|
Decret 75/1992, de
9 de març, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de
l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria
a Catalunya.
Capítol 1; Disposicions generals; Article 2; Punt 2.1 b): "Facilitar
el desenvolupament d'aprenentatges conceptuals, procedimentals i actitudinals
que possibilitin la comprensió dels elements bàsics de les humanitats,
la ciència i dels entorns tecnològics i d'informació que caracteritzen
la societat actual i la seva evolució."
Decret 95/112, de 28 d'abril, pel qual s'estableix
la nova ordenació curricular de l'Educació Primària.
Article 1; Punt 2.15: "Aplicar, individualment i en equip, metodologies
de treball intel·lectual, inclosa la utilització dels recursos de la
tecnologia de la informació, que estimulen l'aprenentatge i la creativitat
i permeten reduir tasques rutinàries."
Annex, Currículum de l'educació primària
ÀREA DE LLENGUA
Continguts. Procediments. Punt 1.4: "Utilització de tecnologies de
la informació i comunicació."
Fets, conceptes i sistemes conceptuals. Punt 1.3.1: "Còmic, publicitat, mitjans audio-visuals, multimèdia."
Actituds, valors i normes. Punt 8: "Sentit crític davant les produccions
escrites publicitàries i multimèdia."
Objectius terminals. Punt 18: "Memoritzar l'ordre alfabètic. Conèixer
i valorar la seva utilitat com a instrument per a l'ordenació, l'accés
i la recuperació d'informació". Punt 19: "Distingir i utilitzar
els indicadors externs d'un llibre (títol, índex, etc.), un diccionari o
una enciclopèdia (ordre alfabètic, etc.) i altres suport d'informació diversos
(anuari, base de dades) per facilitar la recerca d'informació i la
seva comprensió". Punt 36: "Utilitzar el diccionari i recursos
informàtics de comprovació de la correcta escriptura de les paraules".
Punt 52: "Elaborar produccions utilitzant diversos recursos comunicatius:
murals, auques, revistes, vídeos, presentacions multimèdia."
ÀREA DE LLENGÜES ESTRANGERES
Continguts. Procediments. Punt 2.4: "Utilització dels diferents recursos:
diccionari pictòric, material audiovisual, programes informàtics,
etc."
Objectius terminals. Punt 21: "Utilitzar eficaçment diferents recursos
(diccionaris, mitjans audiovisuals o altres sistemes tecnològics
d'informació) per a la comprensió del lèxic".
ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI. EL MEDI SOCIAL I CULTURAL
Objectius generals. Punt 1: "Saber utilitzar diverses fonts d'informació
directa i indirecta per adquirir la informació que li interessa, processant-la,
interpretant-la i expressant-ne els resultat mitjançant diversos llenguatges,
tot utilitzant instruments i recursos tecnològics apropiats."
Continguts. Procediments. Punt 3.3: "Selecció de fonts d'informació i utilització d'eines apropiades de processament de dades obtingudes
per facilitar la representació i l'elaboració de conclusions". Punt
3.4: "Ús de tècniques, instruments, aparells i documents per obtenir
informació, i utilització, si s'escau, dels instruments i recursos de
la tecnologia de la informació per processar-la i representar-la."
Objectius terminals. Punt 7: "Emprar tècniques i aparells senzills per
obtenir informacions procedents de l'entorn social i físic i utilitzar,
si s'escau, els instruments i recursos de la tecnologia de la informació
per emmagatzemar-les, recuperar-les, processar-les i presentar-les".
Punt 25: "Indicar el paper dels mitjans de masses i de les noves tecnologies com, a protagonistes de noves formes de creació i difusió de cultura."
ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI. EL MEDI NATURAL
Objectius generals. Punt 9: "Tenir una visió positiva de les aportacions
de la ciència i la tecnologia a la societat."
Continguts. Procediments. Punt 1.13: "Utilització de bases de dades per organitzar les dades recollides, facilitar la recerca selectiva d'informació i la posterior interpretació."
Fets, conceptes i sistemes conceptuals. Punt 4.6: "La tecnologia de
la informació (perspectiva històrica, la revolució de les telecomunicacions,
del llibre als suports òptics, etc.)."
