|
L'objectiu d'aquesta pràctica és saber què és
un centre de cost i saber-ne crear. |
|
|
|
Centres de cost |
|
|
|
El pressupost us dóna una visió
global de la gestió econòmica dels centres, però aquests poden estar interessats
a fer un seguiment individualitzat de diverses àrees. D’aquesta manera,
assignen a departaments, divisions, seminaris, cicles o qualsevol altra
àrea, una quantitat determinada per adquirir material didàctic, programari
o llibres propis de la seva competència, segons unes necessitats prèviament
justificades en informes.
Aquesta assignació inicial i control posterior, us la facilitarà la creació
de centres de cost. Cada centre pot definir tants registres com consideri
oportuns segons la seva pròpia organització, sense que hi hagi cap interferència
amb el pressupost.
Mitjançant l'opció Centres de Cost del menú
Pressupost, es poden gestionar els diferents
centres de cost que hi ha al centre per a un pressupost donat, entenent
per centre de cost, una unitat del centre que té assignada i gestiona
el seu propi pressupost, en funció dels objectius que pretenen
assolir.
Cal remarcar que els centres de cost no són partides pressupostàries ni extrapressupostàries. |
|
|
|
Descripció de la pantalla centres de
cost |
|
|
|
Inicialment, en el moment de crear un pressupost nou, aquest només
té un centre de cost
definit, el centre de cost General. Aquest centre de cost és
com una mena de calaix de sastre on simputen tots els ingressos
i les despeses del centre. Mitjançant les opcions disponibles a
Centres de Cost, el centre pot afegir centres de cost nous per
repartir les proporcions dels ingressos i les despeses del pressupost
a la part del centre a qui corresponen. |
|
|
|
|
|
|
|
Un cop lusuari/ària selecciona aquesta opció en els
menús de SAGA, el sistema passa a
mostrar una pantalla que conté la llista de Centres de cost
que hi ha al centre. A la part
superior de làrea de treball, hi ha informació relativa
al pressupost amb que sestà treballant, seguida d'informació
sobre els ingressos totals i els ingressos i despeses dels centres de cost.
La part principal de la pantalla és la llista de
centres de cost que shan definit. Per cada centre de cost se us
mostra:
- El nom i la descripció.
- Informació relativa als ingressos
i les despeses del pressupost que shan assignat a aquest centre
de cost.
- L'estat del centre de cost: Actiu, Inactiu
A part, cada centre de cost també té una sèrie daccions
associades:
- Mitjançant la icona ,
saccedeix a la pantalla amb informació detallada del centre
de cost.
- Mitjançant la icona ,
podeu fer el repartiment de les despeses d'un centre de cost determinat.
- Mitjançant la icona ,
sesborra el centre de cost. Abans desborrar, el sistema
obre una finestra de confirmació per demanar que lusuari/ària
vol esborrar aquest
centre de cost.
A la part inferior de làrea de treball, hi ha una sèrie
de botons que permeten altres accions
relacionades amb el conjunt de centres de cost. Aquests botons són:
- Nou: mitjançant el botó Nou, lusuari/ària
pot afegir centres de cost nous.
- Importar: mitjançant el botó Importar,
lusuari/ària pot importar els centres de cost
utilitzats en lexercici anterior.
- Estat comptable: mitjançant el botó Estat
comptable, lusuari/ària pot veure un resum de tots
els centres de cost:
|
|
|
|
|
|
|
|
Crear un centre de cost nou |
|
|
|
Mitjançant el botó Nou, que hi ha a la part inferior
de la llista de centres de cost del centre, es pot crear un centre de
cost nou per al pressupost amb que sestà treballant.
Un cop sha accedit a aquesta opció, des de la llista de
centres de cost del pressupost, es
sistema procedeix a actualitzar làrea de treball de laplicació
i a mostrar la pantalla corresponent a la creació del centre de
cost nou. |
|
|
|
|
|
|
|
Des daquesta pantalla, es poden introduir els diferents valors
necessaris per crear el centre de cost. Aquests són:
- Nom: el nom que rebrà el centre de cost.
- Saldo Inicial: la quantitat assignada a aquest centre
de cost.
