ESTRUCTURA
ORGANITZATIVA DEL CENTRE
1.
Òrgans unipersonals de govern.
1.1.
Director o Directora.
1.2.
Cap d’Estudis.
1.3.
Secretari o Secretària.
1.4.
Coordinador o coordinadora pedagògica
1.5.
Cap d’Estudis Adjunt
1.6.
Altres càrrecs.
2.
Òrgans col·legiats de govern
2.1.
El Consell Escolar
2.2.
El Claustre de Professors
3.
Òrgans de coordinació
3.1.
Els Departaments Didàctics
3.2.
Els Caps de Departament
3.3.
El coordinador d’activitats i serveis
3.4.
Coordinadors d’ESO i Batxillerat
3.5.
Altres òrgans unipersonals de coordinació
3.5.1
El coordinador d’informàtica
3.5.2
El coordinador lingüístic
3.6.
El professor tutor
3.7.
Tutories tècniques
3.8.
Altres coordinadors.
ESTRUCTURA ORGANITZATIVA DEL CENTRE.
L’estructura
de gestió dels instituts d’educació secundària està formada per:
a) Òrgans de
govern, que n’existeixen d’unipersonals i de col·legiats.
b) Òrgans de
coordinació.
Els instituts
d’educació secundària poden adaptar, si s’escau, l’estructura de gestió
amb la creació d’altres d’òrgans de coordinació, d’acord amb el que es
disposa en el Reglament orgànic de centres.
Òrgans unipersonals
de govern
Són òrgans
unipersonals de govern dels instituts d’educació secundària el director,
el cap d’estudis, el coordinador pedagògic i el secretari
o, si s’escau, l’administrador. Als instituts d’educació secundària que
el Departament d’Ensenyament determini, ja sigui pel seu nombre elevat
d’alumnes o la seva complexitat horària o organitzativa, es podrà nomenar
un cap d’estudis adjunt, que dependrà directament del cap d’estudis.
El delegat
territorial corresponent del Departament d’Ensenyament nomena els òrgans
unipersonals de govern dels instituts d’educació secundària, d’acord amb
el procediment establert en el Reglament Orgànic de Centres.
En els instituts
d’educació secundària, els òrgans de govern unipersonals constitueixen
l’equip directiu. La periodicitat de les seves reunions, així com la seva
forma concreta de funcionament l’establirà el mateix equip. Es reunirà,
de manera general, un cop per setmana.
L’equip directiu
assessora el director en matèries de la seva competència, elabora la programació
general, el projecte educatiu, el reglament de règim interior i la memòria
anual de l’institut.
Així mateix,
l’equip directiu afavoreix la participació de la comunitat educativa i
estableix els criteris per a l’avaluació interna del centre i coordina
les actuacions dels òrgans unipersonals de coordinació.
Tot i
que cada òrgan unipersonal té ben establertes les seves funcions, sobretot
en els primers anys de la implantació del nou pla d’estudis, director,
cap d’estudis i coordinador pedagògic treballaran plegats pel que fa a
l’esbós de l’estructuració del currículum, de la coherència dels crèdits
variables i dels aspectes pedagògics que no es poden separar dels tècnics
ni de la seva relació amb el Projecte Educatiu de Centre.
Competències
del director
La direcció
i responsabilitat general de l’activitat de l’institut d’educació secundària
correspon al director, el qual vetlla per la coordinació de la gestió
del centre, l’adequació al projecte educatiu i a la programació general.
Correspon
al director:
a) Representar
el centre i representar l’administració educativa en el centre, sens perjudici
de les competències de la resta d’autoritats educatives de l’administració
educativa.
b) Complir i
fer complir les lleis i les normes vigents i vetllar per la seva correcta
aplicació al centre.
c) Dirigir
i coordinar totes les activitats del centre d’acord amb les disposicions
vigents i sens perjudici de les competències atribuïdes als òrgans col·legiats
de govern.
d) Elaborar,
amb caràcter anual, en el marc del projecte educatiu, la programació general
del centre conjuntament amb l’equip directiu i vetllar per a l’elaboració,
aplicació i revisió, quan s’escaigui, del projecte curricular del centre
i per la seva adequació al currículum aprovat pel govern de la Generalitat.
e) Col·laborar
amb els òrgans superiors de l’administració educativa.
f)
Exercir la prefectura de tot el personal adscrit a l’institut.
g) Convocar
i presidir els actes acadèmics i les reunions dels òrgans col·legiats
de govern del centre, visar les actes i executar els seus acords adoptats
en l’àmbit de la seva competència.
h) Tenir
cura de la gestió econòmica de l’institut i formalitzar els contractes
relatius a l’adquisició, alienació i lloguer de béns i els contractes
d’obres, serveis i subministraments, d’acord amb la normativa vigent.
Obrir i mantenir els comptes necessaris en entitats financeres, i autoritzar
les despeses i ordenar els pagaments d’acord amb el pressupost del centre.
i)
Visar les certificacions i els documents oficials del centre.
j)
Designar el cap d’estudis, el coordinador pedagògic i el secretari, si
n’hi hagués, i proposar el seu nomenament al delegat territorial corresponent
del Departament d’Ensenyament. També sens perjudici del que estableix
l’article 18 del Reglament Orgànic de Centres, correspon al director designar
a la resta d’òrgans unipersonals de govern i nomenar els de coordinació.
k) Vetllar
pel compliment del Reglament de règim interior del centre.
l)
Assignar el professorat als diferents cursos, àrees i matèries en la forma
més convenient per a l’ensenyament, tenint en compte l’especialitat del
lloc de treball al qual estigui adscrit cada professor i les especialitats
que tingui reconegudes, en el marc general de les necessitats del centre
i el seu projecte educatiu, escoltada la proposta dels departaments.
m)
Controlar l’assistència del personal del centre i el règim general dels
alumnes, vetllant per l’harmonia de les relacions interpersonals.
n) Fomentar
i coordinar la participació dels diferents sectors de la comunitat educativa
i facilitar-los la informació sobre la vida del centre i les activitats
pròpies en el marc de la normativa vigent.
o) Elaborar,
conjuntament amb l’equip directiu, la memòria anual d’activitats del centre
i trametre-la a la corresponent delegació territorial del Departament
d’Ensenyament, un cop el Consell escolar del centre n’hagi emès el corresponent
informe.
p) Altres funcions
que per disposicions del Departament d’Ensenyament siguin atribuïdes als
directors dels centres.
Competències
del cap d’estudis
Correspon
al cap d’estudis la planificació, el seguiment i l’avaluació interna de
les activitats del centre, i la seva organització i coordinació, sota
el comandament del director de l’institut.
Són funcions
específiques del cap d’estudis:
a) Coordinar
les activitats escolars reglades, tant en el si del mateix centre com
amb els centres de procedència dels alumnes i els centres públics que
imparteixen l’educació secundària obligatòria de la zona escolar corresponent.
