Comenius

Què és Comenius?

L'objectiu del capítol Comenius és promoure la cooperació en l'àmbit de l'ensenyament escolar a tots els nivells (pre-escolar, primari i secundari). Amb vista d'assolir aquest objectiu, proporciona ajut financer a les següents activitats:

• Projectes Europeus en el marc de les associacions escolars.
  • Les activitats en el camp de l'educació intercultural.
  • L'aprenentatge de les llengües oficials de la UE.
  • La formació contínua transnacional dels professors i personal docent.
    Foment de la innovació en mètodes i materials pedagògics.
  • Promoció de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació) amb finalitats pedagògiques.
  • Creació i difusió de processos i instruments de lluita contra l'exclusió i el fracàs escolar i promoció de la integració a la igualtat d'oportunitats.

Comenius ofereix nombroses possibilitats a tots els nivells educatius i de formació contínua del personal educatiu en un sentit ampli. Hi ha un ventall de projectes i nombroses possibilitats de mobilitat que permetran una cooperació europea més accessible i divers en benefici de la qualitat de l'educació.

El nostre institut participa en el següent projecte Comenius:

Energia sense contaminació: utopia o realitat?

Objectius generals

• Estudiar amb l'alumnat dels respectius països temes de contaminació, energies alternatives, disseny ecològic i cicle de vida dels productes, incloent-hi el factor de contaminació i reciclatge
  • Conèixer el nivell d'informació dels nostre alumnat i el dels centres associats
  • Formar futurs ciutadans responsables dels problemes ambientals
  • Sensibilitzar tota la comunitat educativa de l'estat actual dels problemes energètics

Descripció de l'experiència
L'experiència va començar el curs 2000-2001 i s'han realitzat tres trobades amb els centres associats. Hem visitat una fàbrica de producció de plaques fotovoltaiques i tenim endegat un pla d'acció que cobreix els objectius proposats:

• avaluació inicial del coneixement, per part de l'alumnat, respecte de problemes energètics ambientals,
  • anàlisi dels resultats i comparació entre els diferents associats i
  • mostra final conjunta amb els resultats dels treball.

Hem preparat conjuntament una pàgina web sobre aquest projecte que es pot consultar a l'adreça http://www.pacinottiroma.it/comenius/index.htm.

Avaluació
L'avaluació prevista inclou la revisió creuada entre els socis i l'auditoria externa per part d'entitats alienes als socis.
Alguns components del grup en la primera trovada

Centres, països col·laboradors i responsables

• IES Barri Besòs, Barcelona (Espanya), Enrique Linés
  • ITIS "Antonio Pacinotti", Roma (Itàlia), Michele Santelli
  • Frederiksvaerk Gymnasium & HF, Frederiksvaerk (Dinamarca), Johnny Simonsen
  • UKTC-MTT 2161 Pravets (Bulgària), Tsolova Tsetsa

Responsables del projecte a l'IES Barri Besòs

• Josep Rafel (curs 2002-2001)
  • Enrique Linés (cursos 2001-2002 i 2002-2003)

Webs d'interès:

• Oficina de Cooperació Educativa i Científica Internacional
    L'Oficina de Cooperació Educativa i Cientifica Internacional és Agència Socrates catalana, i com a tal recull totes les sol·licitud de subvenció tramitades pel procediment descentralitzat (Comenius 1, 2, i 3 Gurndtvig 2 i 3 i Arion) i ha de rebre còpia de les sol·licituds de procediment centralitzat, que s'envien a Brussel·les, per tal de coneixer-les i defensar-les si escau.
  • Socrates
    El programa Socrates II comprén les accions Comenius, Erasmus, Grundtvig, Minerva, Arion, Accions comuns, Mesures d'Acompanyament i Visites preparatòries.
  • Comenius
  • Adreces d'interès

• Agencia Nacional Socrates de España
    El Programa Sócrates abarca ocho acciones. Las dos primeras -Comenius y Erasmus- tienen como marco de referencia la Educación Escolar y la universitaria respectivamente. La tercera -Grundtvig- se refiere a la Educación de adultos y otros itinerarios educativos.
  • Estructura
  • Enlaces

European Schoolnet

Comenius Space

Progetto Comenius: Energia senza inquinamento per l'Europa del 2000: realtà o utopia?