Actituds, valors i normes. Punt 4: "Rigor en el tractament de la informació i la comunicació, utilitzant els instruments apropiats."
Objectius terminals. Punt 9: "Observar i recollir dades significatives
d'objectes, éssers o fenòmens. Anotar mesures que es realitzin i estructurar-les
utilitzant diversos mitjans: taules de doble entrada, bases de dades
o programes informàtics de tractament estadístic, numèric i gràfic".
Punt 10: "Actuar amb rigor en el tractament de la informació i la
comunicació". Punt 17: "Habituar-se a la recollida d'informació de les situacions viscudes, llibres i documents audiovisuals i informàtics."
ÀREA D'EDUCACIÓ ARTÍSTICA. MÚSICA
Objectius generals. Punt 9: "Conèixer i utilitzar, si s'escau, recursos
informàtics i electrònics d'edició, creació i interpretació musicals."
Continguts. Procediments; Punt 7: "Experimentació amb diversos materials, recursos tecnològics i instruments diversos."
ÀREA D'EDUCACIÓ ARTÍSTICA. VISUAL I PLÀSTICA
Continguts. Punt 13: "Utilització de les noves tecnologies (disseny
i animació amb ordinador, vídeo, sistemes multimèdia) com a mitjà de
comunicació i expressió."
ÀREA DE MATEMÀTIQUES
Objectius generals. Punt 4: "Usar habitualment el càlcul mental o mitjans tècnics (calculadora, ordinadors) selectivament, amb preferència
sobre el càlcul escrit."
Continguts. Procediments. Punt 4.4: "Ús de recursos tecnològics per representar procediments, fer gràfiques, simulacions i resoldre problemes."
Actituds, valors i normes. Punt 2: "Apreciació a la vida quotidiana,
en la natura, l'art, les ciències, la tecnologia, dels aspectes que
poden ser definits i expressats per mitjà de la matemàtica."
Actituds, valors i normes. Punt 8: "Ús adequat de mitjans tècnics
de càlcul i representació i valoració dels resultats."
Objectius terminals. Punt 3: "Efectuar les operacions d'addició, subtracció,
multiplicació i divisió: Mentalment, amb nombres naturals de forma exacta
i aproximada. Per escrit, amb nombres naturals menors de 4 xifres. Amb
calculadora". Punt 51: "Conèixer el funcionament de les operacions
aritmètiques realitzables per una calculadora". Punt 52: "Explorar,
amb calculadora o ordinador, determinades propietats aritmètiques
i regularitats numèriques interessants". Punt 53: "Identificar i
donar forma quantitativa a les direccions de l'espai, emprant quan s'escaigui
recursos de la tecnologia de la informació."
A l'Àrea d'Educació Física no es fa cap referència a la Tecnologia de la
Informació. A l'Àrea de Religió no es fa cap referència explícita a la Tecnologia
de la Informació, però sovint hi ha referència explícites com ara "Realització
d'enquestes, estadístiques i recerca de dades" (Continguts. Procediments.
Punt 1.6).
Decret 96/1992, de 28 d'abril, pel qual s'estableix
l'ordenació dels ensenyaments de l'Educació Secundària Obligatòria.
Article 2. Punt 2.6: "Conèixer els elements essencials del desenvolupament
científic i tecnològic, valorant les seves causes i les seves implicacions
sobre la persona, la societat i l'entorn físic". Punt 2.9: "Interpretar
i produir missatges amb propietat, autonomia i creativitat, utilitzant codis
artístics, científics i tècnics, articulant-los a fi d'enriquir les
pròpies possibilitats de comunicació i reflexionar sobre els processos implicats
en el seu ús". Punt 2.11: "Obtenir, seleccionar, tractar i comunicar
informació utilitzant les fonts en què habitualment es troba disponible,
i les metodologies i els instruments tecnològics apropiats,
procedint de forma organitzada, autònoma i crítica."
Annex, Currículum de l'educació secundària obligatòria.
ÀREA DE LLENGUA
Continguts
Continguts.Procediments. Punt 2.8: "Tècniques de reescriptura i
manipulació de textos escrits."
