Biografia de Gaudí
Amer

Artistes

Gaudí

Antoni Gaudí i Cornet neix a Reus el 25 de Juny de 1852-1926, fill d'un calder que provenia d'una família d'agricultors de Riudoms, que és un "poble veí".

La família Gaudí era originària del sud de França, d'Alvèrnia, des d'on, probablement per raons de persecució religiosa, havien emigrat a Catalunya el segle XVII.

Gaudí era el petit de cinc germans, i va passar els primers anys a la seva ciutat natal de Reus, on va estudiar el batxillerat a l'institut de Segon Ensenyament.

Gaudí tenía poca tirada tant pels seus estiudis escolars com per la carrera d'arquitecture. Contràriament, els seus experients acadèmics donen a entendre un caràcter decidit que es dedica plenament al que en realitat l'atreu negligint despreocupadament les matèries que per algun motiu no arribaven a interessar-lo.

D'altre banda, dels seus anys de joventut, a Reus, coneixem el treball que amb el seu amic Eduard Tada volgué emprendre per a la restauració del monestir de Poblet, aleshores abandonat i arruïnat. Quan, el 1873, Gaudí es va traslladar a Barcelona i es va matricular a l'Escola Provincial d'Arquitectura, trobarà un ambient entre provincià i entusiasta, que el primer quadre de professors havia de representar.

Dels seus projectes d'estudiants, només en coneixem alguns treballs, els més interessats dels quals són el Pati Central cobert per a un edifici destinat a la Diputació Provincial, el de Porta d'Entrada a un cementiri i el de Paranimf per a una universitat.

Com que la seva família no tenía molts recurssos económics, Gudí per ajudar-se a pagar la carrera va haver de treballar amb tot d'arquitectes en l'obra dels quals podem de vegades reconèixer la seva empremta.
Per tant tindrà una experiència important en l'arquitectura.

Gaudí encara que no disposés del títol d'arquitecte superior, fou aquest arquitecte el qui s'ocupà des del 1869 de les obres d'adaptació de l'antiga Ciutadella com a Parc (actualment és un dels parcs importants de Barcelona). La jardinería, la gran cascada monumental, els edificis, tanques i monuments, multitud de treballs, foren encomanats a Fontserè, i la intervenció de Gaudí en alguns d'aquest treballs fou prou clara i principal. En la solució del gran dipòsit per al funcionament de la cascada, en algunes de les escultures monumentals, em les reixes i portes de fosa de la tanca que circumda el parc, Gaudí deixar emprenta.

També els primers encàrrecs a què Gaudí s'enfronta així que acaba la carrera el 1877 tenen sovint aquest caràcter particularitzat i atent a les condicions concretes de la seva execució.

Cronologia de les seves obres

1852: Antoni Gaudí i Cornet neix a Reus el 25 de Juny.

1873-1878: Començar els estudis a l'Escola d'Arquitectura de Barcelona i obté el títol el 15 de març de 1878. Durant aquest anys col·lectius amb els arquitectes Joan Martorell i Francesc de Paula del Villar i amb el mestre d'obres Josep Fontserè.

1878: Fanals per a la plaça Reial de Barcelona.

1881: Projecte d'il·luminació de la Muralla del Mar, a Barcelona. No realitzat.

1882: Projecte de Cellers per a Eusebi Güell, a Garraf. No realitzat.

1883: Comença el projecte d'habitatges per al senyor Manuel Vicens, al carrer de les carolines, 24-26, de Barcelona. Casa per al marquès de Comillas, a Comillas ( Santander), coneguda com "El Capricho".

1884: Rep`l'encàrrec de continuar les obres del temple Expiatori de la Sagrada Família a Barcelona, iniciades per l'arquitecte Francesc de Paula del Villar. Cavallerisses Güell, a les corts, Barcelona.

1886: Projecte de palau per el senyor Eusebé Güell al carrer nou, a Barcelona.

1887: Projecte per al Palau Episcopal d'Astorga (Lleó).

1888: Col·legi de les Teresianes, a Barcelona.

1890: Comencen els treballs a la colònia Güell a Santa Coloma de Cervelló ( Baix Llobregat, al costat de Barcelona).

1891: Casa "De las Botines", a Lleó.

1892: Projecte per a les missions Catòliques a tànger. No realitzat.

1898: Casa Calvet, al carrer de Cesp, 48, a Barcelona.

1900: Finca Torre Bellesguard, a Barcelona.

Comencen les obres del Parc Güell, a la Muntanya Pelada, a Barcelona.

1904: Reforma de l'interior de la catedral de Palma de Mallorca. Remodelatge de la Casa Batlló al Passeig de Gràcia de Barcelona

1906: Comença el projecte de la Casa Milà, "La Pedrera", a Barcelon.

1908: Projecte d'hotel a Nova York, No realitzat.

1926: Gaudí mor el dia 10 de juny a l'Hospital de la Santa Creu, a Barcelona, després d'ésser atropellat per un tramvia.