Projecte Educatiu de Centre
(PEC)
I
Des dels seus inicis, l'Institut
"Barri Besòs" s'ha anat construint pas a pas amb
un treball conjunt entre pares, professors, alumnes, veïns,
administracions, entitats i institucions. Aquesta col·laboració
ha donat lloc a un centre educatiu públic arrelat en el medi
social on es troba, obert als barris als quals presta servei, amb
funcionament democràtic i participatiu, que ha procurat implementar
una oferta educativa de qualitat sensible al tractament compensatori
de les desigualtats socials que busca fomentar l'educació
científica i tecnològica i els valors de la cultura
humanística, amb vista a facilitar a l'alumnat la seva inserció
econòmica i cultural en la societat actual i la seva plena
incorporació com a ciutadans i ciutadanes dins del fluir
històric de la ciutat, de la societat catalana i del món
contemporani.
II
La construcció col·lectiva
d'un centre que pugui ser focus de promoció i de reflexió
tant en el pla personal com en el col·lectiu al servei dels
ciutadans exigeix a l'Institut mantenir-se vinculat amb les formes
organitzatives més representatives i dinàmiques de
la societat civil en què s'insereix i amb les instàncies
adients de les administracions públiques, ultra la seva dependència
del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
Aquestes vinculacions han de permetre fer més efectiva la
funció compensatòria que ha d'exercir el centre en
un medi social desfavorit i amb greus dèficits culturals,
no solament amb una educació que palïi al màxim
les desigualtats de partida dels seus estudiants, sinó afavorint
alhora l'ús social dels seus recursos educatius i dels seus
equipaments en general pel conjunt de la població.
III
Aquest esforç compartit per impulsar un
centre que pugui eixamplar horitzons als joves ciutadans que hi
estudien ha configurat unes relacions específiques amb d'altres
institucions del món de l'educació i la cultura que
cal aprofundir.
En primer lloc, amb les escoles en el passat d'EGB i actualment
de primària que li forneixen el gruix del seu alumnat. Aquest
esperit de col·laboració s'haurà d'incrementar
amb la implantació de l'ESO, per tal de facilitar una transició
fàcil i reeixida de la primària a la secundària.
Així mateix, l'Institut mantindrà i potenciarà
les seves relacions amb els altres centres de secundària
del seu entorn, amb els centres universitaris i de recerca i amb
institucions culturals. EI centre procurarà inserir-se en
els programes i projectes educatius, culturals i de recerca locals,
nacionals, estatals i europeus que s'adiguin amb les seves finalitats.
IV
L'Institut "Barri Besòs" basarà
la seva gestió en els principis de funcionament democràtic
i transparent, amb participació de tots els sectors implicats
en la comunitat educativa: pares, alumnes, professors i personal
d'administració i serveis. Les relacions han de basar-se
en el respecte mutu: alumnes, pares, professors i personal d'administració
i serveis tenen papers diferents, però comparteixen tots
ells la condició de persones i la condició de ciutadans.
Això ha de tenir un reflex fidel en el funcionament del Consell
Escolar, com a màxim òrgan de decisió de l'Institut
en tots els aspectes fonamentals de la seva programació,
gestió i activitat i com a garant dels drets de cadascun
dels membres de la comunitat educativa.
Tots els sectors de la Comunitat Educativa tenen dret a participar
en la vida del centre, formant les associacions que creguin convenients
per a tal fi. La representació paritària de professors,
pares i alumnes al Consell Escolar ha estat al llarg de la història
del centre un factor dinamitzador de la participació de tots
els sectors i un element cohesionador de la comunitat educativa
que cal mantenir com a principi bàsic de l'efectiva participació
democràtica en el govern de l'Institut.
V
L'Institut "Barri Besòs" ha d'afavorir
la formació personal d'individus capaços de desenvolupar
el més possible llur autonomia. Ha d'esforçar-se en
impartir una educació i uns aprenentatges que fomentin la
capacitació i llibertat personals, la solidaritat social
i la contribució al manteniment i progrés del patrimoni
natural i del patrimoni material i cultural llegat per anteriors
generacions. Una educació basada en els principis democràtics
de convivència en el pluralisme que permeti formar-se una
consciència ètica ¡ cívica per poder
assumir amb responsabilitat els reptes de la societat actual, cercant
la promoció personal dins d'un marc de progrés social.
