5.3. Itinerais de recerca. Propostes per organitzar la recerca.
FASE PREPARATÒRIA i EXPLORATÒRIA
1.- Ens fem una idea del treball que volem fer. * Tenim en compte: 1) Condicionaments subjectius: -Els nostres interessos i preferències personals. -La nostra especialitat de batxillerat. -El que volem estudiar en el futur. . -Els nostres projectes professionals. -Les preferències dels companys/es de grup. -Les línies de recerca que proposa el professorat.
2) Condicionaments objectius: -L’imperatiu de seguir la metodologia de les ciències experimentals. -La viabilitat temporal del projecte. -La viabilitat econòmica del projecte. -El nostres coneixements previs sobre el tema. -Les possibilitats d’accés a la informació, als instruments de treball, laboratoris, tallers, etc.
* Proposem un primer títol del treball.
* El situem en un camp temàtic i en una especialitat determinada dins d’aquest camp.
2.- Fem una exploració inicial sobre el tema: * Per això podríem realitzar les activitats següents: 1.- Dialoguem sobre les expectatives que té cada membre del grup entorn el projecte: què n’espera, quins aspectes del tema proposat li interessa més, quines dificultats preveu, ...
2.- Consultem llibres, articles relacionats amb el tema.
3.- Parlem amb persones que hi entenen per tal de consultar-les sobre el nostre projecte i la possibilitat que ens puguin ajudar.
4.- Fem balanç del que sabem i del que no sabem sobre el tema.
5.- Fem inventari dels materials de què ja disposem (a casa, a l’institut) per a dur a terme la recerca (llibres, instrumental de taller o laboratori, CD ROM, programes informàtics, vídeos, materials de suport...)
6.- Fem llistat d’aquelles coses que ens caldran i que no tenim a l’abast. Examinem si hi podrem accedir-hi fàcilment.
7.- En funció de tot l’anterior (lectures, entrevistes, balanços...) , mesurem la complexitat del tema i avaluem les possibilitats reals de tractar-lo amb èxit.
8.- Organitzem un debat entre els membres del grup sobre les qüestions que definitivament volem sotmetre a investigació.
3.- Definim el problema que volem investigar * Per això: 1.- Identifiquem i definim els fenòmens o variables que volem relacionar. Distingim, en els treballs de recerca experimental, variables independents i dependents. 2. - Correlacionem variables. Formulem una o diverses hipòtesis inicials que orientaran la nostra recerca.
3. - Deduïm les conseqüències observables de les hipòtesis formulades, conseqüències que caldrà verificar al llarg de la recerca.
4. - Reduïm el nostre projecte de recerca a una sèrie de preguntes o, si és convenient, a una pregunta fonamental.
5. -Fem un esbós de les estratègies de recollida de dades i d’experimentació que farem servir.
6. -Fem explícit el marc teòric de la recerca, les teories i lleis científiques que caldrà tenir en compte al llarg de procés d’experimentació.
4.- Establim els objectius de la recerca
* Fem un llistat dels objectius de la recerca. En aquest llistat haurem d’explicar, per exemple: 1.- Què volem esbrinar al llarg de la recerca, quines hipòtesis volem contrastar. 2.- Els procediments que volem usar. 3.- Els conceptes teòrics que implicarem en la recerca (lleis, teories, ...) 4.- Altres finalitats o utilitats que volem donar a la investigació. 5.- Fem un índex provisional que desplegui el temari de la recerca <*>.
5.- Planifiquem la recerca * Per organitzar la feina: 1.- Fem un llistat de les actuacions que hem de realitzar i ordenem-les d’acord amb la lògica de la recerca o amb les exigències del tema elegit. 2.- Fem un calendari de les actuacions llistades. 3.- Fem la previsió dels materials necessaris (bibliogràfics, instrumental, etc.) amb què haurem de comptar. Distingim el que tenim i el que ens falta. 4.- Distribuïm les tasques entre els diversos membres del grup. 5.- Fem un calendari les trobades de treball a l’institut i fora de l’institut.
5.3.2. Procés per a dur a terme un TR de ciències humanes i socials. FASE PREPARATÒRIA i EXPLORATÒRIA
1.- Ens fem una idea del treball que volem fer.
* Tenim en compte:
1) Condicionaments subjectius: -Els nostres interessos i preferències personals. -La nostra especialitat de batxillerat. -El que voldríem estudiar en el futur. -Els nostres projectes professionals. -Les preferències dels companys/es de grup. -Les línies de recerca que proposa el professorat.