Coordinar
també quan s’escaigui, les activitats escolars complementàries i dur a
terme l’elaboració de l’horari escolar i la distribució dels grups, de
les aules i altres espais docents segons la naturalesa de l’activitat
acadèmica, escoltat el claustre.
b) Coordinar
les relacions amb els serveis educatius del Departament d’Ensenyament
i especialment amb els equips d’assessorament psicopedagògics.
c) Substituir
el director en cas d’absència.
d) Coordinar
la realització de les reunions d’avaluació i presidir les sessions d’avaluació
de fi de cicle.
e) Coordinar
la programació de l’acció tutorial desenvolupada en el centre i fer-ne
el seguiment.
f)
Aquelles altres que li siguin encomanades pel director o atribuïdes per
disposicions del Departament d’Ensenyament.
Competències
del secretari administrador
Correspon
al secretari dur a terme la gestió de l’activitat econòmica i administrativa
de l’institut, sota el comandament del director, i exercir, per delegació
d’aquest, la prefectura del personal d’administració i serveis adscrit
a l’institut, quan el director així ho determini.
Són funcions
específiques del secretari les següents:
a) Exercir la
secretaria dels òrgans col·legiats de govern i aixecar les actes de les
reunions que celebrin.
b) Tenir cura
de les tasques administratives de l’institut, atenent la seva programació
general i el calendari escolar.
c) Estendre
les certificacions i els documents oficials de l’institut, amb el vistiplau
del director.
d) Dur a terme
la gestió econòmica del centre i la comptabilitat que se’n deriva i elaborar
i custodiar la documentació preceptiva. Obrir i mantenir els comptes necessaris
en entitats financeres juntament amb el director. Elaborar el projecte
de pressupost del centre.
e) Vetllar per
l’adequat compliment de la gestió administrativa del procés de preinscripció
i matriculació d’alumnes, tot garantint la seva adequació a les disposicions
vigents.
f)
Tenir cura que els expedients acadèmics dels alumnes estiguin complets
i diligenciats d’acord amb la normativa vigent.
g) Ordenar el
procés d’arxiu dels documents del centre, assegurar la unitat dels registres
i expedients acadèmics, diligenciar els documents oficials i custodiar-los.
h) Confegir
i mantenir l’inventari general del centre.
i)
Vetllar pel manteniment i conservació general del centre, de les seves
instal·lacions, mobiliari i equipament d’acord amb les indicacions del
director i les disposicions vigents. Tenir cura de la seva reparació,
quan correspongui.
j)
Dur a terme la correcta preparació dels documents relatius a l’adquisició,
l’alienació i lloguer de béns i als contractes d’obres, serveis i subministraments,
d’acord amb la normativa vigent.
k) Aquelles
altres funcions que li siguin encarregades pel director de l’institut
o atribuïdes per disposicions del Departament d’Ensenyament.
Competències
del coordinador pedagògic
Correspon,
amb caràcter general, al coordinador pedagògic el seguiment i l’avaluació
de les accions educatives que es desenvolupen a l’institut, sota la dependència
del director.
Són funcions
específiques del coordinador pedagògic:
a) Coordinar
l’elaboració i l’actualització del projecte curricular del centre, tot
procurant la col·laboració i participació de tots els professors del claustre
en els grups de treball. Vetllar per la seva concreció en les diferents
àrees i matèries dels cicles, etapes, nivells i graus que s’imparteixen
a l’institut.
b) Vetllar per
l’adequada correlació entre el procés d’aprenentatge dels alumnes dels
ensenyaments que s’imparteixen en el primer cicle de l’educació secundària
obligatòria i els corresponents als del cicle superior d’educació primària
en el si de la zona escolar corresponent.
c) Coordinar
les accions formatives al llarg dels diferents cicles, etapes, nivells
i graus dels ensenyaments impartits a l’institut.
d) Vetllar per
l’elaboració de les adequacions curriculars necessàries per atendre la
diversitat dels ritmes d’aprenentatge i la singularitat de cada alumne,
especialment d’aquells que presentin necessitats educatives especials,
tot procurant la col·laboració i participació de tots els professors del
claustre en els grups de treball.
Proposar
les modificacions curriculars que hagin de ser autoritzades pel Departament
d’Ensenyament quan escaigui.
e) Vetllar perquè
l’avaluació del procés d’aprenentatge dels alumnes es dugui a terme en
relació amb els objectius generals de l’etapa i amb els generals i terminals
de cada àrea o matèria, juntament amb els caps de departament.
f)
Vetllar per l’adequada coherència de l’avaluació al llarg dels diferents
cicles, etapes, nivells i graus dels ensenyaments impartits al centre.
g) Vetllar per
l’adequada selecció dels llibres de text, del material didàctic i complementari
utilitzat en els diferents ensenyaments que s’imparteixin a l’institut,
juntament amb els caps de departament.
h) Coordinar
les accions d’investigació i innovació educatives i de formació i reciclatge
del professorat que es desenvolupin a l’institut, quan escaigui.
i)
Aquelles altres funcions que li siguin encomanades pel director o atribuïdes
per disposicions del Departament d’Ensenyament.
Competències
del cap d’estudis adjunt
Les funcions
del cap d’estudis adjunt seran les que li assigni el Departament d’Ensenyament
en el moment de la seva creació i les que li delegui el cap d’estudis.
Substitució
del cap d’estudis, del secretari, de l’administrador, del cap de residència
o del coordinador pedagògic
En cas d’absència
del cap d’estudis o del secretari es farà càrrec de les seves funcions
el director.
En cas d’absència
del coordinador pedagògic o del cap de residència es farà càrrec de llurs
funcions el cap d’estudis.
Condicions
i requisits per exercir el càrrec de director i els altres càrrecs corresponents
a la resta d’òrgans unipersonals de govern dels instituts d’educació secundària
Els candidats
a l’elecció de director de centres la titularitat dels quals correspongui
al Departament d’Ensenyament han de ser funcionaris docents, en servei
actiu i reunir a més els requisits següents:
a) Tenir una
antiguitat d’almenys cinc anys en el cos de funcionaris docents des del
qual s’opta i haver estat professor durant un període d’igual durada en
un centre que imparteixi ensenyaments del mateix nivell i règim.
b) Tenir destinació
definitiva al centre, amb un mínim d’un curs complert d’antiguitat al
centre.
c) Haver
estat acreditat per l’administració educativa per a l’exercici de la funció
directora.
d) No poden
concórrer a l’elecció de director ni ser designats per a un òrgan unipersonal
de govern aquells professors que es trobin complint una sanció administrativa
que els ho impedeixi o que, per qualsevol motiu, no hagin de prestar serveis
en l’institut en el curs acadèmic immediatament següent al de la presa
de possessió del càrrec corresponent, en disposar de resolució ferma que
així ho acrediti.
e) No poden
concórrer al procés electoral els directors que finalitzen el seu tercer
període de mandat consecutiu en el mateix centre, d’acord amb el procediment
establert en el Reglament Orgànic de Centres.
