De
jove es va haver d'exiliar a Polonia i va tornar d'alla l'any 1959, als
21 anys, quan posseeix no nomes una bona formació professional
sinó també una cultura general i teatral molt més
sòlida que la dels seus companys de generació. Això
és resultat de la superposició de diverses influències
i estrats acumulats de la seva infantesa i adolescènsia: el dels
seus orígens catalans, viscut intensament a l'ambient familiar,
amb la transmissió d'una llengua i nes bases culturals que, en
el seu cas, incorpora, a més una inhabitual cultura al món
de la natura; un altre substrat castellà, curiosament adquirit
a Poloònia amb els Amigos de la Cultura Ibérica, que ampliarà
substancialment al seu retron;: una solida formació secundaria
francesa dels anys del primer exili a Tolosa; i finalment el complex cabal
de cultura centreeuropea adquirida en els seus anys a Polònia no
només centrat en aquesta realitat cultural nacional, sinó
ampliat a les realitats esclaves veïnes i en menor grau al mon germànic.
Va ser alumne del Liceu d'Arts Plàstiques i de l'acadèmia
de Belles arts on a més de la formació com a escenògraf
i figurinista adquireix una sòlida base plàstica en tots
els àmbits de l'expressió artística.
En arribar a Barcelona, doncs, allò realment insòlit, en
comparació al bagatge mitjà de qualsevol contemporani d'aquest
país- fins i tot cenyint-nos a les rara avis que eren els joves
ciutadans inquiets i progressistes-, era aquella acumulació d'estrats
de diversa procedència i principalemnt, la complexitat i universalitat
dels seus interessos,. Sense proposar-s'ho i, menys encara, sense fer-ne
ostentació, estava en vies de posseir una formació <<humanística>>
en la cqual estacaven, per descomptat aquells espectes més directament
relacionats amb allò que ja era la seva tria definitiva: el teatre
o més ampliament l'espectacle.
Al seu retorn a Barcelona, en la seva opció concreta no hi havia
només un voluntarisme dirigit a aconseguir quelcom encara utòpic
sinó que des de la seva tria s'havia basat en la constància
de quelcom que existia i funcionava.
Però per sort va aparèixer una nova inicitaiva, mol més
propera en els seus objectius i esètica a allo que coneixia, l'Escola
d'Art Dramàtic Adrià Gual (EADAG).
Potser com a alumne hi va apendre poc, pero va aconseguir connectar intensament
els sectors culturales mes dinpamics i interessants del moment ja que
no podem oblida en els primers anys a l'Escola s'hi citaven no només
gent de teatres sinó escriptors, artiestes plàstics i intel·lectuals
de tots els sectors. De tota manera i per important que fos la seva prèsencia
a l'EADAG entre el 1961 i el 1963 aquella expèriencia podia ser
encoratjadora pero no va ser suficient: ell volia viure de la seva activitat
professional en el teatre, encara que això li requeriís
oferir els seus serveis a l'enemic, es a dir, el teatre professional del
moment.
Les tensions amb la direcció de l'Escola provocades per aquesta
altres discrepàncies van acabar produint la seva sortida de l'EADAG.
La segona meitat de la seva vida professional, quinze dels seus trenta
anys en actiu, va estar doncs, plenament dedicada al Teatre Lliure.
|