Diversos eluents i diferent temps
Ara anem a comentar cada una de les cromatografies fetes per adonar-nos
de la influència que té la proporció i el tipus d'eluent
utilitzat. Després de cada apartat de proporció es mostraran
per aquest ordre les respectives cromatografies extretes després
de 5,10, 40 i 60 minuts d'haver començat.
Proporció 2 a 1 (acetona, aigua)
- Podem observar com als cinc minuts d'haver tingut el paper en aquest
eluent i amb aquesta proporció no distingim encara molt bé
els colors.
- El fet que la tinta no pugi recta, pot ser perquè, o bé
el paper té alguna deformació, o bé hem marcat més
el bolígraf per una part que per l'altra.
Proporció 3 a 1 (acetona, aigua)
- Amb aquesta proporció, als cinc minuts, no s'aprecien diferències
amb les de l'altra.
- Però als 10 minuts podem observar com comença a veure's
un color que, amb l'altra proporció, encara no veiem.
- Quan la cromatografia ja ha acabat (60 minuts), ens adonem que els
colors han quedat ben definits i separats correctament.
Proporció 5 a 2 (acetona, aigua)
- En els primers 5 minuts no podem dir res de nou. Està pràcticament
a la mateixa alçada i s'aprecien els mateixos colors.
- Amb aquesta proporció i eluent, en acabar la cromatografia,
observem que no s'han descobert tots els colors i a més estan separats
d'una manera desigual.
Proporció X (aigua de colònia i aigua)
- En una cromatografia 'casolana' amb una proporció qualsevol
d'aigua de colonia i aigua, sobre una tira de fili, es poden apreciar molt
bé els colors.
Conclusió
Per fer una bona cromatografia i observar tots els colors dels quals es
compon la tinta, ben definits, el millor és utilitzar la proporció
d'acetona-aigua 3 a 1. Així obtindrem un bon resultat i quedarem
satisfets de la nostra cromatografia. |