Els professors
designats per als càrrecs de la resta d’òrgans unipersonals de govern
han de ser funcionaris docents, en servei actiu i tenir destinació definitiva
al centre.
Convocatòria
del procés electoral per escollir director
Amb caràcter
anual, el Departament d’Ensenyament convoca eleccions per tal de proveir
les vacants de director. La convocatòria establirà la data en què el director
prendrà possessió del seu càrrec.
Presentació de candidatures per
escollir el director de l’institut (ATENCIÓ AQUESTA NORMATIVA HA ESTAT
CANVIADA EL 22 DE DESEMBRE DE 2004)
Dintre dels
terminis fixats en la convocatòria, els candidats a director presenten,
per escrit, la seva candidatura al director de l’institut, i hi adjunten
la documentació següent:
a) Document
d’acreditació per a l’exercici de la direcció.
Quan
aquest document no expliciti les condicions que van permetre l’acreditació
s’aportarà la documentació que les testimoniï.
b) Els mèrits
al·legats.
c) El
projecte específic que reculli la seva proposta directiva en relació amb
la línia del projecte educatiu del centre.
Aquesta
proposta inclourà la formulació de l’equip directiu, llevat del càrrec
de l’administrador.
d) Qualsevol
altra documentació que el candidat consideri idònia en interès de la seva
candidatura.
El director
comunicarà al Consell Escolar del centre les candidatures que compleixen
els requisits i li lliurarà la documentació corresponent. També notificarà
al claustre les candidatures presentades.
Un cop
efectuats els tràmits indicats en els punts anteriors, el director de
l’institut convoca el Consell Escolar del centre, amb un ordre del dia
que té com a punt únic l’elecció del nou director.
Entre
la convocatòria al Consell Escolar del centre a què fa referència el paràgraf
anterior i la celebració de l’acte electoral, han de transcórrer, almenys,
deu dies.
Durant
aquest període, els candidats poden informar al Consell Escolar i, si
ho consideren convenient, a la comunitat escolar, del seu projecte específic
de direcció.
El director
del centre adopta les mesures oportunes per tal que aquestes activitats
no interfereixin el normal desenvolupament docent del centre.
Desestimació de candidatures
El director,
o el secretari de l’institut si el director es presenta com a candidat,
comprova que els candidats reuneixin els requisits assenyalats a l’article
24 del ROC, i notifica als que no els acrediten la desestimació de la
seva candidatura.
Contra la
decisió del director del centre o del secretari, si s’escau, els candidats
podran presentar una reclamació davant del Consell Escolar, la qual haurà
de ser resolta en el termini de 48 hores.
En cas que
el secretari també es presenti com a candidat, el corresponent delegat
territorial del Departament d’Ensenyament exercirà les funcions indicades.
La Delegació Territorial notificarà la desestimació de la candidatura
als que no reuneixin els requisits.
En aquest
cas, els candidats podran presentar una reclamació davant el delegat territorial,
que haurà de ser resolta en el termini de 48 hores.
L’elecció del director de l’institut
L’elecció
del director es durà a terme per majoria absoluta dels membres que constitueixen
el Consell Escolar del centre i que tenen dret de vot a aquests efectes.
Constituït
vàlidament el Consell Escolar del centre, el seu secretari llegeix la
llista de candidats a director i es procedeix a emetre el vot dels membres
del Consell Escolar presents.
El vot és
personal, directe i secret, i no s’admet la representació ni la delegació.
El candidat
que obté la majoria absoluta de vots dels membres és proposat per a ser
nomenat director de l’institut.
Quan concorri
més d’un candidat i cap d’ells no obtingui la majoria absoluta, o quan
concorri un únic candidat i tampoc no l’obtingui, es procedeix a efectuar
una segona convocatòria del Consell Escolar dintre dels dos dies següents.
En el primer cas figurarà com a únic candidat, en la segona convocatòria,
el més votat a la primera.
Si a la primera
votació s’ha produït un empat en el nombre de vots, dins la mateixa convocatòria
el Consell Escolar efectua les votacions necessàries o arbitra el procediment
per desfer la situació d’empat. Si el candidat així seleccionat no ha
obtingut la majoria absoluta s’efectua la segona convocatòria prevista
al paràgraf anterior.
L’elecció
del director, en els casos en què s’ha d’efectuar una segona convocatòria,
requerirà també majoria absoluta dels membres del Consell Escolar.
Una vegada
realitzat l’acte d’elecció i el recompte de vots, el secretari del Consell
Escolar del centre aixeca acta en la qual es recullen el resultats de
les votacions i les possibles impugnacions.
Designació dels altres òrgans
unipersonals de govern del centre
Elegit el
director, aquest procedeix a designar els altres òrgans unipersonals de
govern del centre.
Notificació al Departament d’Ensenyament
Les certificacions
de les actes que reflecteixen els resultats de les votacions i de les
possibles impugnacions que si s’escau es presentin es trametran l’endemà
de la conclusió del procés electoral a la Delegació Territorial corresponent
del Departament d’Ensenyament.
A aquesta
documentació s’adjunten les propostes de nomenament del cap d’estudis,
coordinador pedagògic i secretari, i, quan correspongui, del cap d’estudis
adjunt i del cap de residència, així com l’acta del Consell Escolar del
centre on es reflecteixi la comunicació que al respecte hagi efectuat
el director.
Nomenament i cessament del director
Revisades
les certificacions de les actes del procés electoral, quan no hi ha cap
vici que en comporti la nul·litat, quan hi ha la majoria necessària en
l’elecció, i una vegada resoltes pel delegat territorial corresponent
les impugnacions presentades, aquest nomena el director.
En el cas
de nul·litat del procés electoral, el Departament d’Ensenyament convoca
noves eleccions en aquell centre. El procediment a seguir serà el que
amb caràcter general s’ha descrit en els articles anteriors, si bé els
terminis seran establerts a la convocatòria específica.
El director
cessa en les seves funcions a la fi del seu mandat, la durada del qual
és de quatre anys, o en deixar de complir les condicions necessàries per
al seu nomenament.
El delegat
territorial corresponent del Departament d’Ensenyament pot cessar el director,
a proposta raonada del Consell Escolar del centre, previ acord adoptat
per majoria de dos terços dels membres que el constitueixen i que tenen
dret de vot a aquests efecte i amb audiència a l’interessat. En ocasió
de la instrucció d’un expedient disciplinari al director, el Departament
d’Ensenyament pot acordar la suspensió cautelar de les seves funcions
en els termes previstos en la normativa vigent en matèria de règim disciplinari.
En aquest supòsit assumeix les funcions de director el cap d’estudis.
En el procés d’instrucció de l’expedient es demanarà informe raonat al
Consell Escolar del centre.
