Tecnologia de la Informació a l'IES
Barri Besòs
Annex
Annex: Recull
de referències a la tecnologia de la informació
incloses als Decrets d'Ordenació del Sistema Educatiu de
Catalunya.
Decret 75/1992, de
9 de març, pel qual s'estableix l'ordenació general
dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació
primària i l'educació secundària obligatòria
a Catalunya.
Capítol 1; Disposicions generals; Article 2; Punt 2.1
b): "Facilitar el desenvolupament d'aprenentatges conceptuals,
procedimentals i actitudinals que possibilitin la comprensió
dels elemençts bàsics de les humanitats, la ciència
i dels entorns tecnològics i d'informació que caracteritzen
la societat actual i la seva evolució."
Currículum de l'educació
primària: Decret 95/112, de 28 d'abril, pel qual s'estableix
la nova ordenació curricular de l'educació primària.
Article 1; Punt 2.15: "Aplicar, individualment i en
equip, metodologies de treball intel·lectual, inclosa la
utilització dels recursos de la tecnologia de la informació,
que estimulen l'aprenentatge i la creativitat i permeten reduir
tasques rutinàries."
ÀREA
DE LLENGUA
Continguts; Procediments;
Punt 1.4: "Utilització de
tecnologies de la informació i comunicació."
Fets, conceptes i sistemes conceptuals;
Punt 1.3.1: "Còmic, publicitat, mitjans audio-visuals,
multimèdia."
Actituds, valors i normes;
Punt 8: "Sentit crític davant les produccions escrites
publicitàries i multimèdia."
Objectius terminals;
Punt 18: "Memoritzar
l'ordre alfabètic. Conèixer i valorar la seva utilitat
com a instrument per a l'ordenació, l'accés i la
recuperació d'informació".
Punt 19: "Distingir i utilitzar els indicadors externs d'un
llibre (títol, índex, etc.), un diccionari o una
enciclopèdia (ordre alfabètic, etc.) i altres suport
d'informació diversos (anuari, base de dades) per facilitar
la recerca d'informació i la seva comprensió".
Punt 36: "Utilitzar el diccionari i recursos informàtics
de comprovació de la correcta escriptura de les paraules".
Punt 52: "Elaborar produccions utilitzant diversos recursos
comunicatius: murals, auques, revistes, vídeos, presentacions
multimèdia."
ÀREA
DE LLENGÜES ESTRANGERES
Continguts; Procediments;
Punt 2.4: "Utilització dels
diferents recursos: diccionari pictòric, material audio-visual,
programes informàtics, etc."
Objectius terminals;
Punt 21: "Utilitzar eficaçment
diferents recursos (diccionaris, mitjans audio-visuals o altres
sistemes tecnològics d'informació) per a la comprensió
del lèxic."
ÀREA
DE CONEIXEMENT DEL MEDI. EL MEDI SOCIAL I CULTURAL
Objectius generals;
Punt 1: "Saber utilitzar diverses fonts
d'informació directa i indirecta per adquirir la informació
que li interessa, processant-la, interpretant-la i expressant-ne
els resultat mitjançant diversos llenguatges, tot utilitzant
instruments i recursos tecnològics apropiats."
Continguts; Procediments;
Punt 3.3: "Selecció de fonts
d'informació i utilització d'eines apropiades de
processament de dades obtingudes per facilitar la representació
i l'elaboració de conclusions".
Punt 3.4: "Ús de tècniques, instruments, aparells
i documents per obtenir informació, i utilització,
si s'escau, dels instruments i recursos de la tecnologia de la
informació per processar-la i representar-la."
Objectius terminals;
Punt 7: "Emprar tècniques i
aparells senzills per obtenir informacions procedents de l'entorn
social i físic i utilitzar, si s'escau, els instruments
i recursos de la tecnologia de la informació per emmagatzemar-les,
recuperar-les, processar-les i presentar-les".
Punt 25: "Indicar el paper dels mitjans de masses i de les
noves tecnologies com, a protagonistes de noves formes de creació
i difusió de cultura."
ÀREA
DE CONEIXEMENT DEL MEDI. EL MEDI NATURAL
Objectius generals;
Punt 9: "Tenir una visió positiva
de les aportacions de la ciència i la tecnologia a la societat."
Continguts; Procediments;
Punt 1.13: "Utilització de bases
de dades per organitzar les dades recollides, facilitar la recerca
selectiva d'informació i la posterior interpretació."