Objectius terminals. Punt 16: "Manejar amb soltesa instruments informàtics d'ajut a la redacció i a la impressió de treballs escrits, com ara processadors
de textos, verificadors i correctors ortogràfics, diccionaris de sinònims
i programes d'autoedició". Punt 17: "Valorar els recursos
que proporciona la tecnologia de la informació per reestructurar
els treballs escrits i facilitar la precisió i la presentació de les idees".
Punt 19: "Utilitzar el concepte d'índex i les eines de tecnologia
de la informació per a la cerca i recuperació d'informació continguda
en bases de dades, enciclopèdies i diccionaris electrònics."
ÀREA DE LLENGÜES ESTRANGERES
Continguts. Procediments. Punt 3.1: "Utilització de fonts impreses (diccionaris,
índexs, enciclopèdies, llibres de consulta, premsa) i d'altres fonts (orals, audiovisuals, informàtiques i telemàtiques)."
ÀREA DE CIÈNCIES DE LA NATURALESA
Continguts. Procediments. Punt 1.3: "Utilització de mitjans tecnològics
(audiovisuals, informàtics i telemàtics), de documentació
impresa i de fonts de transmissió oral de temàtica científica"; Punt
2.5: "Ús de mitjans automàtics per al registre de dades experimentals".
Punt 3: "Tractament, interpretació i expressió de la informació".
Punt 3.1: "Utilització de tècniques per copsar i posar en relleu
la informació". Punt 3.2: "Interpretació de la informació recollida". Punt 3.3: "Tractament de dades numèriques
en càlculs i gràfics". Punt 4: "Valoració de l'esperit científic
i de la importància de la ciència en la tecnologia". Punt 4.4: "Valoració de la importància de l'avenç cientificotecnològic
en la millora de la qualitat de vida."
Objectius terminals. Punt 41: "Observar analíticament informació científica
en forma d'imatges fixes, com ara dibuixos, fotografies, esquemes, diagrames
o mapes topogràfics, mapes meteorològics senzills, models i maquetes tant
reals com en suport informàtic". Punt 42: "Extreure les idees
bàsiques de textos científics senzills, de vídeos científics i de
simulacions interactives per ordinador". Punt 48: "Enregistrar,
de forma ordenada i precisa, manualment i informàtica, en taules
de doble entrada i llistes ordenades, les dades representatives obtingudes
en una observació directa o en les experiències, i també dibuixar, realitzar
diagrames, esquematitzar, fer descripcions orals i escrites d'objectes,
éssers, fenòmens o processos senzills, recollint les característiques més
rellevants de l'objecte d'observació". Punt 49: "Usar instrumentació
automàtica per al registre de dades experimentals". Punt 50: "Interpretar
i elaborar representacions gràfiques d'una variable, manualment i utilitzant
un full de càlcul, mitjançant diagrames de barres, histogrames, diagrames
de sectors, gràfiques cartesianes o altres tipus de gràfics."
ÀREA DE CIÈNCIES SOCIALS
Objectius generals. Punt 4: "Explorar reculls d'informació estructurada
(arxius, bases de dades, taules estadístiques) que puguin ser objecte d'accés
i interrogació per mitjans informàtics."
Continguts. Procediments. Punt 3.3: "Accés per mitjans informàtics
i telemàtics a fonts d'informació estructurada."
Objectius terminals. Punt 48: "Crear, mantenir i interrogar bases
de dades senzilles amb suport informàtic per tal de constituir
reculls d'informació organitzada". Punt 49: "Obtenir, tot analitzant-la
i classificant-la, informació rellevant a partir de diverses fonts d'observació
directa (treball de camp, enquestes, entrevistes, visites), d'observació indirecta (pel·lícules, vídeos, gravats, imatges, obres d'art) i
de diferent tipus (documents escrits, gràfics, mapes, estadístiques, bases
de dades), distingint les dades i opinions que proporcionen al voltant
d'un tema".
ÀREA DE TECNOLOGIA
Objectius generals. Punt 8: "Aplicar els seus coneixements en l'àmbit
tecnològic de manera creativa i pràctica utilitzant les diverses possibilitats
aportades per les noves tecnologies."
Continguts. Procediments. Punt 3: "Obtenció d'informació".
Punt 3.4: "Suport electrònic". Punt 4: "Tractament de
la informació".