El Departament
d’Ensenyament determinarà el cessament del director abans de finalitzar
el termini del seu mandat, quan acrediti un greu incompliment de les seves
funcions, prèvia notificació al Consell Escolar del centre i amb audiència
a l’interessat.
El director
del centre pot presentar la renúncia motivada al càrrec abans de finalitzar
el període pel qual fou nomenat. Perquè la renúncia sigui efectiva ha
de ser acceptada pel delegat territorial corresponent del Departament
d’Ensenyament, escoltat el Consell Escolar del centre.
Nomenament i cessament dels altres
òrgans unipersonals de govern del centre
El delegat
territorial corresponent del Departament d’Ensenyament nomena el director
escollit i els altres òrgans unipersonals de govern del centre, llevat
de l’administrador.
Aquests òrgans
unipersonals de govern cessen en les seves funcions en finalitzar el seu
mandat, la durada del qual és de quatre anys, o quan cessa el director
que els va designar.
El delegat
territorial corresponent del Departament d’Ensenyament pot disposar el
cessament en els seus càrrecs d’aquests òrgans unipersonals de govern,
a proposta del director mitjançant escrit raonat, prèvia audiència a l’interessat
i comunicació al Consell Escolar del centre.
Igualment,
el Departament d’Ensenyament podrà disposar el cessament o suspensió de
qualsevol d’aquests òrgans unipersonals de govern prèvia notificació al
Consell Escolar, per les mateixes causes i amb els mateixos requisits
que els establerts per al director en els punts 5 i 6 de l’article 31
del Reglament Orgànic de Centres, llevat de l’informe al Consell Escolar,
que el realitzarà el director del centre.
Els òrgans
unipersonals de govern a què fa referència aquest article poden presentar
la renúncia motivada al seu càrrec abans de finalitzar el període per
al qual foren nomenats. Perquè la renúncia sigui efectiva ha de ser acceptada
pel delegat territorial corresponent del Departament d’Ensenyament, escoltat
el director del centre.
Si durant
el període de mandat del director resta vacant el càrrec d’algun òrgan
unipersonal de govern del centre, el director convoca una sessió del Consell
Escolar del centre i presenta la corresponent proposta de substitució,
la qual es tramet a la Delegació Territorial corresponent del Departament
d’Ensenyament per al seu nomenament.
De totes
les circumstàncies previstes anteriorment, el director en dóna compte
al delegat territorial del Departament d’Ensenyament.
1.
Òrgans col.legiats.
Són
òrgans col·legiats de govern dels instituts d’educació secundària el Consell
Escolar del centre i el Claustre de professors.
El Consell Escolar del centre
El
Consell Escolar del centre és l’òrgan de participació de la comunitat
escolar en el govern dels instituts d’educació secundària i l’òrgan de
programació, seguiment i avaluació general de les seves activitats.
Són
competències del consell escolar:
a)
Elegir el director i conèixer la seva proposta de nomenament de l’equip
directiu.
En
la sessió en què es realitzi l’elecció de la Directora o Director del
Centre, el professorat del Consell Escolar, que actua com a representant
del Claustre, emetrà un vot proporcional, independentment de la seva opció
personal, que representi en el Consell Escolar les votacions prèvies que
s’hauran realitzat en una sessió extraordinària del Claustre.
b)
Proposar al delegat territorial corresponent del Departament d’Ensenyament
la revocació del nomenament del director en la forma establerta en l’article
31.4 del Reglament Orgànic de Centres.
c)
Aprovar la creació d’altres òrgans de coordinació de l’institut i assignar-los
competències, sens perjudici de les funcions dels òrgans de coordinació
preexistents.
d)
Decidir sobre l’admissió d’alumnes, dins el marc de la normativa vigent.
e)
Resoldre els conflictes i imposar els correctius amb finalitat pedagògica
en matèria de disciplina d’alumnes, d’acord amb les normes que regulen
els seus drets i deures.
f)
Establir les directrius per a l’elaboració del projecte educatiu de l’institut,
aprovar-lo i avaluar-ne el compliment.
g)
Aprovar el pressupost del centre, fer-ne el seguiment i aprovar-ne la
liquidació.
h)
Aprovar el Reglament de règim interior del centre.
i)
Elaborar les directrius per a la programació i el desenvolupament de les
activitats escolars complementàries, de les activitats extraescolars i
serveis, si escau, amb la col·laboració de les associacions de pares d’alumnes.
Aprovar-ne
la programació i avaluar-ne l’execució.
j)
Avaluar i aprovar la programació general del centre que, amb caràcter
anual, elabori l’equip directiu.
k)
Avaluar i aprovar la memòria anual d’activitats del centre.
l)
Establir els criteris sobre la participació del centre en activitats culturals,
esportives i recreatives, així com aquelles accions assistencials a les
quals el centre pot prestar la seva col·laboració, escoltades les associacions
de pares i les associacions d’alumnes (veure annex IV Normativa de viatges
i sortides).
m)
Establir les relacions de col·laboració amb altres centres amb finalitats
culturals i educatives (Veure projecció exterior del centre).
n)
Promoure l’optimització de l’ús de les instal·lacions i material escolar,
i la seva renovació, així com vetllar per la seva conservació.
o)
Analitzar i valorar el funcionament general del centre, l’evolució del
rendiment escolar i elaborar un informe que s’inclou en la memòria anual.
p)
Qualsevol altra funció que li sigui atribuïda per disposició del Departament
d’Ensenyament.
Composició
del Consell Escolar del centre
El
consell escolar dels instituts d’educació secundària està compost per:
a)
El director de l’institut, que n’és el president.
b)
El cap d’estudis.
c)
Un regidor o representant de l’Ajuntament en el terme municipal del qual
es troba l’institut.
d)
Un nombre determinat de professors elegits pel Claustre de professors.
e)
Un nombre determinat d’alumnes i pares d’alumnes elegits entre ells. D’entre
els pares, un serà designat per l’associació de pares d’alumnes més representativa,
d’acord amb el seu nombre d’associats.
f)
Un representant del personal d’administració i serveis del centre.
g)
El secretari o l’administrador de l’institut, que actua de secretari del
Consell, amb veu i sense vot.
El
nombre de representants electes del professorat no pot ser inferior a
un terç del total dels components del Consell. El nombre de representants
d’alumnes i de pares d’alumnes en conjunt, inclòs el designat per l’associació
de pares d’alumnes, no pot ser inferior a un terç del total dels components
del Consell. Quan el nombre de representants d’alumnes i de pares d’alumnes
sigui parell, la representació es decidirà per parts iguals entre els
dos sectors; quan el nombre total d’aquests representants sigui senar,
el sector alumnes tindrà un representant més que els sector pares.
El
Consell Escolar del centre estableix el nombre de representants de cada
sector respectant els criteris esmentats en els apartats anteriors d’aquest
article.
Podran
assistir-hi com a membres convidats la cap d’estudis adjunt (nocturn)
i el coordinador pedagògic.
