|
7.
L’exposició oral del TR 
7.1.
Orientacions per a l’exposició oral
Alguns consells que podeu
tenir en compte per fer una bona presentació oral del TR:
1. Preparant
l’exposició:
-
L' exposició haurà de ser clara i
rigorosa i ha de sintetitzar tot el treball que heu fet. Penseu que no es
tracta de llegir un text, sinó de parlar en públic.
-
Penseu quins mitjans tècnics podeu
utilitzar (ordinador, projector de diapositives, retroprojector de
transparències, reproductor de vídeos, CD-ROM, connexió a internet...).
-
Si es tracta d’un treball de grup,
repartiu equitativament els continguts que haurà d’exposar cada company.
-
Recordeu que disposeu d'un temps limitat.
2. Elaboreu els
continguts de l’exposició oral:
-
L'exposició d’un treball hauria de donar
a conèixer el contingut de l’informe de la recerca. Podeu seguir una
estructura semblant a la memòria escrita: introducció, cos de l’informe,
conclusions.
-
Identifiqueu i organitzeu les idees
principals que voleu transmetre.
-
Penseu com heu de passar d’un punt a un
altre de la tema exposició, de manera que es vegi el lligam del que aneu
dient i que el públic us entengui bé.
-
Elegiu els exemples més adequats
per a clarificar la presentació i fer-la entretinguda. Si voleu, podeu
incloure alguna anècdota en l’explicació per a captar l’interès del públic.
-
Proveïu-vos d’un guió esquemàtic
de l'exposició amb els punts clau del treball i els exemples. El podreu
utilitzar durant la presentació.
-
Prepareu la informació visual per
a il·lustrar els punts clau. Si voleu podeu crear algunes diapositives de
presentació amb el Microsoft Power Point o preparar transparències per al
projector de transparències. No abuseu dels mitjans audiovisuals. Han de ser
una ajuda per a vosaltres, però no poden substituir l’explicació per part
vostra, que no pot consistir en la simple lectura dels textos exposats en
unes diapositives.
3. Practiqueu
l’exposició:
-
Cadascú ha de memoritzar
l’estructura i el desenvolupament general de la seva intervenció. Fa molt
mal efecte que el qui parla hagi de mirar contínuament el paper per saber
què ha de dir.
-
Assageu en
veu alta i comproveu que la durada de la vostra intervenció no sobrepassa el
temps de què disposeu. Feu que us escolti el vostre professor tutor o
d’altres companys de classe: us poden aconsellar sobre molts aspectes de la
vostra intervenció (claredat, amenitat, etc.).
-
Assegureu-vos que l’explicació oral
encaixa bé amb els mitjans audiovisuals que heu preparat.
4. Durant la
presentació (individual)
-
Mira al públic. No parlis mirant al terra
o amb la vista perduda.
-
Parla a poc a poc, amb naturalitat i amb
un to de veu audible. Si parles de pressa no s’entendrà bé el que dius,
oblidaràs coses o dir o et repetiràs....
-
Canvia el ritme i el to de veu durant la
presentació, perquè no sigui monòtona.
-
Mostra't relaxat i convençut de l'interès
del teu treball.
-
Consulta el guió durant la presentació,
però el mínim possible.
-
Harmonitza la teva explicació oral amb
els mitjans visuals que facis servir. No et limitis a llegir els textos
projectats.
-
Centrat en el que és fonamental, evita
les repeticions, no gastis tot el temps en un punt perquè això t’obligarà a
córrer per a tractar els altres punts.
-
No excedeixis del temps que et toca.
7.2.
La presentació del TR amb POWER POINT

Power Point és un programa que serveix per a preparar
presentacions
públiques d’un treball com si es tractes d’una projecció de
diapositives
on es poden combinar textos, imatges, esquemes, gràfics, etc.
Per a preparar una presentació, cal planificar-la abans.
Hem de decidir què volem dir, amb quins mitjans (textos, gràfics, esquemes...)
en quin ordre.