2) Condicionaments objectius: -L’imperatiu de seguir els mètodes propis de les ciències humanes. -La viabilitat temporal del projecte. -La viabilitat econòmica del projecte. -Els nostres coneixements previs sobre el tema. -Les possibilitats d’accés a la informació, documents, àrea d’investigació, etc.
* Proposem un primer títol del treball.
* El situem en un camp temàtic i en una especialitat determinada dins d’aquest camp.
2.- Fem una exploració inicial sobre el tema:
* Per això:
1.- Dialoguem sobre les expectatives que té cada membre del grup sobre el projecte: què n’espera, quins aspectes del tema proposat li interessa més, quines dificultats preveu....
2.- Consultem alguns llibres, articles, etc. relacionats amb el tema.
3.- Parlem amb persones que hi entenguin per tal de consultar-les sobre el nostre projecte i la possibilitat que ens puguin ajudar.
4.- Fem balanç del que sabem i del que no sabem en relació al tema.
5.- Posem de manifest els nostres pre-judicis sobre el tema: valoracions de caràcter ideològic, moral, etc. Pensem com poden afectar la nostra recerca.
6.- Fem inventari dels materials de què ja disposem (a casa, a l’institut) per a dur a terme la recerca: llibres, enciclopèdies, programes informàtics, CD ROM, videos, etc.
7.- Fem llistat d’aquelles coses que ens caldran i que no tenim a l’abast. Examinem si hi podrem accedir-hi fàcilment.
8.- En funció de tot l’anterior (lectures, entrevistes, balanços...) , mesurem la complexitat del tema i avaluem les possibilitats reals de tractar-lo amb èxit.
9.- Organitzem un debat entre els membres del grup sobre les qüestions que definitivament volem sotmetre a investigació.
3.- Definim l’objecte de la investigació
* Si es tracta d’un treball bibliogràfic:
1. -Acordem els límits estrictes del tema que estudiarem. Si convé, remarquem quines són les qüestions connexes que no tractarem
2. -Fem explícit el marc teòric de la recerca: les teories o doctrines que constitueixen el marc de referència de la nostra investigació.
3. -Posem límits a les fonts d’informació amb què treballarem (període, ubicació-àrea geogràfica, tendència o escola, etc.)
* Si es tracta d’un treball que suposi una recerca empírica:
1. - Identifiquem el fenomen que volem estudiar o les variables que volem relacionar. Situem amb precisió el fenomen a investigar en el marc social, temporal i espacial que li correspon.
2. - Fem un llistat de les qüestions que ens plantegem al voltant de l’objecte d’estudi. Si és el cas, correlacionem variables per tal d’explicar el fenomen de què tractem; formulem una o diverses hipòtesis que orientaran la nostra recerca.
3. - Deduïm les conseqüències observables que haurien de seguir-se de les hipòtesis formulades i que caldrà verificar al llarg de la recerca.
4. -Fem un llistat de les estratègies de recerca d’informació, recollida de dades (entrevistes, enquestes, etc.) o d’experimentació que farem servir. Relacionem cadascuna d’aquestes estratègies amb una part o parts de la recerca.
5. -Fem explícit el marc teòric de la recerca: les teories o doctrines que pressuposem i que constitueixen el marc de la nostra investigació.
4.- Establim els objectius de la recerca
* Fem un llistat final dels objectius de la recerca. En aquest llistat haurem d’explicar, per exemple:
1.- Què volem esbrinar al llarg de la recerca. Si s’escau, quines hipòtesis volem contrastar.
2.- Quins procediments volem usar.
3.- Els conceptes teòrics que implicarem en la recerca (lleis, teories, ...)
4.- Altres finalitats o utilitats que volem donar a la investigació.
5.- Fem un índex provisional que desplegui el temari de la recerca <*>.
5.- Planifiquem la recerca
*Per organitzar les tasques que cal fer:
1. - Fem la previsió dels instruments i les fonts d’informació amb què haurem de comptar. Distingim el que tenim i el que ens falta. Pensem on podem anar a buscar allò que no tenim (Biblioteques, bases de dades documentals, internet...).
2. -Fem un llistat de les actuacions que hem de realitzar i ordenem-les d’acord amb la lògica de la recerca o amb les exigències del tema elegit.
3. - Fem un calendari de les actuacions llistades.
4. - Distribuïm les tasques entre els diversos membres del grup.
5.- Fem un calendari de les properes trobades del grup a l’institut i fora de l’institut.
|