PEC

     
     
Projecte Educatiu de Centre (PEC)

I

Des dels seus inicis, l'Institut "Barri Besòs" s'ha anat construint pas a pas amb un treball conjunt entre pares, professors, alumnes, veïns, administracions, entitats i institucions. Aquesta col·laboració ha donat lloc a un centre educatiu públic arrelat en el medi social on es troba, obert als barris als quals presta servei, amb funcionament democràtic i participatiu, que ha procurat implementar una oferta educativa de qualitat sensible al tractament compensatori de les desigualtats socials que busca fomentar l'educació científica i tecnològica i els valors de la cultura humanística, amb vista a facilitar a l'alumnat la seva inserció econòmica i cultural en la societat actual i la seva plena incorporació com a ciutadans i ciutadanes dins del fluir històric de la ciutat, de la societat catalana i del món contemporani.

II

La construcció col·lectiva d'un centre que pugui ser focus de promoció i de reflexió tant en el pla personal com en el col·lectiu al servei dels ciutadans exigeix a l'Institut mantenir-se vinculat amb les formes organitzatives més representatives i dinàmiques de la societat civil en què s'insereix i amb les instàncies adients de les administracions públiques, ultra la seva dependència del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
Aquestes vinculacions han de permetre fer més efectiva la funció compensatòria que ha d'exercir el centre en un medi social desfavorit i amb greus dèficits culturals, no solament amb una educació que palïi al màxim les desigualtats de partida dels seus estudiants, sinó afavorint alhora l'ús social dels seus recursos educatius i dels seus equipaments en general pel conjunt de la població.

III

Aquest esforç compartit per impulsar un centre que pugui eixamplar horitzons als joves ciutadans que hi estudien ha configurat unes relacions específiques amb d'altres institucions del món de l'educació i la cultura que cal aprofundir.
En primer lloc, amb les escoles en el passat d'EGB i actualment de primària que li forneixen el gruix del seu alumnat. Aquest esperit de col·laboració s'haurà d'incrementar amb la implantació de l'ESO, per tal de facilitar una transició fàcil i reeixida de la primària a la secundària.
Així mateix, l'Institut mantindrà i potenciarà les seves relacions amb els altres centres de secundària del seu entorn, amb els centres universitaris i de recerca i amb institucions culturals. EI centre procurarà inserir-se en els programes i projectes educatius, culturals i de recerca locals, nacionals, estatals i europeus que s'adiguin amb les seves finalitats.

IV

L'Institut "Barri Besòs" basarà la seva gestió en els principis de funcionament democràtic i transparent, amb participació de tots els sectors implicats en la comunitat educativa: pares, alumnes, professors i personal d'administració i serveis. Les relacions han de basar-se en el respecte mutu: alumnes, pares, professors i personal d'administració i serveis tenen papers diferents, però comparteixen tots ells la condició de persones i la condició de ciutadans. Això ha de tenir un reflex fidel en el funcionament del Consell Escolar, com a màxim òrgan de decisió de l'Institut en tots els aspectes fonamentals de la seva programació, gestió i activitat i com a garant dels drets de cadascun dels membres de la comunitat educativa.
Tots els sectors de la Comunitat Educativa tenen dret a participar en la vida del centre, formant les associacions que creguin convenients per a tal fi. La representació paritària de professors, pares i alumnes al Consell Escolar ha estat al llarg de la història del centre un factor dinamitzador de la participació de tots els sectors i un element cohesionador de la comunitat educativa que cal mantenir com a principi bàsic de l'efectiva participació democràtica en el govern de l'Institut.

