|
Decret 94/1992. Ordenació curricular
de l'educació infantil
- DECRET 94/1992, de 28 d'abril, pel qual s'estableix
l'ordenació curricular de l'educació
infantil.
- D'acord amb el Decret 75/1992, de
9 de març, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments
de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària
obligatòria, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya la definició
del currículum de l'educació infantil.
- L'educació infantil comprèn sis cursos
i s'organitza en dos cicles educatius: la IIar d'infants i el parvulari.
El fet de preveure aquests dos cicles de forma diferenciada no ha de
suposar, en cap cas, un trencament, ans al contrari. El desenvolupament
de l'infant segueix sempre una línia progressiva de continuïtat tot
i que cada període evolutiu suposi canvis respecte de l'anterior. La
diversitat dels ritmes d'aprenentatge de l'infant aconsella considerar
les edats des d'un punt de vista bàsicament referencial. A la IIar d'infants
s'ha de donar un tractament específic al primer any de vida, atesos
els forts canvis evolutius que experimenta l'infant més petit, tenint
present l'estreta relació entre els aspectes evolutius i els educatius.
El desenvolupament de l'infant s'esdevé gràcies a la contínua interrelació
entre factors biològics, socials de comunicació, és per això que necessita
un ambient familiar que afavoreixi el seu creixement en tots els sentits:
l'afectivitat, la sensibilitat, la seva salut, i l'aproximació a uns
models de comportament propis de la societat on viu.
- La interacció amb l'entorn és una
condició indispensable per al desenvolupament de l'infant. La família,
els docents i els aItres infants formen part d'aquest entorn i hi han
de tenir un paper estimulador. Són les persones adultes les que hauran
de seleccionar aquelles experiències que faciliten l'aprenentatge a
l'infant, i també les que hauran d'afavorir una dinàmica positiva de
relació entre els mateixos infants, aIhora que han de fomentar la seva
participació en aquelles manifestacions lúdiques, culturals i festives
més adients amb la seva edat que li permetin començar a desenvolupar
el sentiment de pertinença a Catalunya.
- Els pares o tutors en el si de la
família, i en el centre educatiu els docents, esdevenen peces clau en
l'educació de l'infant. En els primers anys de vida l'educador ha de
tenir presents totes les necessitats de l'infant: les afectives, les
de coneixement, les de relació, i ha de saber que en qualsevol activitat
escolar podrà ajudar-lo a percebre la realitat, a intervenir-hi positivament
i a sentir-se estimat.
- El currículum de l'educació infantil
s'estructura en tres grans àrees en les quals l'infant realitza aprenentatges
significatius, observables i avaluables per l'educador. Es proposen
les mateixes àrees curriculars per a la llar d'infants que per al parvulari;
la diferència rau en els objectius, els continguts i els ritmes progressius
d'adquisició d'uns i altres.
- Així doncs, s'estableixen dues àrees
d'experiència per a l'infant: la descoberta d'ell mateix i la descoberta
de l'entorn natural i social, dos camps en els quals se sent molt interessat
a descobrir, manipular, representar i comunicar. Al voltant d'aquests
dos eixos, prenent l'aprenentatge de la comprensió i expressió oral
com a nucli central, s'acumulen moltes informacions i s'adquireixen
els primers conceptes; s'aprenen maneres d'afrontar la realitat, els
hàbits i les actituds que s'hauran d'exercir en situacions molt diverses.
La indicació de les àrees no vol dir de cap manera que són compartiments
tancats. L'infant progressa a mesura que amplia el seu coneixement de
l'entorn. Especificar-les separadament només té sentit com a model que
facilita la sistematització de la proposta educativa.
- Una tercera gran àrea fa referència
a la interrelació i comunicació amb l'entorn. S'hi consideren diversos
llenguatges, el verbal, el plàstic, el musical i el matemàtic. Tots
afavoreixen la comunicació, la representació de la realitat i també
la funció lúdico-creativa, encara que amb unes especificitats pròpies.
- En virtut d'això, amb l'informe del
Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb l'informe de la Comissió Jurídica
Assessora, a proposta del conseller d'Ensenyament i amb la deliberació
prèvia del Govern...
|