pràctica 3, serà m2p3e1 Un cop corregits els exercicis, el tutor o la tutora es dirigirà a l'interessat fent-li les observacions, rectificacions i anotacions que siguin d'interès. Els aspectes d'interès general que es puguin extreure de les diferents solucions presentades es comentaran en un missatge genèric a tot l'alumnat. Pràctiques optatives Hi ha alguna de les pràctiques que no són obligatòries. Són pràctiques que l'alumne pot fer si considera que són interessants. Les hi posem perquè considerem que amplien la matèria tractada d'una manera important, però fem que no siguin obligatòries perquè el temps necessari per a completar els mòduls amb aquestes pràctiques podria fer que es sobrepassés les hores destinades al curs. Aquestes pràctiques es distingeixen perquè el seu enllaç és de color verd en lloc de vermell .
Estructura d'una pràcticaTotes les pràctiques tenen una mateixa estructura: (Podeu veure com a exemple la pràctica 1 del mòdul 1 on es fa palesa aquesta estructura)
Títol
Creeu un subdirectori nou: C:\VBCurs\VBActivi\m*\p* que servirà per guardar tots els fitxers del projecte.
Fase de disseny de la interfície d'usuari
Fase de programació de respostes a events
Exercicis
Per obtenir informació adicionalTema: String Subtema: String, String$ Functions
Nota * Pot ser que no funcioni correctament. Cal saber que per qüestions de seguretat els navegadors no deixen, a vegades, executar programes exe. Normalment no es pot fer si estem connectats a Internet. Si estem actuant en local i segons com tinguem el navegador configurat pot funcionar. En aquest cas, l'Explorer 4 funciona correctament després de sortir els dos missatges següents:
Clicant en els botons Aceptar i Si finalment s'executa
el programa. Si el vostre navegador no us permet fer-ho, sapigueu que el programa
es troba en el directori que indica el següent dibuix i podreu
executar-lo doble-clicant damunt d'ell.
Si el programa és m2p4.exe el fitxer es trobarà en el directori VBCurs\VBHtml\vibam2\m2p4.
Nota ** Per la mateixa raó pot ser que si cliqueu aquí tampoc s'executi Visual Basic i carregui el fitxer projecte vbp. Perquè passi hi ha d'haver Visual Basic 6.0 correctament instal·lat en el vostre ordinador i estar l'extensió vbp correctament associada al Visual Basic. Per saber-ho cliqueu, si funciona, segurament sortirà un quadre com el següent:
Si tot està correcte s'obrirà el Visual Basic carregant el vostre projecte a punt per inspeccionar-lo i/o editar-lo. Si no fos així probablement sortiria en el vostre navegador
el llistat del fitxer projecte. Una imatge semblant a la següent.
En qualsevol cas si no funciona correctament, podeu fer la mateixa
opció doble-clicant en el fitxer vbp del projecte que
teniu en el directori:
Si el projecte és m2p4.vbp el fitxer es trobarà en el directori VBCurs\VBHtml\vibam2\m2p4.
Lliurament dels exercicisEl lliurament dels exercicis per part de l'alumnat al tutor o a la tutora es farà de la manera següent:
Projecte fi de cursUna vegada acabat l'estudi dels diferents mòduls, el participant que vulgui tenir dret al certificat del curs haurà de finalitzar-lo en el mateix curs acadèmic que ha realitzat els exercicis, desenvolupant un projecte que globalitzi la utilització dels diferents recursos apresos en base a un programa desenvolupat amb Visual Basic i que sigui una aplicació didàctica directa a classe.El participant presentarà al seu tutor o tutora una o més
propostes de projectes, de les quals es concretarà una d'elles
entre ell i la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació,
que li donarà el vist-i-plau. Caldrà que el projecte sigui
avaluat positivament, juntament amb els exercicis de tots i cada un
dels mòduls per poder tenir dret al certificat del curs.