EI centre haurà d'esforçar-se per suplir les mancances
culturals del seu medi social amb els recursos educatius necessaris
per tal de permetre als seus alumnes d'optar adequadament dins del
ventall existent d'estudis no obligatoris de la universitat als
aprenentatges professionals i d'entrar en les millors condicions
possibles en el món laboral: fels nostres dies. Per tot això
s'haurà de promoure l'educació en l'autoestima i l'afany
de superació personal, dins d'un clima de responsabilitat
compartida en el treball en equip i de solidaritat col·lectiva.
VI
L'educació a l'Institut "Barri Besòs"
es basarà en la concepció de la construcció
social del coneixement. L'orientació personal i curricular
de l'alumne, així com la pràctica docent, haurà
de partir dels esquemes mentals que l'alumne s'ha anat formant en
la interacció amb la família, les amistats, l'escola
i els mitjans de comunicació. Conèixer les característiques
del medi social en el qual s'ha format serà de gran valor
a l'hora de modelar els currículums personals per acostar-se
a l'objectiu de fer efectiva al màxim la igualtat d'oportunitats
dels nois i noies del centre de cara al seu futur, entre ells i
en relació als joves d'altres centres i medis socials.
L'experiència seguida per l'Institut "Barri Besòs"
fins al moment demostra que és possible dins l'ensenyament
públic una educació de qualitat i compensatòria
en una perifèria social urbana. Això no obstant, cal
avançar en el camí de millorar-la, no sols en la feina
d'incorporació de les noies i nois amb dèficits d'arribada
a uns objectius mínims, sinó també en la de
potenciar l'assoliment dels objectius màxims segons les possibilitats
i aptituds de cadascú.
VII
La tasca acadèmica correspon fonamentalment
a l'acció educadora dels professors. EI treball en equip
dels professors del centre té una importància cabdal
de cara a la consecució dels currículums pertinents
i d'una adequada orientació i acció tutorial de grup
i individualitzada. Aquest treball en equip s'organitzarà
en departaments, àrees, etapes, cicles i cursos de forma
coordinada i interrelacionada, de cara a assolir el màxim
rendiment de la tasca educativa.
En el període de l'ESO, el treball coordinat dels equips
pedagògics de cicle hauria de ser el marc imprescindible
de planificació, anàlisi de l'aplicació i avaluació
del desenvolupament curricular.
Els instruments fonamentals de definició d'aquesta tasca
educativa seran el Projecte Curricular de Centre, el Pla d'Acció
Tutorial i el Reglament de Règim Intern.
VIII
Els ensenyaments de l'ensenyament secundari obligatori
i del batxillerat tindran per finalitat:
a) Afavorir el desenvolupament
harmònic de la personalitat de l'alumne/a: potenciar la maduració
humana i intel·lectual de les noies i nois, tot atenent a
la diversitat de necessitats, capacitats i interessos, fomentar
les actituds reflexives i els valors que elevin el seu grau d'autonomia
personal i eixamplar la capacitat per adquirir i integrar nous sabers
i habilitats. Afavorir, en suma, la construcció de la pròpia
personalitat amb un autoconcepte positiu i alhora realista per tal
que siguin capaços d'assumir els seus deures i exercir els
seus drets i les seves responsabilitats com a persones actives en
la societat.
b) Promoure el respecte als
drets i Ilibertats fonamentals de les persones i als principis bàsics
de la convivència i la democràcia.
c) Impulsar actituds solidàries
en favor de la igualtat i la justícia social i actituds tolerants
i contràries a qualsevol discriminació social, sexual,
ètnica, racial, ideològica, religiosa, per edat o
per minusvalia física o psíquica.
d) Facilitar el desenvolupament
d'aprenentatges conceptuals, procedimentals i actitudinals en un
ambient de treball cooperatiu i d'estímul intel·lectual
que converteixi en significatius els estudis en els camps científico-humanístic
i tècnic.