D’aquesta
configuració del Consell Escolar, el president en dóna compte al delegat
territorial corresponent del Departament d’Ensenyament. No es pot modificar
la configuració del Consell Escolar del centre durant els tres cursos
acadèmics següents a aquell en què és determinada.
Quan
en l’ordre del dia s’incloguin temes o qüestions relacionades amb l’activitat
normal del centre i que estiguin sota la tutela o responsabilitat immediata
d’algun membre de la comunitat educativa que no sigui membre del Consell
Escolar, se’l podrà convocar a la sessió per tal que informi sobre el
tema o la qüestió corresponent.
Procediment
d’elecció dels membres del Consell Escolar del centre
Les
eleccions per a la constitució o renovació dels membres del Consell Escolar
les convoca el director del centre amb quinze dies d’antelació, preferentment
en dies diferents per a cadascun dels sectors de la comunitat escolar
(professors, alumnes, pares d’alumnes i personal d’administració i serveis),
dins les dates que a aquest respecte fixi amb caràcter general el Departament
d’Ensenyament. Dins els 15 dies esmentats els candidats poden donar a
conèixer les seves propostes utilitzant mitjans que no interfereixin la
marxa ordinària del centre.
Amb
relació als candidats dels diferents sectors:
a)
Són candidats els alumnes i els professors del centre, els pares o tutors
dels alumnes i el personal d’administració i serveis que presentin la
seva candidatura al president de la mesa electoral corresponent, amb cinc
dies d’antelació al dia de l’elecció.
b)
Aquells qui, en un mateix centre, formen part de més d’un sector de la
comunitat escolar només poden presentar-se com a candidats per a un dels
sectors.
c)
Si el nombre de candidats a membres del Consell Escolar d’un determinat
sector és inferior al nombre de llocs a cobrir, tots els membres del sector
corresponent passen a ser elegibles. Si el membre elegit en aquestes circumstàncies
és un professor o un membre del personal d’administració i serveis, haurà
d’assumir el nomenament. Si és un pare d’alumne o un alumne i no vol assumir-lo,
es farà una segona votació, i si el nou elegit tampoc no vol assumir-lo,
el lloc quedarà vacant fins a la convocatòria següent.
Amb
relació a les meses electorals:
a)
Per a cada sector de la comunitat escolar es constitueix una mesa electoral
presidida pel director, encarregada d’aprovar el cens electoral, publicar
amb tres dies d’antelació a la votació la relació de candidats, organitzar
la votació, fer l’escrutini i fer constar en acta pública els resultats
de la votació, així com resoldre els dubtes i reclamacions que puguin
presentar-se.
b)
En tot cas, el cens electoral serà publicat al tauler d’anuncis del centre
amb set dies d’antelació a la data de la votació.
Amb
relació a la constitució de la mesa electoral del Claustre de professors:
a)
Per a l’elecció dels representants del Claustre, la mesa electoral estarà
formada pel director, pel professor amb més antiguitat al centre i pel
professor amb menys antiguitat, que actua de secretari. Quan coincideixin
professors de la mateixa antiguitat, en forma part el de major o menor
edat, respectivament.
b)
L’elecció s’efectua en una sessió extraordinària del Claustre convocada
amb aquest únic punt en l’ordre del dia.
c)
Cada professor pot votar, com a representants d’aquest sector, un nombre
màxim de candidats igual al que per a aquest col·lectiu s’estableix a
l’article 35 del Reglament Orgànic del Centres.
Amb
relació a la constitució de la mesa electoral dels pares d’alumnes:
a)
Per a l’elecció dels representants dels pares d’alumnes la mesa electoral
està formada pel director i per dos pares designats per sorteig entre
tots els pares o tutors del cens.
b)
Poden ser candidats els pares i les mares o els tutors d’alumnes del centre
que exerceixin la pàtria potestat o la tutela d’aquests i figurin en el
corresponent cens electoral. Formen part del cens electoral totes les
persones ara descrites els fills o pupils de les quals estiguin matriculats
al centre en el moment de la convocatòria de les eleccions.
Les
candidatures poden presentar-se acompanyades d’una relació de pares que
avalin el candidat.
c)
Les associacions de pares d’alumnes o els grups de pares que avalin un
candidat poden designar-ne un que actuï a la mesa electoral com a supervisor.
d)
El director, en la convocatòria de les eleccions, precisarà les hores
de votació d’acord amb les característiques del centre i la possibilitat
horària dels pares, per garantir l’exercici del vot.
e)
El nombre màxim de candidats que pot ser votat per cada elector, en el
cas de pares d’alumnes, com a representants corresponents a aquest sector,
és el que estableix cada centre d’acord amb l’article 35 del ROC.
Amb
relació a la constitució de la mesa electoral dels alumnes:
a)
Per a l’elecció dels representants dels alumnes, la mesa electoral està
formada pel director i per dos alumnes designats per sorteig entre els
alumnes del centre.
b)
Poden ser candidats els alumnes del centre que figurin en el corresponent
cens electoral, constituït per tots aquells que estiguin matriculats en
el centre en el moment de la convocatòria de les eleccions.
Les
candidatures poden presentar-se acompanyades d’una relació d’alumnes que
avalin el candidat.
c)
Les associacions d’alumnes o els grups d’alumnes que avalin un candidat
poden designar-ne un que actuï a la mesa electoral com a supervisor.
d)
El director, en la convocatòria de les eleccions, precisarà les hores
de votació d’acord amb les característiques del centre i la possibilitat
horària dels alumnes, per garantir l’exercici del vot.
e)
El nombre màxim de candidats que pot votar cada elector, en el cas dels
alumnes, com a representants corresponents a aquest sector, és el que
estableix cada centre d’acord amb l’article 35 del Reglament Orgànic de
Centres.
Amb
relació a la constitució de la mesa electoral del personal d’administració
i serveis:
a)
Per a l’elecció del representant del personal d’administració i serveis
la mesa electoral està formada pel director, el secretari i el membre
amb més antiguitat en el centre del personal d’administració i serveis.
Quan coincideixi personal de la mateixa antiguitat, en formarà part el
de major edat.
b)
El director, en la convocatòria de les eleccions, precisarà les hores
de la votació de manera que es garanteixi que pot participar-hi tot el
personal afectat.
Les
votacions són personals, directes i secretes. No s’admetrà la delegació
de vot ni el vot per correu. En el cas dels pares d’alumnes, pot votar
el pare i la mare o tutor respectiu, llevat que la pàtria potestat de
l’alumne estigui conferida en exclusiva a un dels pares, cas en el qual
només aquest tindrà dret de vot.
La
condició de membre electe del Consell Escolar del centre s’adquireix per
quatre anys. Cada dos anys es renova la meitat dels membres representants
dels sectors de professors, i de pares d’alumnes i alumnes, sens perjudici
que es cobreixin d’immediat les vacants que es produeixin. En aquest darrer
supòsit la condició de membre electe s’estendrà fins a la data de finalització
prevista pel mandat del membre substituït. El Consell Escolar del centre
regula el procediment de substitució.
