L'IES
FRANCESC FERRER I GUÀRDIA:
PREMI
LEANDRE COLOMER D'HISTÒRIA DE CATALUNYA
El
passat dia 9 de desembre del 2003 la Fundació Leandre
Colomer i l'ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona
van lliurar els premis de la VII convocatòria pel
foment de la Història de Catalunya. L'Institut Francesc
Ferrer i Guàrdia, juntament amb d'altres sis instituts de
Barcelona, l'Hospitalet i Baix Llobregat, van rebre el primer
premi d'aquesta convocatòria per l'experiència
"La història recent de Catalunya en la memòria".
Un
grup de professores i professors de Geografia i Història
vam decidir aplegar-nos per posar en comú experiències
i projectes relacionats amb l'ús de les fonts orals en l'ensenyament
d'aquestes matèries. Des del curs 2000-2001 hem estat realitzant
aquesta experiència amb diferents nivells de l'ESO i
del Batxillerat treballant temes com ara la immigració
dels anys seixanta i setanta, la immigració estrangera a
l'actualitat, la vida quotidiana i l'oposició política
i sindical a la dictadura franquista. L'alumnat ha descobert
la força dels testimonis orals per fer més significatiu
l'aprenentatge de la història més recent o dels canvis
que s'han produit en el nostre entorn. La història oral els
ha permès descobrir tant, la trajectòria vital de
molts dels nostres conciutadans que varen arribar d'altres indrets
d'Espanya, com la dels nous immigrants. També han pogut conèixer
directament el ric patrimoni d'aquesta comarca identificada amb
les lluites obreres dels últims anys del franquisme. Per
últim, la pràctica de la història oral ha permès
als nois i noies del nostre Institut, descobrir el sector agrícola
de la nostra població.
Aquesta
experiència, ara reconeguda i premiada, ens confirma en la
nostra convicció de que la història oral és
una metodologia que aplicada a l'aula dóna excel·lents
resultats. L'alumnat amb més dificultats descobreix
una dimensió més propera de la història però
alhora permet a l'alumnat amb més capacitat iniciar-se en
el mètode científic. És una eina útil
i engrescadora, fa significatius els aprenentatges, possibilita
la relació de l'alumnat amb persones de diferents generacions
i cultures i, com a consequència de tot això, facilita
l'adquisició de valors cívics i democràtics.
Aquests són els principis que han inspirat la trajectòria
docent del nostre Institut, fent possible l'equilibri entre l'adquisició
de coneixements acadèmics i l'assoliment de principis i valors
de caràcter humanístic.
José
Fernández Segura
Elionor Sellés i Vidal |