Quan ja tinguem ben pensades les diferents diapositives i la
seva ordenació podem passar a preparar-les. A continuació us donem les
instruccions mínimes per a preparar una presentació. Comptem amb què ja teniu
experiència en l’ús de programes (menús, etc.) i que vosaltres mateixos
explorareu i provareu el Power Point per aprofitar totes les seves
possibilitats.
- Obriu el programa
mitjançant el menú “Inicio. Programes”.
-
Un cop obert el programa, doneu nom a la presentació que
començareu a preparar mitjançant el menú “Guardar como”. Ja podeu començar a
preparar les diapositives de la vostra presentació.
-
Quan s’obre el programa, la pantalla inicial ja ens proposa
que preparem la primera diapositiva.
-
Podeu accedir al menú de disseny de la dispositiva mitjançant
el botó “Estilo” de la barra d’eines. Aquest menú es desplega a la
dreta de la pantalla en un submenú on podeu triar plantilles de diapositives,
combinació de colors i combinacions d’animació.
- Triem la plantilla
que ens agradi més, amb un doble clic. La diapositiva de la part central
adquireix el format de la plantilla.
- Ara podem triar la
combinació de colors que més ens agradi en el
mateix menú d’estil de la diapositiva pitjant “Combinaciones de colores”
-
Ara podem escriure el títol del treball i el nom dels autors,
etc. en els requadres de la diapositiva. Podem triar els formats del text.
Podeu elegir els efectes que voleu donar a cada element de la
diapositiva per separat: decidir com apareixerà, dotar-lo de moviment, etc.
-
Quan ja estem satisfets amb la primera diapositiva. Pitgem, a
la dreta de la pantalla, en la segona barra d’eines “Nueva diapositiva”.
La primera dispositiva quedarà ja emmagatzemada i visible en la part esquerra
de la pantalla i apareixerà una llista de nous format de diapositives
que ens ofereixen moltes possibilitats: n’hi ha que ens permeten presentar
textos en columnes; d’altres, llistat d’idees, d’altres textos i fotos,
d’altres esquemes i gràfics, etc. etc. Trieu el que més us convingui. Si
voleu, a través del menú, podeu canviar la combinació de colors mitjançant el
menú “Estilo de la diapositiva. Combinaciones de colores”.
-
Quan tingueu triats la plantilla i els colors de la
diapositiva aquesta us quedarà situada en la pantalla central. Aleshores,
ompliu-la de contingut clicant cadascun dels elements de la diapositiva,
hi podreu introduir textos, diverses classes d’esquemes, gràfics, etc. sempre
depenent de quina classe de diapositiva hagueu triat. En cada requadre clicat
us trobareu amb diverses opcions que podreu triar. Ara també podeu elegir
els efectes que voleu donar a cada element de la diapositiva per separat:
decidir com apareixerà en la diapositiva, dotar-lo de moviment, etc.
-
Quan ja tingueu la segona diapositiva configurada al vostre
gust, repetiu les operacions explicades en els punts 8 i 9 i aneu
creant tantes diapositives com us calguin. Totes les diapositives que hagueu
preparat quedaran visibles en tamany reduït en la part esquerra de la
pantalla.
-
Quan ja tingueu totes les diapositives fetes, us queda decidir
com al llarg de la presentació anirà apareixent cada diapositiva o s’anirà
passant d’una diapositiva a una altra, si voleu que el pas d’una diapositiva a
una altra sigui automàtic i lent o ràpid o bé manual i decidit per vosaltres
durant la presentació, etc. Tot això ho podeu triat al menú “Estilo.
Combinaciones de animación” o bé al menú “Presentación” de la barra de menús.
Exploreu les diferents possibilitats que teniu i feu-ne proves.
-
Per a veure, a cada moment, com resultaria la vostra
presentació, podeu clicar “Presentación. Ver presentación” o, més senzill F5.
Recorda de guardar en un Pen-drive la presentació que hagis preparat.
|