Una
vegada finalitzats aquests processos electorals es constitueix el Consell
Escolar del centre en el termini de quinze dies a partir de l’última elecció
i es procedeix a la formació de la Comissió Econòmica i la Comissió Permanent
previstes en l’article 38 del Reglament Orgànic de Centres. El secretari
del Consell estendrà acta de la constitució i l’enviarà l’endemà a la
delegació territorial corresponent del Departament d’Ensenyament, degudament
visada pel director.
Si
es produeix una vacant en el Consell Escolar, aquesta ha de ser ocupada
pel procediment establert al Reglament de règim interior de l’institut.
Si aquest no ho preveu, la vacant serà ocupada pel següent candidat més
votat en les darreres eleccions. El nou membre ha de ser nomenat per al
temps que li restava del mandat a la persona que ha causat la vacant.
Funcionament
del Consell Escolar del centre
a)
El consell escolar del centre es reuneix preceptivament una vegada al
trimestre i sempre que el convoca el seu president o ho sol·licita almenys
un terç dels seus membres. A més, preceptivament, es farà una reunió a
l’inici del curs i una al final.
Sempre
que sigui possible, es convocarà el Consell amb un temps suficient com
perquè els diferents sectors que l’integren es puguin reunir per tractar
els punts de l’ordre del dia.
b)
Es procurarà que les decisions del Consell Escolar es prenguin per consens.
Si no és possible arribar a un acord es determinarà la decisió per majoria
dels membres presents, llevat dels casos que la normativa determini una
altra majoria qualificada.
c)
La convocatòria de les reunions ordinàries i extraordinàries serà tramesa
pel director, amb antelació suficient, juntament amb la documentació necessària
que hagi de ser objecte de debat, i, si s’escau, d’aprovació.
Comissions
específiques del Consell Escolar del centre
Al
si del Consell Escolar es constitueix una Comissió Econòmica, integrada
pel director, que la presideix, el secretari o l’administrador, un professor,
un pare d’alumne i un alumne, designats pel Consell Escolar del centre
d’entre els seus membres. En els centres que siguin de titularitat d’altres
poders públics, en formarà part el seu representant membre del Consell
Escolar del centre.
La
Comissió Econòmica té les competències que expressament li delega el Consell
Escolar. L’aprovació del pressupost i la fiscalització dels comptes anuals
del centre no són delegables.
Al
si del Consell Escolar del centre es constitueix una Comissió permanent
integrada pel director, que la presideix, el cap d’estudis i sengles representants
del professorat, dels pares d’alumnes i dels alumnes, designats pel Consell
Escolar del centre entre els seus membres. De la Comissió Permanent en
forma part el secretari o l’administrador, si s’escau, amb veu i sense
vot.
b)
El Consell Escolar del centre no pot delegar en la Comissió Permanent
les competències referides a l’elecció i el cessament de director, les
de creació d’òrgans de coordinació, les d’aprovació del projecte educatiu,
del pressupost i la seva liquidació, del Reglament de règim interior i
de la programació general anual, ni les de resolució de conflictes i imposicions
de correctius amb finalitat pedagògica en matèria de disciplina d’alumnes.
El
Reglament de règim interior de cada centre pot establir d’altres comissions
específiques del Consell Escolar del centre. Els components d’aquestes
comissions són designats pel Consell Escolar del centre d’entre els seus
membres.
Així
mateix, el Consell Escolar podrà autoritzar la col·laboració d’altres
membres de la comunitat educativa quan sigui d’interès per als objectius
de la comissió.
Són
funcions de les comissions estudiar aspectes de l’àmbit del Consell que
se’ls sol·licitin o considerin convenient aportar, informar-ne al Consell
i elevar-hi propostes, així com desenvolupar les tasques que el Consell
li encomani.
El Claustre
de professors
El
Claustre de professors és l’òrgan propi de participació d’aquests en la
gestió i la planificació educatives de l’institut. Està integrat per la
totalitat dels professors que hi presten serveis i el presideix el director.
Els
professors que, designats pel Departament d’Ensenyament a proposta dels
ordinaris diocesans de l’Església catòlica, o designats per les esglésies
o comunitats pertanyents a la Federació d’Entitats Religioses Evangèliques
d’Espanya, la Federació de Comunitats Israelites d’Espanya o la Comissió
Islàmica d’Espanya, que imparteixin ensenyaments de les seves respectives
religions als instituts d’educació secundària dependents del Departament
d’Ensenyament formaran part del Claustre de professors del centre.
Com
a membres del Claustre de professors, aquests seran electors i elegibles
en les eleccions de representants dels professors al Consell Escolar del
centre. Com a membres del Consell Escolar del centre poden ser membres
de les comissions constituïdes al seu si.
Són
funcions del Claustre de professors:
a)
Participar en l’elaboració del projecte educatiu del centre.
b)
Informar i aportar propostes al Consell Escolar del centre i a l’equip
directiu sobre l’organització i la programació general del centre, i per
al desenvolupament de les activitats escolars complementaries i de les
extraescolars.
c)
Establir criteris per a l’elaboració del projecte curricular del centre,
aprovar-lo, avaluar-ne l’aplicació i decidir-ne possibles modificacions.
d)
Elegir els seus representants al Consell Escolar del centre.
e)
Informar del nomenament dels professors-tutors.
f)
Emetre informe favorable sobre la proposta de creació d’altres òrgans
de coordinació abans que el director no la presenti al Consell Escolar
del centre.
g)
Fixar i coordinar les funcions d’orientació i tutoria dels alumnes.
h)
Promoure iniciatives en l’àmbit de l’experimentació i la investigació
pedagògiques, i en el de la formació del professorat de l’institut.
i)
Analitzar i valorar els resultats de l’avaluació dels alumnes i del centre
en general.
j)
Aportar al Consell Escolar del centre criteris i propostes per a l’elaboració
del Reglament de règim interior.
k)
Aportar a l’equip directiu criteris pedagògics sobre distribució horària
del pla d’estudis del centre, la utilització racional de l’espai escolar
comú i de l’equipament didàctic en general.
l)
Conèixer les candidatures a la direcció i els programes presentats pels
candidats.
m)
Qualsevol altra que li sigui encomanada per disposició del Departament
d’Ensenyament.
Funcionament
del Claustre de professors
El
Claustre es reuneix preceptivament una vegada cada dos mesos amb caràcter
ordinari i sempre que el convoqui el director o ho sol·liciti un terç,
almenys, dels seus membres. És preceptiu que el claustre es reuneixi al
començament i al final de cada curs escolar.
L’assistència
al Claustre és obligatòria per a tots els seus membres.
El
secretari o l’administrador del centre estén acta de cada sessió del Claustre,
la qual, una vegada aprovada, passa a formar part de la documentació general
del centre.