Fets, conceptes i sistemes conceptuals;
Punt 4.6: "La tecnologia de la informació
(perspectiva històrica, la revolució de les telecomunicacions,
del llibre als suports òptics, etc.)."
Actituds, valors i normes;
Punt 4: "Rigor en el tractament de
la informació i la comunicació, utilitzant els instruments
apropiats."
Objectius terminals;
Punt 9: "Observar i recollir dades
significatives d'objectes, éssers o fenòmens. Anotar
mesures que es realitzin i estructurar-les utilitzant diversos
mitjans: taules de doble entrada, bases de dades o programes informàtics
de tractament estadístic, numèric i gràfic".
Punt 10: "Actuar amb rigor en el tractament de la informació
i la comunicació".
Punt 17: "Habituar-se a la recollida d'informació
de les situacions viscudes, llibres i documents audio-visuals
i informàtics."
ÀREA
D'EDUCACIÓ ARTÍSTICA. MÚSICA
Objectius generals;
Punt 9: "Conèixer i utilitzar,
si s'escau, recursos informàtics i electrònics d'edició,
creació i interpretació musicals."
Continguts; Procediments;
Punt 7: "Experimentació amb
diversos materials, recursos tecnològics i instruments
diversos."
ÀREA
D'EDUCACIÓ ARTÍSTICA. VISUAL I PLÀSTICA
Continguts;
Punt 13: "Utilització de les
noves tecnologies (disseny i animació amb ordinador, vídeo,
sistemes multimèdia) com a mitjà de comunicació
i expressió."
ÀREA
DE MATEMÀTIQUES
Objectius generals;
Punt 4: "Usar habitualment el càlcul
mental o mitjans tècnics (calculadora, ordinadors) selectivament,
amb preferència sobre el càlcul escrit."
Continguts; Procediments;
Punt 4.4: "Ús de recursos tecnològics
per representar procediments, fer gràfiques, simulacions
i resoldre problemes."
Actituds, valors i normes;
Punt 2: "Apreciació a la vida
quotidiana, en la natura, l'art, les ciències, la tecnologia,
dels aspectes que poden ser definits i expressats per mitjà
de la matemàtica."
Actituds, valors i normes;
Punt 8: "Ús adequat de mitjans
tècnics de càlcul i representació i valoració
dels resultats."
Objectius terminals;
Punt 3: "Efectuar les operacions d'addició,
subtracció, multiplicació i divisió: Mentalment,
amb nombres naturals de forma exacta i aproximada. Per escrit,
amb nombres naturals menors de 4 xifres. Amb calculadora".
Punt 51: "Conèixer el funcionament de les operacions
aritmètiques realitzables per una calculadora".
Punt 52: "Explorar, amb calculadora o ordinador, determinades
propietats aritmètiques i regularitats numèriques
interessants".
Punt 53: "Identificar i donar forma quantitativa a les direccions
de l'espai, emprant quan s'escaigui recursos de la tecnologia
de la informació."
A l'Àrea d'Educació Física
no es fa cap referència a la Tecnologia de la Informació.
A l'Àrea de Religió no es fa cap referència
explícita a la Tecnologia de la Informació, però
sovint hi ha referència explícites com ara "Realització
d'enquestes, estadístiques i recerca de dades" (Continguts;
Procediments; Punt 1.6).
Currículum de l'Educació
Secundària Obligatòria: Decret 96/1992, de 28 d'abril,
pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació
secundària obligatòria.
Article 2;
Punt 2.6: "Conèixer els elements
essencials del desenvolupament científic i tecnològic,
valorant les seves causes i les seves implicacions sobre la persona,
la societat i l'entorn físic".
Punt 2.9: "Interpretar i produir missatges
amb propietat, autonomia i creativitat, utilitzant codis artístics,
científics i tècnics, articulant-los a fi d'enriquir
les pròpies possibilitats de comunicació i reflexionar
sobre els processos implicats en el seu ús".
Punt 2.11: "Obtenir, seleccionar, tractar i comunicar informació
utilitzant les fonts en què habitualment es troba disponible,
i les metodologies i els instruments tecnològics apropiats,
procedint de forma organitzada, autònoma i crítica."
ÀREA
DE LLENGUA
Continguts; Procediments;
Punt 2.8: "Tècniques de re-escriptura
i manipulació de textos escrits."