V

L'Institut "Barri Besòs" ha d'afavorir la formació personal d'individus capaços de desenvolupar el més possible llur autonomia. Ha d'esforçar-se en impartir una educació i uns aprenentatges que fomentin la capacitació i llibertat personals, la solidaritat social i la contribució al manteniment i progrés del patrimoni natural i del patrimoni material i cultural llegat per anteriors generacions. Una educació basada en els principis democràtics de convivència en el pluralisme que permeti formar-se una consciència ètica ¡ cívica per poder assumir amb responsabilitat els reptes de la societat actual, cercant la promoció personal dins d'un marc de progrés social.
EI centre haurà d'esforçar-se per suplir les mancances culturals del seu medi social amb els recursos educatius necessaris per tal de permetre als seus alumnes d'optar adequadament dins del ventall existent d'estudis no obligatoris de la universitat als aprenentatges professionals i d'entrar en les millors condicions possibles en el món laboral: fels nostres dies. Per tot això s'haurà de promoure l'educació en l'autoestima i l'afany de superació personal, dins d'un clima de responsabilitat compartida en el treball en equip i de solidaritat col·lectiva.

VI

L'educació a l'Institut "Barri Besòs" es basarà en la concepció de la construcció social del coneixement. L'orientació personal i curricular de l'alumne, així com la pràctica docent, haurà de partir dels esquemes mentals que l'alumne s'ha anat formant en la interacció amb la família, les amistats, l'escola i els mitjans de comunicació. Conèixer les característiques del medi social en el qual s'ha format serà de gran valor a l'hora de modelar els currículums personals per acostar-se a l'objectiu de fer efectiva al màxim la igualtat d'oportunitats dels nois i noies del centre de cara al seu futur, entre ells i en relació als joves d'altres centres i medis socials.
L'experiència seguida per l'Institut "Barri Besòs" fins al moment demostra que és possible dins l'ensenyament públic una educació de qualitat i compensatòria en una perifèria social urbana. Això no obstant, cal avançar en el camí de millorar-la, no sols en la feina d'incorporació de les noies i nois amb dèficits d'arribada a uns objectius mínims, sinó també en la de potenciar l'assoliment dels objectius màxims segons les possibilitats i aptituds de cadascú.

VII

La tasca acadèmica correspon fonamentalment a l'acció educadora dels professors. EI treball en equip dels professors del centre té una importància cabdal de cara a la consecució dels currículums pertinents i d'una adequada orientació i acció tutorial de grup i individualitzada. Aquest treball en equip s'organitzarà en departaments, àrees, etapes, cicles i cursos de forma coordinada i interrelacionada, de cara a assolir el màxim rendiment de la tasca educativa.
En el període de l'ESO, el treball coordinat dels equips pedagògics de cicle hauria de ser el marc imprescindible de planificació, anàlisi de l'aplicació i avaluació del desenvolupament curricular.
Els instruments fonamentals de definició d'aquesta tasca educativa seran el Projecte Curricular de Centre, el Pla d'Acció Tutorial i el Reglament de Règim Intern.

VIII

Els ensenyaments de l'ensenyament secundari obligatori i del batxillerat tindran per finalitat:
a) Afavorir el desenvolupament harmònic de la personalitat de l'alumne/a: potenciar la maduració humana i intel·lectual de les noies i nois, tot atenent a la diversitat de necessitats, capacitats i interessos, fomentar les actituds reflexives i els valors que elevin el seu grau d'autonomia personal i eixamplar la capacitat per adquirir i integrar nous sabers i habilitats. Afavorir, en suma, la construcció de la pròpia personalitat amb un autoconcepte positiu i alhora realista per tal que siguin capaços d'assumir els seus deures i exercir els seus drets i les seves responsabilitats com a persones actives en la societat.
b) Promoure el respecte als drets i Ilibertats fonamentals de les persones i als principis bàsics de la convivència i la democràcia.
c) Impulsar actituds solidàries en favor de la igualtat i la justícia social i actituds tolerants i contràries a qualsevol discriminació social, sexual, ètnica, racial, ideològica, religiosa, per edat o per minusvalia física o psíquica.
d) Facilitar el desenvolupament d'aprenentatges conceptuals, procedimentals i actitudinals en un ambient de treball cooperatiu i d'estímul intel·lectual que converteixi en significatius els estudis en els camps científico-humanístic i tècnic.
e) Fomentar el sentiment de ciutadania universal i de pertinença concreta i estima a la ciutat i al país, amb les seves característiques històriques, socials, culturals i lingüístiques, en el gresol de les quals s'han de poder incorporar les aportacions dels col·lectius humans de procedència cada cop més diversa que han anat arribant al llarg del segle i les dels qui arribaran en el futur. La integració social i cultural dins d'aquesta societat d'origen plural s'ha de veure així mateix afavorida pel coneixement de la realitat d'altres societats.
f) Impulsar el sentit de l'orientació personal dins de la societat en què vivim, a fi que els nois i noies puguin treure el màxim profit de la seva formació personal i acadèmica a l'hora d'exercir com a ciutadans i situar-se dins del món laboral.
g) Infondre, com a part del propi sentiment d'autoestima personal, el valor de la convivència pacífica en la solidaritat social, el valor del patrimoni natural, social i cultural i el valor de la salut individual i col·lectiva, afavorint les preses de posició conscients davant l'ús de drogues de tota mena, començant pel tabac i l'alcohol.