Normes
generals de funcionament dels òrgans col·legiats de govern
El
funcionament dels òrgans col·legiats s’ajusta a allò que disposa la Llei
13/1989, de 14 de desembre, d’organització, procediment i règim jurídic
de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, en allò que no sigui
regulat expressament per una altra norma específica.
El
Reglament de règim interior de l’institut pot precisar normes concretes
de funcionament no regulades en altres normes.
Òrgans de coordinació
Són òrgans
de coordinació dels instituts d’educació secundària els següents:
a) Col·legiats:
els departaments didàctics.
b) Unipersonals:
els caps de departament, el coordinador d’informàtica, el coordinador
d’activitats i serveis escolars i, quan s’escaigui, els coordinadors d’educació
secundària obligatòria de primer cicle i de segon cicle, el coordinador
de batxillerat i si s’escau, el coordinador de formació professional.
El reglament
de règim interior de l’institut pot determinar l’existència d’altres òrgans
unipersonals de coordinació d’entre els següents: el coordinador de cicle,
el coordinador lingüístic i aquells previstos en el paràgraf anterior
que, d’acord amb aquest reglament, no siguin preceptius, tot tenint en
compte la disponibilitat de personal i la dotació horària reservada a
les tasques de coordinació.
El conjunt
de professors que imparteixen docència a un grup d’alumnes constitueix
l’equip docent de grup per tal d’actuar coordinadament en l’establiment
de criteris per garantir la correcta convivència del grup d’alumnes, la
resolució de conflictes quan s’escaigui i la informació als pares o tutors.
Aquest equip docent es constitueix en junta d’avaluació per fer
el seguiment dels aprenentatges i adoptar les decisions resultants d’aquest
seguiment.
El professor
tutor coordina a l’equip docent de grup.
Els departaments didàctics
En els instituts
d’educació secundària es constitueixen departaments didàctics en funció
de les àrees curriculars de l’educació secundària obligatòria, en els
quals s’integrarà el professorat d’acord amb les seves especialitats,
agrupades per llur afinitat.
En el si
de cada departament es coordinen les activitats docents de les àrees i
matèries corresponents, es concreta el currículum i es vetlla per la metodologia
i la didàctica de la pràctica docent.
Al front
de cada departament es nomena un cap del Departament.
Estructura,
quant a departaments didàctics, dels instituts d’educació secundària
En els instituts
d’educació secundària hi ha, com a mínim, quatre departaments i com a
màxim deu. En aquest cas, tindran l’estructura que s’estableix a l’apartat
3 de l’ article 44 del ROC.
El reglament
de règim interior pot modificar l’estructura de deu departaments, agrupant-ne
quan així convingui per racionalització organitzativa i segons els criteris
d’afinitat, o establint seminaris en el si dels departaments quan la complexitat
d’aquests així ho aconselli.
L’estructura
de deu departaments dels instituts serà la següent:
a) Departament
de ciències socials.
En forma
part el professorat de les especialitats següents: geografia i història
i religió.
b) Departament
de llengua catalana i literatura.
En forma
part el professorat de les especialitats següents: Llengua catalana i
literatura, i llengua aranesa a la Val d’Aran.
c) Departament
de llengua castellana i literatura.
En forma
part el professorat de les especialitats següents: Llengua castellana
i literatura.
d) Departament
de llengües estrangeres.
En forma
part el professorat de les especialitats següents: Llengües estrangeres.
e) Departament
de matemàtiques.
En forma
part el professorat de l’especialitat següent: Matemàtiques.
f)
Departament de ciències de la natura.
En forma
part el professorat de les especialitats següents: Física i química, biologia
i geologia.
g) Departament
d’educació visual i plàstica.
En forma
part el professorat de l’especialitat següent: Dibuix.
h) Departament
d’educació física.
En forma
part el professorat de l’especialitat següent: Educació física.
i)
Departament de música.
En forma
part el professorat de l’especialitat següent: Música.
j)
Departament de tecnologia.
En forma
part el professorat de l’especialitat següent: Tecnologia.
El reglament
de règim interior de cada centre establirà l’adscripció dels professors
de les especialitats no especificades anteriorment als corresponents departaments
didàctics.
Actualment,
segons acord de Claustre, els Departaments del centre s’estructuren de
la següent manera:
a) Departament
de Ciències Socials: inclou els Seminaris de Geografia i Història, Música
i Religió.
b) Departament
de Llengua Catalana i Literatura.
c) Departament
de Llengua Castellana i Literatura: inclou els seminaris de llengües castellana,
llatí i grec.
d) Departament
de Llengües estrangeres: inclou els Seminaris de Francès i Anglès.
e) Departament
de Matemàtiques.
f)
Departament de Ciències de la Natura: professorat de ciències Naturals
g) Departament
d’educació Visual i Plàstica.
h) Departament
de Filosofia.
i)
Departament d’Educació Física
j)
Departament de Tecnologia: inclou els Seminaris de Física i Química i
el Taller de Tecnologia.
La creació
dels òrgans de coordinació no suposa la modificació dels llocs de treball
de la plantilla assignada al centre, ni la modificació de les competències
dels seus òrgans de govern.
El cap del Departament
Correspon
al cap del Departament la coordinació general de les activitats del departament
i la seva programació i avaluació.
En particular,
són funcions del Cap del Departament:
a) Convocar
i presidir les reunions del departament i fer-ne la programació anual.
b) Coordinar
el procés de concreció del currículum de les àrees i matèries corresponents.
c) Vetllar
per la coherència del currículum de les àrees i matèries al llarg dels
cicles i etapes.
d) Vetllar per
l’establiment de la metodologia i didàctica educatives aplicables en la
pràctica docent.
e) Coordinar
la fixació de criteris i continguts de l’avaluació de l’aprenentatge dels
alumnes en les àrees i matèries corresponents i vetllar per la seva coherència
f) Propiciar la innovació i recerca educatives i la formació permanent
al si del Departament.
g) Vetllar pel
manteniment de les instal·lacions pròpies de les especialitats del departament
i assessorar sobre l’adquisició didàctica corresponent.
h) Aquelles
altres que li puguin ésser encomanades pel director del centre o atribuïdes
pel Departament d’Ensenyament.
El cap del
departament convoca a les reunions de departament els professors que imparteixen
les àrees o matèries corresponents.
Al capdavant
de cada seminari que es pugui establir hi ha un cap de seminari, les competències
del qual són les que li delega el cap del departament.
El coordinador d’activitats i
serveis escolars
Correspon
al coordinador d’activitats i serveis escolars la coordinació general
de les activitats escolars complementàries i de les activitats extraescolars
del centre sota la dependència del cap d’estudis.
