L'ús didàctic del so com a recurs expressiu. La ràdio al centre educatiu

Retransmetrem el partit del Barça. Doblatge de la banda sonora d'un vídeo

Habitualment, cada vídeo té una banda sonora. Doblar un vídeo es refereix a substituir la banda sonora original per una altra banda sonora feta, per exemple, pels alumnes.

Els objectius de la pràctica són:

• Visionar un vídeo des d'Internet.
  • Doblar la banda sonora d'un vídeo.
  • Elaborar un vídeo nou amb la banda sonora doblada.

Enregistrament amb micròfonÚs d'ordinadorÚs d'altaveusÚs de Pinnacle Studio Formats de soLlenguatge verbal

• Us proposem que vegeu a la videoteca digital el vídeo El partit de futbol, [Veure partit de futbol]. És un vídeo d'animació eslovaca que té com a protagonistes els personatges Pat i Mat.
  • Creeu una carpeta al vostre ordinador per treballar aquesta pràctica.
  • Descarregueu el fitxer [partit.mpg] i poseu-lo a la carpeta que acabeu de crear. És un fragment d'uns vint segons del vídeo anterior, que utilitzareu per fer pràctiques amb el doblatge d'àudio amb l'Studio.
  • Connecteu el micròfon a l'ordinador.

• Obriu l'Studio. Cerqueu el menú Configurar | Fuente de captura. Seleccioneu l'opció .

• A la pestanya Editar, cerqueu la carpeta que heu creat perquè el programa hi desi els fitxers auxiliars que genera.

• Obriu el vídeo partit.mpg.

• Trieu el tipus de visualització Línia de temps.

• Seleccioneu totes les escenes del vídeo. Per fer-ho, premeu la tecla Control i, sense deixar-la anar, cliqueu damunt les diferents escenes amb el botó esquerre del ratolí.

• Un cop seleccionades, arrossegueu-les amb el botó esquerre del ratolí fins la pista de vídeo de línia de temps i deixeu-les anar. Recordeu que en cas que la representació de les diferents escenes sigui massa petita, podeu estirar la línia de temps, situant-vos-hi damunt fins que aparegui la icona d'un rellotge i, tot seguit, clicar amb el botó esquerre del ratolí desplaçant-lo cap la dreta si voleu ampliar la línia de temps o cap l'esquerra si voleu reduir-la.

• Premeu Play a la finestra de resultat per comprovar que veieu i sentiu el vídeo

• Cliqueu damunt la icona de la càmera de vídeo de la línia de temps per bloquejar la pista de vídeo.

• Amb la tecla Control premuda, cliqueu damunt les pistes de so corresponents a cada escena per seleccionar-les totes quatre.

• Quan les tingueu seleccionades, premeu la tecla Supr. El vídeo es conservarà i el so desapareixerà. Podeu fer la prova clicant al Play a la finestra de resultat.

• Ara teniu el vídeo sense el so original. Cal posar-hi la pròpia retransmissió. Abans de fer-la l'haureu de preparar fent una breu escaleta del que voleu que passi en cada moment:

• Situeu el capçal del vídeo al començament.

• Obriu el menú Caja de herramientas | Grabar voz en off i feu proves de nivell parlant amb el micròfon, fins a trobar un nivell òptim.

• Quan estigui tot preparat, premeu el botó Grabar. Comenceu la vostra locució quan vegeu l'indicador Grabando, després d'un breu compte enrere. Simultàniament veureu les imatges que esteu doblant. Si us equivoquéssiu, podeu parar l'enregistrament i fer servir el menú Editar | Deshacer fins desfer l'inici de grabació (a vegades cal desfer dos o tres processos per arribar-hi)..

• Pareu l'enregistrament quan hàgiu arribat al final. Llavors, premeu a la finestra de resultat per veure i escoltar la vostra versió del vídeo original.

• Quan hàgiu acabat la vostra locució, deseu el projecte a la vostra carpeta amb el nom que escaigui.

• Caldrà fer un vídeo nou que contingui el senyal de vídeo original més el so doblat. En aquest cas, fareu un vídeo de característiques (codificació, qualitat...) similars a l'original [Exemple]. Per fer-ho, cliqueu a la pestanya Hacer vídeo.

• Tot seguit, seleccioneu l'opció . Cliqueu l'opció i, en la finestra emergent, seleccioneu l'opció .

• Finalment, cliqueu al botó . Deseu-lo a la carpeta que heu creat per fer aquesta pràctica.

• Tanqueu l'Studio. Cerqueu el vídeo que heu creat i reproduir-lo per veure'n el resultat.

Les possibilitats educatives del doblatge són molt àmplies. Doblar anuncis, converses entre famosos, escenes mítiques del cinema, traduccions... amb locucions relatives a allò que s'està treballant en aquell moment a l'aula, a més d'un treball d'adquisició de competències d'ús de la tecnologia, comporten, si es fa una programació acurada de l'activitat, un treball intens i diferent en diversesàrees curriculars, especialment la llengua.