IX

El Projecte Lingüístic del Centre atendrà la situació sociolingüística de l'alumnat i les seves mancances en relació a la normalització lingüística i cultural del català, llengua pròpia de Catalunya, com a llengua vehicular i d'aprenentatge en l'educació secundària obligatòria i en el batxillerat.
L'experiència de quasi vint anys del centre ens ha demostrat que la situació inicial no ha variat gaire, ja que l'únic referent de llengua i cultura catalanes per a la gran majoria de l'alumnat ha estat bàsicament l'Institut (com ho són en edats menors les escoles de primària) a més, en alguns casos, de la televisió. A conseqüència d'això, el paper del centre com a impulsor eficaç de la llengua catalana apareix com a primordial. Aquest repte augmenta amb la introducció de l'ESO (12-16 anys), que passa als instituts la responsabilitat que abans tenien les escoles de Primària de garantir el coneixement i domini de les dues llengües oficials de Catalunya. Això requerirà un tractament més intens de l'ús de la llengua catalana com a vehicle d'ensenyament del que ha estat fins ara. Atès el nivell de competència lingüística en català del nostre professorat, aquesta tasca no hauria de representar cap dificultat.
Per consegüent, la llengua catalana hauria de tenir el tractament de llengua vehicular preferent de l'ensenyament i s'hauria de promoure el seu ús generalitzat en la vida pública del centre i en els contactes personals amb l'alumnat. A més, en un context majoritàriament castellanoparlant, el centre exercirà també en això una funció compensatòria per tal d'afavorir la igualtat d'oportunitats dels nostres alumnes en la societat catalana.
La llengua castellana, com a llengua pròpia de bona part d'Espanya, que és cooficial a Catalunya i té un pes internacional destacat, i com a llengua materna de molts veïns i veïnes dels barris de la zona i membres de la Comunitat Educativa, tindrà el respecte i la valoració positiva que mereix i el tractament educatiu necessari per assegurar el seu coneixement i perfeccionament, cosa que redundarà en les possibilitats d'intercanvis i coneixements culturals i en les expectatives professionals del nostre alumnat.
En la mateixa línia d'afavorir i potenciar les habilitats lingüístiques i la preparació cultural de l'alumnat, l'Institut "Barri Besòs" garantirà, al llarg de tota l'ESO, la possibilitat de cursar les llengües anglesa i francesa, com a primera o segona llengua estrangera, segons s'escaigui.

X

EI present Estatut o Projecte Educatiu de Centre reemplaça el vigent des de 1989 i hauran d'adequar-s'hi en allò que s'escaigui les normatives de rang inferior vigents al centre. Els seus fonaments de dret són la LOGSE, els Decrets 75/1992 i 96/1992 de la Generalitat de Catalunya i altres disposicions legals vigents; els projectes de centre anteriors i altres disposicions aprovades pels òrgans de govern de l'Institut; i les normes i usos sedimentats consuetudinàriament dins la línia educativa mantinguda pel centre d'ençà de la seva fundació el1977.
EI present Estatut ha estat definitivament aprovat pel Consell Escolar el dia d'octubre de 1996. La seva esmena parcial o total requerirà la consulta de tots els sectors de la comunitat educativa i un nou acord del Consell escolar.