Fets, conceptes i sistemes conceptuals. Punt 1: "Humanitat i tecnologia".
Punt 1.1: "Necessitats humanes en l'alimentació, l'habitatge, el vestit,
l'energia, el transport i la comunicació d'informació". Punt
1.2: "Instruments i tècniques per facilitar la vida referents a l'alimentació,
l'habitatge, el vestit, l'energia, el transport i la comunicació d'informació."
Objectius terminals. Punt 10: "Habituar-se a observar, analitzar i utilitzar
l'entorn tecnològic". Punt 14: "Manejar l'ordinador
com a usuari d'aplicacions". Punt 16: "Adquirir una actitud crítica
davant les solucions i ofertes aportades en l'àmbit tecnològic, especialment
per les noves tecnologies". Punt 20: "Relacionar els factors
que poden permetre que les noves tecnologies millorin el procés de
producció: aplicació de la informàtica, substitució d'eines per la
robòtica amb disminució de riscos i millora de l'eficàcia". Punt
42: "Reconèixer les possibilitats d'utilització dels ordinadors i
dels seus perifèrics en l'àmbit de la tecnologia."
ÀREA D'EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA
Objectius generals. Punt 7: "Comprendre les relacions del llenguatge
visual i plàstic amb altres llenguatges, com a mitjà per transmetre i
obtenir informació, i elegir-ne l'opció adequada a diferents finalitats
comunicatives."
Continguts. Procediments. Punt 3.1: "Utilització de la tecnologia de producció d'imatges com a canal de comunicació i expressió". Punt
3.5: "Experimentació mitjançant amb els elements visuals del llenguatge
visual i plàstic, de propietats i possibilitats expressives de tècniques,
materials i suports."
Objectius terminals. Punt 24: "Emprar el dibuix i l'animació assistits
per ordinador per a la creació visual i plàstica tant en dues com en
tres dimensions."
ÀREA DE MÚSICA
Objectius generals. Punt 6: "Fer ús de la tecnologia per enriquir
la seva expressió i percepció musicals."
Continguts. Procediments. Punt 3.4: "Utilització de recursos informàtics
i electrònics com a eines d'expressió, representació i interpretació musicals."
ÀREA DE MATEMÀTIQUES
Objectius generals. Punt 9: "Emprar amb soltesa i familiaritat els mitjans tecnològics (calculadores i ordinadors) que facilitin les tasques
de càlcul i de representació."
Continguts. Procediments. Punt 2.3: "Càlcul exacte i aproximat amb nombres:
mentalment i per escrit, amb calculadora o amb ordinador."
Objectius terminals. Punt 19: "Escollir adequadament quin és el mètode
més convenient per a la realització d'un determinat càlcul: mentalment,
per escrit, amb calculadora o amb ordinador". Punt 20: "Aplicar
algorismes de càlcul amb calculadores o implementats en fulls de càlcul
informatitzats per trobar els resultats d'expressions aritmètiques,
construir taules funcionals o explorar pautes i regularitats numèriques".
Punt 22: "Ser conscients de les limitacions en la precisió que posseeixen
els mitjans automàtics de càlcul, i controlar la correcció dels resultats
que ofereixen". Punt 33: "Utilitzar correctament aparells de dibuix
i mesura (regle, transportador, escaire, compàs, programes informàtics)
per fer construccions geomètriques planes". Punt 39: "Emprar programes
d'ordinador per a la representació cartesiana de gràfics analitzant-ne
les característiques per mitjà de desplaçaments, canvis d'escala o comparació
de diferents gràfics relacionats". Punt 46: "Construir taules de
freqüències, representar gràficament dades estadístiques i emprar programes
informàtics adequats."
A l'Àrea d'Educació Física no es fa cap referència a la Tecnologia de la
Informació.
A l'Àrea de Religió no es fa cap referència explícita a la Tecnologia de
la Informació, però sovint hi ha referències implícites com ara "Seleccionar
documentació..." (Objectius Generals, punt 1), "Selecció i organització d'informació..." (Continguts, Procediments, punt 1.9), "Obtenir dades..." (Objectius terminals, punts 1 i 2).
Recull realitzat per Jordi Quintana i Jordi Vivancos
Barcelona, 1992
|