Directrius per desenvolupar el projecte de final de cursEl projecte de final de curs és una aplicació educativa directa d'un programa. Aquí l'alumnat ha de demostrar les destreses adquirides al llarg del curs en les eines, els recursos i les estratègies presentades en el material didàctic. Això fa que el projecte sigui l'element avaluador definitiu per obtenir la certificació del curs, amb la prèvia de tenir superats tots els exercicis dels diferents mòduls.El projecte constarà d'un programa més o menys complex on l'alumnat utilitzarà els coneixements, recursos, estratègies, etc. que s'han exposat en els diferents mòduls. Amb el projecte es pretén la creació d'una aplicació per fer a l'aula. L'autor/a no hauria de dedicar més de 18 hores de treball efectiu per a la seva realització. El programa ha d'anar acompanyat d'un document (Manual d'usuari) on s'expliciti l'objectiu de l'aplicació, funcionament, breu explicació del procés seguit i recursos utilitzats. Aquest document haurà de ser un document Word i tindrá les següents parts:
Si a la proposta hi ha qüestions a fer o reformulació del projecte, serà el tutor qui farà saber a l'alumnat les observacions, puntualitzacions necessàries o modificacions que s'han d'introduir en la proposta per assegurar-se que la proposta de projecte sigui aprovada en el seu moment. Requeriments del projecteElements a avaluar en el projecte
TutoriaA cada participant se li assigna un tutor o tutora qui l'assessorarà i l'orientarà en l'estudi dels diferents mòduls i a qui podrà formular, per via missatgeria, les consultes i les preguntes que calguin i també podrà demanar orientacions per al desenvolupament del Projecte de final de curs. El tutor farà una assistència personalitzada a cada participant.Per a consultes i comentaris sobre aspectes de qualsevol mòdul, que faci necessari aclarir conceptes o dubtes generalitzats, arrodonir exemples, fer puntualitzacions o qualsevol particularitat que demani una intervenció per part del tutor a tots els alumnes, es farà mitjançant missatges genèrics a tot el grup d'alumnes assignats al mateix tutor.
Calendari del curs Vegeu calendari de l'activitat.
Índex del curs. Programació1. ENTORN VISUAL BASIC. OBJECTES DEL VISUAL BASIC
1.2 Imatges. Un paisatge i tres cares 1.3 Petita aplicació de sumar 1.4 Cronòmetre
2.2 Do..Loop. Gestió d'una llista 2.3 Sentències Basic. Rellotge 2.4 Moviment
3.2 Els vectors 3.3 Escollir un color. Vectors d'objectes 3.4 Un dau 3.5 Quadrats màgics
5.2 Preguntes i respostes utilitzant un fitxer 5.3 Treball amb bases de dades Acces 5.4 Creació d'una base de dades d'alumnes amb un fitxer d'accés aleatori
6.2 Eixos de coordenades 6.3 Dibuix fractal 6.4 Dibuix de línies 6.5.a Dibuix d'una paràbola a punts 6.5.b Dibuix d'una paràbola a línies 6.6 Una petita animació, una funció i una pilota 6.7 Imprimir un dibuix de la pantalla 6.8 Imprimir un gràfic de barres
7.2 Com respondre al ratolí? Fem que la simulació sigui interactiva 7.3 Com creem i gestionem un menú. Afegim-hi una trama i... 7.4 Com creem i gestionem un menú. Afegim-hi una simulació d'una lent divergent 7.5 Quadres de diàleg. Gestió d'un quadre de diàleg modal. Ajuda. Introducció a les DLL.
BibliografiaP. Alcon, M.A. Almarza, J. Garcia. Informàtica educativa Programació d'aplicacions educatives amb Visual Basic (Materials de formació) PIE 2a edició: 1997Microsoft (1993) Language Reference. Microsoft Visual BASIC. Programing
System for WindowsTM Versión 3.0. MICHAEL HALVORSON (1997) Aprenda MicrosoftR Visual
Basic R 5 Ya. McGraw-Hill. SoftwareVisual Basic 3.0 (C) Microsoft.Visual Basic 5.0 Edición de aprendizaje(C) Microsoft. Visual Basic 6.0 (C) Microsoft. Per a l'edició del material en html:
Matrakes (C) Jordi Lagares Roset.