e) Fomentar el sentiment de
ciutadania universal i de pertinença concreta i estima a
la ciutat i al país, amb les seves característiques
històriques, socials, culturals i lingüístiques,
en el gresol de les quals s'han de poder incorporar les aportacions
dels col·lectius humans de procedència cada cop més
diversa que han anat arribant al llarg del segle i les dels qui
arribaran en el futur. La integració social i cultural dins
d'aquesta societat d'origen plural s'ha de veure així mateix
afavorida pel coneixement de la realitat d'altres societats.
f) Impulsar el sentit de l'orientació
personal dins de la societat en què vivim, a fi que els nois
i noies puguin treure el màxim profit de la seva formació
personal i acadèmica a l'hora d'exercir com a ciutadans i
situar-se dins del món laboral.
g) Infondre, com a part del
propi sentiment d'autoestima personal, el valor de la convivència
pacífica en la solidaritat social, el valor del patrimoni
natural, social i cultural i el valor de la salut individual i col·lectiva,
afavorint les preses de posició conscients davant l'ús
de drogues de tota mena, començant pel tabac i l'alcohol.
IX
El Projecte Lingüístic del Centre
atendrà la situació sociolingüística de
l'alumnat i les seves mancances en relació a la normalització
lingüística i cultural del català, llengua pròpia
de Catalunya, com a llengua vehicular i d'aprenentatge en l'educació
secundària obligatòria i en el batxillerat.
L'experiència de quasi vint anys del centre ens ha demostrat
que la situació inicial no ha variat gaire, ja que l'únic
referent de llengua i cultura catalanes per a la gran majoria de
l'alumnat ha estat bàsicament l'Institut (com ho són
en edats menors les escoles de primària) a més, en
alguns casos, de la televisió. A conseqüència
d'això, el paper del centre com a impulsor eficaç
de la llengua catalana apareix com a primordial. Aquest repte augmenta
amb la introducció de l'ESO (12-16 anys), que passa als instituts
la responsabilitat que abans tenien les escoles de Primària
de garantir el coneixement i domini de les dues llengües oficials
de Catalunya. Això requerirà un tractament més
intens de l'ús de la llengua catalana com a vehicle d'ensenyament
del que ha estat fins ara. Atès el nivell de competència
lingüística en català del nostre professorat,
aquesta tasca no hauria de representar cap dificultat.
Per consegüent, la llengua catalana hauria de tenir el tractament
de llengua vehicular preferent de l'ensenyament i s'hauria de promoure
el seu ús generalitzat en la vida pública del centre
i en els contactes personals amb l'alumnat. A més, en un
context majoritàriament castellanoparlant, el centre exercirà
també en això una funció compensatòria
per tal d'afavorir la igualtat d'oportunitats dels nostres alumnes
en la societat catalana.
La llengua castellana, com a llengua pròpia de bona part
d'Espanya, que és cooficial a Catalunya i té un pes
internacional destacat, i com a llengua materna de molts veïns
i veïnes dels barris de la zona i membres de la Comunitat Educativa,
tindrà el respecte i la valoració positiva que mereix
i el tractament educatiu necessari per assegurar el seu coneixement
i perfeccionament, cosa que redundarà en les possibilitats
d'intercanvis i coneixements culturals i en les expectatives professionals
del nostre alumnat.
En la mateixa línia d'afavorir i potenciar les habilitats
lingüístiques i la preparació cultural de l'alumnat,
l'Institut "Barri Besòs" garantirà, al llarg
de tota l'ESO, la possibilitat de cursar les llengües anglesa
i francesa, com a primera o segona llengua estrangera, segons s'escaigui.
X
EI present Estatut o Projecte Educatiu de Centre
reemplaça el vigent des de 1989 i hauran d'adequar-s'hi en
allò que s'escaigui les normatives de rang inferior vigents
al centre. Els seus fonaments de dret són la LOGSE, els Decrets
75/1992 i 96/1992 de la Generalitat de Catalunya i altres disposicions
legals vigents; els projectes de centre anteriors i altres disposicions
aprovades pels òrgans de govern de l'Institut; i les normes
i usos sedimentats consuetudinàriament dins la línia
educativa mantinguda pel centre d'ençà de la seva
fundació el1977.
EI present Estatut ha estat definitivament aprovat pel Consell Escolar
el dia d'octubre de 1996. La seva esmena parcial o total requerirà
la consulta de tots els sectors de la comunitat educativa i un nou
acord del Consell escolar.
|