IES Bernat Metge
PRESENTACIÓ

""

L’IES Bernat Metge està situat al carrer Menorca, 55 en el Districte de Sant Martí de Provençals de Barcelona, L’actual edifici va ser inaugurat l’any 1977, malgrat que funcionava des del 1972 en una altra ubicació. En el present curs, té 40 professors i professores, quatre membres del Pas i uns 320 alumnes matriculats.

El nostre institut té uns principis, objectius i estratègies organitzatives ben sedimentades, uns plantejaments tàcits,per dir-ho d’una altra manera, els seus trets d’identitat que determinen gran part de la seva activitat més enllà del treball concret d’una Junta Directiva.

Els objectius més destacats del nostre Projecte Educatiu són:

1. Millorar el rendiment general del nostre alumnat i reduir el fracàs escolar.

2. Treballar per a una escolarització integradora.

3. Fomentar l’excel·lència de tal manera què l’alumnat que vulgui continuar la seva formació trobi el clima adequat i la millor preparació possible. Creiem que ens avalen els bons resultats que sempre han obtingut els nostres estudiants als exàmens de selectivitat.

4. Fomentar la coordinació eficaç entre Primària i Secundària.

5. Potenciar la millora en l’aprenentatge de llengües estrangeres.

6. Continuar estenent la utilització didàctica de les noves tecnologies.

7. Desenvolupar íntegrament la personalitat del nostre alumnat.

8. Aprofundir en el principi d’educar per a la igualtat, ja que creiem que un dels trets d’identitat més important de l’IESBernat Metge és la voluntat d’educar el nostre alumnat sense discriminacions.Volemfomentar el respecte a la diversitat de creences i als comportaments i idees no autoritàries ni violentes. Pensem que la millor manera de transmetre valors democràtics és demostrar aquests tarannà en el nostre treball diari i per això intentem potenciar un funcionament participatiu on cada membre de la comunitat educativa s’ha de sentir, en el seu àmbit d’actuació, responsable i integrat en elprocés de presa de decisions.

9. Potenciar les tutories. L’acció tutorial individualitzada té un paper important en el marc del centre. La relacióde l’alumnat ambla persona responsable de la seva tutorització s’ha d’establir d’una forma sòlida, mitjançant el diàleg i la bona comunicació. El seguiment de l’aprenentatge de l’alumne/a, els canvis, els conflictes, la relació amb el grup i lainformació continuada i oportuna amb les famílies han de seruna constant al llarg del curs. Es tracta d’ajudar l’alumnat en l’estudi i en la presa de decisions, en el camí cap a la seva maduresa i en la consciència de les seves responsabilitats.

10. Realitzar una eficaç orientació personal. Acadèmica i professional delnostre alumnat.

11. Fomentar la mediació i la resolució alternativa de conflictes.Pensem que una autèntica acció educativa ha d’ensenyar habilitats socialstan importants com el autocontrol, l’empatia, la col·laboració i la possibilitatde resoldre conflictes de manera pacífica, tot això en el marc més ampli del nostre projecte de formar ciutadans i ciutadanes per a una societatsolidària, justa i i col·laborativa.

12. Atendre adequadament les necessitats del nostre entorn i obrir el Centre al barri. Tenim una llarga tradició en aquest sentit i des de fa molts anys mantenim la Biblioteca, les aules d’informàtica i les instal·lacions esportives obertes fora de l’horari escolar i a disposició del nostre alumnat i de les famílies.

13. Millorar la comunicació amb les famílies. Pensem que és molt importantmantenir activa la coordinació i el treball conjuntamb l’AMPAi transmetre a les famílies la necessitat d’actuar, conjuntament amb el professorat, en l’establiment d’unes pautes que afavoreixen l’educació i l’aprenentatge del nostre alumnat.

A manera de conclusió.

Els canvis en el valors plantegen nous reptes. Un dels més importants en la nostra tasca educativa és, sens dubte, la formació de persones i l’intent de preparar-les i projectar-les cap a un futurque puguin afrontar dignament. La tasca educativa és complexa i diversa. L’alumnat d’un centre de secundària com el nostre té entre dotze i divuit anys, una etapa crítica de la seva vida pel que fa alaseva formació. Si és important l’adquisició de coneixements, també ho és la formació en valors, actituds i hàbits que facin que, quan surtin de l’institut per continuar els seus estudis o entrar al món del treball, siguin persones educades en el sentit més integral. Volem que la societat rebi joves preparats, no tant sols en coneixements, sinó amb les eines necessàries per afrontar el seu futur. Es parla que els valors fluids de la nostra societat exigeixen personalitats flexibles, per això justament és molt important que existeixin alguns valors sòlids que facin d’àncora en el corrent canviant d’una realitat que a vegades sembla moure’s massa ràpidament. En la transmissió d’aquests valors (treball, respecte, tolerància, democràcia, honestedat, etc.) l’escola té una tasca irrenunciable, però impossible si no adopta aquests mateixos valors en la seva pròpia organització.