L'estiu de l'any 1977 el moviment veïnal
dels barris del Besòs va assolir, entre d'altres objectius,
la creació de l'Institut "Barri Besòs".
No cal dir que la situació històrica local, nacional
i estatal en què es va produir el fet van deixar una empremta
singular en el nostre Institut, el qual ha lluitat per conservar-la
i adaptar-la a les circumstàncies canviants de la societat.
En aquests anys l'Institut ha estat capdavanter
en experiències participatives i constants de tots els
sectors de la comunitat educativa. L'obertura al seu entorn immediat
li va permetre organitzar tot un "Congrés de Perifèries
Urbanes". Al llarg d'aquests anys el centre ha mostrat la
seva preocupació constant tant pel futur com per les herències
culturals del passat, de tal manera que ha estat pioner en l'aplicació
educativa de les noves tecnologies al mateix temps que capaç
d'organitzar una completa i multidisciplinar exposició
sobre el llegat de Grècia. L'Institut s'ha obert a l'entorn
immediat, com hem assenyalat, però també als diferents
intercanvis escolars europeus, mentre que, ara mateix, vetlla
per la incorporació de l'alumnat de cultures no europees
No seria just deixar de recordar que les diferents administracions
han reconegut de manera oficial tots aquests esforços.
Tot aquest patrimoni, acumulat, constant
i actual, ha estat i està sent sotmès a les fortes
i multidireccionals pressions derivades de la darrera Reforma
educativa, l'aplicació de la qual està sent particularment
complicada en entorns urbans i socials complexos com el nostre
en concret. La solució a aquest nou repte ha de venir,
sens dubte, de la mà de l'articulació dels consensos
necessaris de tota la comunitat educativa en la línia participativa
que expressa el nostre projecte educatiu.