Objectius terminals;
Punt 16: "Manejar amb soltesa instruments
informàtics d'ajut a la redacció i a la impressió
de treballs escrits, com ara processadors de textos, verificadors
i correctors ortogràfics, diccionaris de sinònims
i programes d'autoedició".
Punt 17: "Valorar els recursos que proporciona la tecnologia
de la informació per reestructurar els treballs escrits
i facilitar la precisió i la presentació de les
idees".
Punt 19: "Utilitzar el concepte d'índex i les eines
de tecnologia de la informació per a la cerca i recuperació
d'informació continguda en bases de dades, enciclopèdies
i diccionaris electrònics."
ÀREA
DE LLENGÜES ESTRANGERES
Continguts; Procediments;
Punt 3.1: "Utilització de fonts
impreses (diccionaris, índexs, enciclopèdies, llibres
de consulta, premsa) i d'altres fonts (orals, àudio-visuals,
informàtiques i telemàtiques)."
ÀREA
DE CIÈNCIES DE LA NATURALESA
Continguts; Procediments;
Punt 1.3: "Utilització de mitjans
tecnològics (àudio-visuals, informàtics i
telemàtics), de documentació impresa i de fonts
de transmissió oral de temàtica científica";
Punt 2.5: "Ús de mitjans automàtics per al
registre de dades experimentals".
Punt 3: "Tractament, interpretació i expressió
de la informació".
Punt 3.1: "Utilització de tècniques per copsar
i posar en relleu la informació".
Punt 3.2: "Interpretació de la informació recollida".
Punt 3.3: "Tractament de dades numèriques en càlculs
i gràfics".
Punt 4: "Valoració de l'esperit científic i
de la importància de la ciència en la tecnologia".
Punt 4.4: "Valoració de la importància de l'avenç
científico-tecnològic en la millora de la qualitat
de vida."
Objectius terminals;
Punt 41: "Observar analíticament
informació científica en forma d'imatges fixes,
com ara dibuixos, fotografies, esquemes, diagrames o mapes topogràfics,
mapes meteorològics senzills, models i maquetes tant reals
com en suport informàtic".
Punt 42: "Extreure les idees bàsiques de textos científics
senzills, de vídeos científics i de simulacions
interactives per ordinador".
Punt 48: "Enregistrar, de forma ordenada i precisa, manualment
i informàtica, en taules de doble entrada i llistes ordenades,
les dades representatives obtingudes en una observació
directa o en les experiències, i també dibuixar,
realitzar diagrames, esquematitzar, fer descripcions orals i escrites
d'objectes, éssers, fenòmens o processos senzills,
recollint les característiques més rellevants de
l'objecte d'observació".
Punt 49: "Usar instrumentació automàtica per
al registre de dades experimentals".
Punt 50:"Interpretar i elaborar representacions gràfiques
d'una variable, manualment i utilitzant un full de càlcul,
mitjançant diagrames de barres, histogrames, diagrames
de sectors, gràfiques cartesianes o altres tipus de gràfics."
ÀREA
DE CIÈNCIES SOCIALS
Objectius generals;
Punt 4: "Explorar reculls d'informació
estructurada (arxius, bases de dades, taules estadístiques)
que puguin ser objecte d'accés i interrogació per
mitjans informàtics."
Continguts; Procediments;
Punt 3.3: "Accés per mitjans
informàtics i telemàtics a fonts d'informació
estructurada."
Objectius terminals;
Punt 48: "Crear, mantenir i interrogar
bases de dades senzilles amb suport informàtic per tal
de constituir reculls d'informació organitzada".
Punt 49: "Obtenir, tot analitzant-la i classificant-la, informació
rellevant a partir de diverses fonts d'observació directa
(treball de camp, enquestes, entrevistes, visites), d'observació
indirecta (pel lícules, vídeos, gravats, imatges,
obres d'art) i de diferent tipus (documents escrits, gràfics,
mapes, estadístiques, bases de dades), distingint les dades
i opinions que proporcionen al voltant d'un tema".
ÀREA
DE TECNOLOGIA
Objectius generals;
Punt 8: "Aplicar els seus coneixements
en l'àmbit tecnològic de manera creativa i pràctica
utilitzant les diverses possibilitats aportades per les noves
tecnologies."
Continguts; Procediments;
Punt 3: "Obtenció d'informació".
Punt 3.4: "Suport electrònic".
Punt 4: "Tractament de la informació".
