|
- Saber
fer un buidat inicial de les coses que no hem de repetir a la classe
ordinària i a l'aula d'informàtica, o bé amb l'ordinador a l'aula i/o
amb el material audiovisual. Hem de tenir prou clar quina serà la funció
de l'ordinador i les TIC al món educatiu i aprofitar-nos dels recursos
que ens ofereixen per ensenyar d'una altra manera.
- S'han de programar les diferents sessions que es realitzaran amb suport
TIC (sigui de formació o d'informació de l'alumnat).
- Cal, també, tenir clar quin serà el
paper del mestre/a davant d'aquests nous recursos i no caure en fer
d'ells un mitjà només de suport d'allò que s'explica a la classe.Cal adornar-se de les possibilitats
d'autoformació que tenen les noves eines i educar en aquest sentit,
sense oblidar, com és obvi, que no han de treure la funció essencial
que té el professorat i que és la d'iniciar en els aprenentatges bàsics
a partir dels quals l'alumnat pot començar a ser més autosuficient
i autoformar-se a partir d'aquesta orientació.És a l'àmbit del constructivisme que
les TIC adquireixen unes expectatives més grans on cada nen o nena pot
anar millorant el seu coneixement i els seus aprenentages.
- Per últim, i no per això menys
important, cal decidir quin paper (o no) han de tenir els llibres de
text en aquest context. Potser aquesta és la clau de tot el canvi que
una escola ha de dur a terme, i per aquest motiu, cal un plantejament
força valent, però de futur i poc a poc.
|
|
Per dur-ho
a terme, cal planificar de manera coherent el currículum i tenir clar quines
seran les coses que començarem a fer amb les TIC. Aquestes coses mirarem
de no repetir-les a classe. També haurem de tenir present, si fos el cas
que la persona encarregada de treballar amb les TIC fos un altre diferent
del tutor/a (cosa no gens recomanable), de coordinar-se molt bé amb aquest.
Cal un debat que inclogui aquests
aspectes:
- Graella per iniciar a treballar aspectes
que es duran a terme amb les TIC i que ja no s'explicaran a classe.
- Reflexió al claustre : llibres
de text, TIC, eixos transversals, festes populars, sortides, colònies,
projectes de treball, els racons, exposicions...
- Organització horària.
- Quin paper haurà de tenir el mestre/a
i les seves funcions essencials al nou model educatiu.
- L'autoformació i formació permanent
constant.
- El dia a dia. És fàcil fer teories,
però hem de cobrir el temps en coses profitoses i això vol dir no fer
només experiències aïllades, sinó tenir un projecte d'escola i una línia
compartida entre tot el claustre de mestres.
- Com farem el seguiment, com ens coordinarem
i com avaluarem el nou treball.
|