Introducció a la fase de disseny de la interfície d'usuariAnem a fer una petita explicació de com es crea l'aspecte que tindrà el nostre programa, el que anomenem fase de disseny de la interfície d'usuari. Ho il·lustrarem amb molts dibuixos. Aquesta fase no té massa a veure amb la programació tradicional i és com de manualitats i és important que la gent la sàpiga fer per continuar amb la resta. La forma de treballar és molt semblant al programa de dibuix Paint que ve incorporat en el Windows.El que farem és el programa clàssic d'introducció a la programació Hello World, que en Basic tradicional seria:
La Finestra de formulari és la finestra del nostre programa, tal com la creem ara serà com la veurem quan el nostre programa s'executi sol. Això no és del tot cert perquè es pot modificar l'aspecte de la finestra en temps d'execució. En primer lloc donarem a la finestra form1 la grandària.
Ho farem de la forma normal que es fa en Windows per canviar la grandària
d'una finestra, clicant i arrossegant l'extrem dret inferior. El podem
fer més petit:
Posarem el missatge en una etiqueta (label). Per fer-ho
caldrà que cliquem en la finestra Caixa d'eines en la
icona assenyalada per la rodona vermella.
A continuació cliquem, sense aixecar el botó, damunt
del formulari en el lloc on vulguem que aparegui el missatge i arrosseguem
la rata fins a donar-li la grandària que calgui.
Ara farem que surti el missatge, per això clicarem a la finestra
Finestra de propietats (properties) en el lloc que posa
Caption i hi escriurem el missatge, Hola món.
I la finestra del nostre programa tindrà el següent aspecte:
Com que no es veu gaire farem que el missatge sigui més gran
i d'un altre color. Per fer-ho haurem de canviar altres propietats en
la finestra Finestra de propietats (Font).
Canviarem la Font, per exemple, Arial i la grandària
donant-li el valor 36.
I també canviarem la propietat ForeColor que determina
el color del text. Per fer-ho cliquem damunt la propietat i després
damunt del botó encerclat.
Si ho feu apareixerà el següent quadre:
Un cop fet això el nostre formulari tindrà el següent
aspecte:
I si volem veure com funciona el nostre programa només cal prèmer
la tecla F5, o prèmer a ,
o bé,
i apareixerà el nostre primer programa Windows amb aquest aspecte:
Per parar-lo i tornar a l'entorn de Visual Basic cliquem en el botó o bé les tecles Alt+F4. Finalment si volem desar el projecte anem a l'opció del menú:
I ens sortirà el següent quadre, que veiem podrem escriure
el nom del fitxer on es guarda el nostre formulari i la programació
en cas que n'haguéssim fet.
Per defecte l'extensió és frm. Recomanació: no la canvieu mai. Un cop s'ha desat el fitxer formulari tornarà a sortir un quadre
molt semblant per desar el fitxer projecte.
Per defecte l'extensió és vbp (Visual Basic Project). Recomanació: no la canvieu mai. O sigui que un projecte quan es desa com a mínim està compost de dos fitxers: el projecte amb extensió vbp i el formulari amb extensió frm. Es podria pensar que perquè dos fitxers, un projecte pot estar compost de més d'un formulari i també d'altres fitxers on hi pot haver codi de programa. El fitxer projecte bàsicament conté el nom dels fitxers que componen tot el projecte que com a mínim ha de tenir un fitxer formulari. Finalment per abandonar el programa podem anar a l'opció del menú que ho fa: Exit. Nota: En la primera pràctica del mòdul 1 tornarem a veure aquest procés, encara que no tan detallat. |