- Data dalta: la data en què aquest sha donat
dalta. Per facilitar la tasca, sincorpora una icona que
obre un calendari per facilitar la feina.
- Responsables: un espai que contindrà la llista de persones
responsables daquest
centre de cost. Per poder començar a gestionar les persones responsables
del centre de cost, cal fer clic sobre el botó Gestiona.
Més avall, sexplica com fer lassignació de
responsables a un centre de cost.
- Descripció: una breu descripció sobre labast
del centre de cost nou.
Un cop shan introduït les dades del centre de cost nou satisfactòriament,
podeu fer clic sobre el botó Desa, que es troba a la part
inferior de làrea de treball, per guardar-lo i tornar a la
llista de centres de cost. O, alternativament, fer clic sobre el botó
Enrere per tornar a la llista de
centres de cost sense guardar. |
|
|
|
Introduir els responsables del centre de cost |
|
|
|
Cliqueu sobre la icona
de la columna Accions del centre de cost al qual vulgueu introduir
algun responsable.
Un cop sha fet clic sobre el botó Gestiona, el sistema
actualitza làrea de treball de laplicació i
passa a mostrar dos contenidors. Mitjançant aquestes contenidors, es poden
assignar les persones responsables del centre de cost. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Al la llista del contenidor de la dreta, hi ha totes les persones del centre que poden
ser responsables dun
centre de cost, i, a la llista del contenidor de lesquerra, hi ha la llista de
persones que ja shan assignat al centre de cost. Lassignació
i dessassignació de persones al centre de cost es fa mitjançant
els botons Afegir i Treure, que es troben entre les dues
llistes.
Per afegir o treure elements duna de les llistes, cal seleccionar
lelement rellevant directament des de la llista dorigen, amb
el ratolí, i fer clic sobre el botó corresponent a lacció
que es vol fer. Així, si voleu afegir un responsable nou del centre
de cost, heu de seleccionar la persona corresponent amb el ratolí,
i, tot seguit fer clic sobre el botó Afegir perquè
aquest passi a la llista de responsables del centre de cost.
En cas de voler traslladar més dun element simultàniament,
heu de mantenir premuda la tecla
Ctrl del teclat mentre aneu seleccionant els diferents elements
que voleu traslladar. Així, quan feu clic sobre el botó
corresponent a lacció que voleu fer, amb el ratolí,
tots els elements assenyalats canviaran de llista.
Un cop sha fet lassignació de responsables satisfactòriament,
sha de fer clic sobre el botó
Desa per fer els canvis permanents i tornar a la pantalla de creació
del centre de cost nou. |
|
|
|
Consultar les dades dun centre de cost |
|
|
|
Mitjançant la icona
de cada un dels centres de cost del pressupost, saccedeix a una
pantalla que conté informació detallada del centre de cost,
repartida en dues seccions: Dades generals i Partides associades
(partides del pressupost que aquest té associades). |
|
|
|
|
|
|
|
Un cop escollida aquesta opció, el sistema actualitza làrea
de treball de laplicació i passa a mostrar una pàgina
amb informació detallada del centre de cost.
La secció Dades generals conté:
- Nom del centre de cost.
- Informació sobre el Saldos inicials dels blocs dingressos
i despeses per a aquest centre de cost. Aquesta informació no
es modificable, ja que és calculada automàticament per
SAGA a partir de la informació del propi pressupost.
- La Data dalta del pressupost.
- Responsables: conté la llista de persones responsables
daquest centre de cost. Per poder modificar les persones responsables
del centre de cost, cal fer clic sobre el botó
Gestiona.
- Descripció: una descripció breu sobre labast
del centre de cost.
|
|
|
|
|
|
La secció Partides associades conté una llista amb
les diferents partides que imputen ingressos o despeses a aquest pressupost.
Aquesta informació és calculada automàticament per
SAGA a partir de la informació del propi pressupost. Per cada partida
imputada, sindica de quin tipus és, ingressos o despeses,
i el valor imputat.
En cas que s'hagi modificat alguna dada del centre de cost, pot fer clic
sobre el botó Desa, que es troba a la par inferior de làrea
de treball, per guardar-lo i tornar a la llista de centres de cost. O,
alternativament, feu clic sobre el botó Enrere per tornar
a la llista de centres de cost sense guardar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|