Fets, conceptes i sistemes conceptuals;
Punt 1: "Humanitat i tecnologia".
Punt 1.1: "Necessitats humanes en l'alimentació, l'habitatge,
el vestit, l'energia, el transport i la comunicació d'informació".
Punt 1.2: "Instruments i tècniques per facilitar la
vida referents a l'alimentació, l'habitatge, el vestit,
l'energia, el transport i la comunicació d'informació."
Objectius terminals;
Punt 10: "Habituar-se a observar, analitzar
i utilitzar l'entorn tecnològic".
Punt 14: "Manejar l'ordinador com a usuari d'aplicacions".
Punt 16: "Adquirir una actitud crítica davant les
solucions i ofertes aportades en l'àmbit tecnològic,
especialment per les noves tecnologies".
Punt 20: "Relacionar els factors que poden permetre que les
noves tecnologies millorin el procés de producció:
aplicació de la informàtica, substitució
d'eines per la robòtica amb disminució de riscos
i millora de l'eficàcia".
Punt 42: "Reconèixer les possibilitats d'utilització
dels ordinadors i dels seus perifèrics en l'àmbit
de la tecnologia."
ÀREA
D'EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA
Objectius generals;
Punt 7: "Comprendre les relacions del
llenguatge visual i plàstic amb altres llenguatges, com
a mitjà de transmetre i obtenir informació, i elegir-ne
l'opció adequada a diferents finalitats comunicatives."
Continguts; Procediments;
Punt 3.1: "Utilització de la
tecnologia de producció d'imatges com a canal de comunicació
i expressió".
Punt 3.5: "Experimentació mitjançant amb els
elements visuals del llenguatge visual i plàstic, de propietats
i possibilitats expressives de tècniques, materials i suports."
Objectius terminals;
Punt 24: "Emprar el dibuix i l'animació
assistits per ordinador per a la creació visual i plàstica
tant en dues com en tres dimensions."
ÀREA
DE MÚSICA
Objectius generals;
Punt 6: "Fer ús de la tecnologia
per enriquir la seva expressió i percepció musicals."
Continguts; Procediments;
Punt 3.4: "Utilització de recursos
informàtics i electrònics com a eines d'expressió,
representació i interpretació musicals."
ÀREA
DE MATEMÀTIQUES
Objectius generals;
Punt 9: "Emprar amb soltesa i familiaritat
els mitjans tecnològics (calculadores i ordinadors) que
facilitin les tasques de càlcul i de representació."
Continguts; Procediments;
Punt 2.3: "Càlcul exacte i aproximat
amb nombres: mentalment i per escrit, amb calculadora o amb ordinador."
Objectius terminals;
Punt 19: "Escollir adequadament quin
és el mètode més convenient per a la realització
d'un determinat càlcul: mentalment, per escrit, amb calculadora
o amb ordinador".
Punt 20: "Aplicar algorismes de càlcul amb calculadores
o implementats en fulls de càlcul informatitzats per trobar
els resultats d'expressions aritmètiques, construir taules
funcionals o explorar pautes i regularitats numèriques".
Punt 22: "Ser conscients de les limitacions en la precisió
que posseeixen els mitjans automàtics de càlcul,
i controlar la correcció dels resultats que ofereixen".
Punt 33: "Utilitzar correctament aparells de dibuix i mesura
(regle, transportador, escaire, compàs, programes informàtics)
per fer construccions geomètriques planes".
Punt 39: "Emprar programes d'ordinador per a la representació
cartesiana de gràfics analitzant-ne les característiques
per mitjà de desplaçaments, canvis d'escala o comparació
de diferents gràfics relacionats".
Punt 46: "Construir taules de freqüències, representar
gràficament dades estadístiques i emprar programes
informàtics adequats."
ÀREA
D'EDUCACIÓ FÍSICA
A l'Àrea d'Educació Física
no es fa cap referència a la Tecnologia de la Informació.
ÀREA
DE RELIGIÓ
A l'Àrea de Religió no es
fa cap referència explícita a la Tecnologia de la
Informació, però sovint hi ha referències
implícites com ara "Seleccionar documentació..."
(Objectius Generals, punt 1), "Selecció i organització
d'informació..." (Continguts, Procediments, punt 1.9),
"Obtenir dades..." (Objectius terminals, punts 1 i 2).
Recull realitzat per Jordi Quintana i Jordi
Vivancos
Barcelona, 1992
|