Enrera

Mòdul 4

Aprofitament didàctic de la imatge fixa digital

 

Pràctica

1

2

3

4

4

4

4

4

 

 

Exercici

Exercicis

 

 

 

 

Desenvolupament de la pràctica

 

 

Pràctica

La llum

Ben segur que tots plegats estareu d'acord en què la llum és un factor decisiu en fotografia.
Hi ha diferents tipus d'il·luminació, bàsicament classificats en naturals i artificials.
La majoria de les nostres fotos dependran de la llum natural o de la llum "natural" que hi hagi en un interior.  El flaix incorporat a la càmera aportarà, sovint,  l'únic toc artificial.

Per la rellevància de la llum sembla necessari fer un seguit de comentaris tenint en compte les característiques de la majoria de les càmeres fotogràfiques digitals a l'abast de les nostres butxaques.
Diguem d'entrada que  aquest tipus  de càmeres digitals, com moltes de les càmeres compactes del mercat, mesuren la llum automàticament. El fet de no poder manipular els diafragmes i fixar la llum farà necessari  que ens moguem per l'espai per tal d'aconseguir el millor efecte de llum.

A l'exterior amb sol abundant

Si es pretén que els subjectes fotografiats surtin clars caldrà que el fotògraf es posi d'esquena al sol i els nens de cara.
Els colors sortiran brillants per bé que les ombres restaran molt marcades.

De cara a la llum (sol),  la màquina mesurarà la llum directa del sol i els subjectes a fotografia apareixeran foscos.  El resultat obtingut s’anomena contrallum.
Si ho fem voluntàriament, perfecte. En cas contrari  cal preveure que potser no sortirà el que es pretén.

En posició de contrallum s'obtenen fotografies d' efectes solars de valor estètic per bé que  només es veuran
les siluetes de les figures.

A l'exterior en un dia sense sol

Els colors no sortiran tan brillants però a la imatge els subjectes sortiran més clars.
Les ombres no seran tan marcades.
Per bé que no hi hagi un sol directe sempre hi haurà una zona més clara des d'on provindrà la llum i per tant caldrà respectar mínimament les mateixes normes que quan hi ha sol

A l'interior

Un interior pot estar il·luminat per llum artificial i per la llum de les finestres. Cal pensar que si fem la foto de cara a la finestra estarem en contrallum i per tant la màquina mesurarà la llum de la finestra.  Els nens o nenes restaran foscos. 
Cal tenir la prevenció de situar-se d'esquena a la finestra i o tancar les finestres del fons de la foto.

Manipular la llum a la càmera digital

Una de les opcions genèriques de les càmeres pel que fa a la llum és la mesura de la llum en un punt i disparar en un altre. És a dir, el disparador d'aquestes càmeres té dues posicions. Una primera en què la màquina fa la mesura de la llum i del focus i una segona en què dispara. Bé. Si  feu el primer pas en una zona més fosca i passeu a una més clara que estigui a una distància semblant aconseguireu augmentar l'exposició i que  una foto de contrallum sigui menys contrastada.  En altres paraules, haureu enganyat la màquina.

Una altra de les opcions que teniu és situar la posició del flaix de forma que es dispari sempre. Això suavitzarà els contrallums si l'objecte no és molt lluny. 
 

L'efecte dimoni
Les càmeres digitals comparteixen aquest problema.  Quan es fa un retrat frontal amb flaix els ulls surten amb un reflex vermell que es coneix com l'efecte dimoni. 
El programari que ofereix el fabricant explica com arreglar, a l'ordinador, aquest efecte. 
Per evitar-lo haureu de fer la foto lleugerament de costat de manera que els ulls no retornin a la càmera el reflex que fan.
Sigui com sigui un dels punts febles de les càmeres digitals és el flaix. 
El millor consell és que feu poques fotos amb flaix, malgrat hi hagi poca llum.

 

 

 

Estètica i originalitat

Segur que haureu observat com els fotògrafs es mouen cercant un punt de vista original. Van d'aquí allà a la recerca d'aquella imatge original i estètica que faci de la foto un element plàstic i diferencial.
Doncs aquest és un altre punt de vista que haureu de tenir present a l'hora de fer les fotos: els criteris estètics i l'originalitat.
Aquí no hi ha receptes. Caldrà mirar pel visor,  variar  l'enquadrament, cercar el punt de vista, desplaçar-se fins descobrir aquella imatge que donarà un toc de distinció al vostre reportatge.
 

L'originalitat d'una fotografia vindrà determinada per la capacitat d'aconseguir la imatge d' un element comú i fins i tot habitual des d'un punt de vista, des d'un lloc, d'una forma tan personal, que la converteixi en irrepetible.
Per aconseguir-ho haureu d'enquadrar, relacionar i imaginar.


 

Potser caldria donar un consell una mica estrafolari:  no tingueu por de fer el ridícul.  Sovint, per fer una foto d'aquest tipus heu de cercar el racó i la postura una mica ridícules.  El resultat però compensarà aquest esforç. 
La fotografia és un art creatiu i bé es mereix aquest esforç. 

 

Cal no oblidar mai que els alumnes aprenen per mimetisme.  La vostra manera de fer els ensenyarà.  Els vostres resultats  - els criteris d'enquadrament i composició - els copsaran com esponges i veureu com d'una forma natural, per imitació, aprenen a fer meravelles.

La càmera digital té un avantatge davant les altres: es poden fer moltes fotografies sense cost i això ens permetrà fer tot allò que imaginem sense por de gastar massa.
Fer moltes fotografies  - la pràctica - és la millor manera de millorar la qualitat de les fotos

Amunt