En particular,
són funcions del coordinador d’activitats i serveis escolars:
a) Dirigir el
funcionament de la biblioteca del centre.
b) Elaborar
la programació anual de les activitats escolars complementàries.
c) Elaborar
la programació anual de les activitats extraescolars.
d) Donar a conèixer
als alumnes la informació relativa a les activitats escolars complementàries
i a les activitats extraescolars.
e) Promoure
i coordinar les activitats culturals i esportives.
f)
Coordinar l’organització dels viatges d’estudi, els intercanvis escolars
i qualsevol altre tipus de viatge que es realitzi amb els alumnes.
g) Distribuir
els recursos econòmics destinats pel pressupost del centre entre les activitats
escolars complementàries i les activitats extraescolars.
h) Elaborar
una memòria final de curs amb l’avaluació de les activitats realitzades
que s’inclourà a la memòria anual d’activitats del centre.
Coordinadors d’educació secundària
obligatòria i del batxillerat
En els instituts
d’educació secundaria amb una oferta de tres línies o més d’educació secundària
obligatòria hi ha un coordinador d’educació secundària obligatòria.
En els instituts
d’educació secundària amb una oferta de tres o més línies de batxillerat
hi ha un coordinador de batxillerat.
La resta
d’instituts disposaran d’aquests coordinadors, si així ho disposa el seu
reglament de règim interior i en les condicions previstes en l’article
42.1.b). del ROC.
Els coordinadors
vetllen per la continuïtat, coherència i correlació de les accions educatives
al llarg de l’educació secundària obligatòria o del batxillerat, segons
s’escaigui, sota la dependència del coordinador pedagògic.
Els coordinadors
d’educació secundaria i de batxillerat són nomenats escoltat el coordinador
pedagògic.
Nomenament i cessament dels òrgans
unipersonals de coordinació
Es nomenaran
per a exercir les funcions dels òrgans unipersonals de coordinació els
funcionaris docents, en servei actiu i amb destinació definitiva al centre.
Només per insuficiència d’aquests, es cobriran la resta de llocs de coordinació
amb funcionaris docents que no tinguin destinació definitiva.
Els òrgans
unipersonals de coordinació d’un institut els nomena el director del centre.
El nomenament
per a exercir les funcions corresponents als òrgans de coordinació s’estendrà,
com a màxim, fins a la data de la fi del mandat del director.
El nomenament
de cap de departament s’efectua d’entre els professors membres del departament
que tinguin la condició de catedràtic, escoltat el departament. Si cap
dels membres del departament no té la condició de catedràtic, la proposta
es farà d’entre tots els seus membres.
El coordinador
d’activitats i serveis escolars és nomenat escoltat el cap d’estudis.
El director
de l’institut pot acceptar la renúncia motivada o disposar el cessament
dels coordinadors i caps de departament abans de la finalització del període
per al qual han estat nomenats, una vegada escoltat l’òrgan que en cada
cas va intervenir en la seva proposta de nomenament i amb audiència de
l’interessat.
Del nomenament
i cessament dels coordinadors i caps de departament, el director en dóna
compte al consell escolar del centre.
Altres òrgans unipersonals de
coordinació
El
coordinador d’informàtica.
Són funcions
del coordinador d’informàtica:
a) Proposar
a l’equip directiu del centre els criteris per a la utilització i l’optimització
dels recursos informàtics i per a l’adquisició de nous recursos.
b) Assessorar
l’equip directiu, el professorat i el personal d’administració i serveis
del centres en l’ús de les aplicacions de gestió acadèmica del Departament
d’Ensenyament.
c) Vetllar
pel manteniment de les instal·lacions i els equipaments informàtics i
telemàtics educatius del centre.
d) Assessorar
el professorat en la utilització educativa de programes i equipaments
informàtics en les diverses àrees del currículum i orientar-lo sobre la
seva formació permanent en aquest tema.
e) Aquelles
altres que el director de l’institut li encomani en relació amb els recursos
informàtics i telemàtics que li pugui atribuir el Departament d’Ensenyament.
El
coordinador lingüístic.
Són funcions
del coordinador lingüístic:
a) Assessorar
l’equip directiu en l’elaboració del projecte lingüístic.
b) Assessorar
el claustre en el tractament de les llengües en l’elaboració del projecte
curricular del centre, d’acord amb els criteris establerts en el projecte
lingüístic.
c) Assessorar
l’equip directiu en la programació de les activitats relacionades amb
la concreció del projecte lingüístic, inclòs en la programació general
del centre i col·laborar en la seva realització.
d) Organitzar
els seminaris i cursos necessaris per a la normalització lingüística en
funció de les peticions i necessitats del professorat del centre.
e) Aquelles
altres que el director del centre li encomani en relació amb el projecte
lingüístic o que li pugui atribuir el Departament d’Ensenyament.
El coordinador
lingüístic i el coordinador de cicle són nomenats escoltat el coordinador
pedagògic.
El coordinador
informàtic és nomenat escoltat el cap d’estudis.
El
professor tutor
La tutoria
i l’orientació dels alumnes formarà part de la funció docent. Tots el
professors que formen part del claustre d’un centre poden exercir les
funcions de professor tutor, quan correspongui.
Cada unitat
o grup d’alumnes té un professor tutor, amb les funcions següents:
a) Tenir coneixement
del procés d’aprenentatge i d’evolució personal dels alumnes.
b) Tenir cura
de la coherència de les activitats d’ensenyament aprenentatge i les activitats
d’avaluació de tots els docents que intervenen en el procés d’ensenyament
del seu grup d’alumnes.
c) Responsabilitzar-se
de l’avaluació del seu grup d’alumnes en les sessions d’avaluació.
d) Tenir cura,
juntament amb el secretari o administrador, quan correspongui, de vetllar
per l’elaboració dels documents acreditatius dels resultats de l’avaluació
i de la comunicació d’aquests als pares o representants legals dels alumnes.
e) Dur a terme
les tasques d’informació i d’orientació acadèmica dels alumnes.
f)
Mantenir una relació suficient i periòdica amb els pares dels alumnes
o representants legals per informar-los del seu procés d’aprenentatge
i de la seva assistència a les activitats escolars, d’acord amb els criteris
establerts per la direcció del centre.
g) Vetllar per
la convivència del grup d’alumnes i la seva participació en les activitats
del centre.
h) Aquelles
altres que li encomani el director o li atribueixi el Departament d’Ensenyament.
El cap d’estudis
coordina l’exercici de les funcions del tutor i programa l’aplicació del
pla d’acció tutorial dels alumnes de l’institut, d’acord amb el projecte
educatiu.
Nomenament
i cessament dels professors tutors
El tutor
és nomenat pel director de l’institut, escoltat el claustre de professors.
El nomenament
dels professors tutors s’efectuarà per un curs acadèmic.
El director
de l’institut pot deixar sense efectes el nomenament de professor tutor
a sol·licitud motivada de l’interessat o per pròpia decisió, una vegada
escoltat el claustre de professors, i amb audiència de l’interessat.
Del nomenament
o cessament, segons correspongui, dels professors tutors, el director
en dóna compte al consell escolar del centre.
1.
3. 3. Tutories tècniques.
Les
tutories tècniques que el Centre contempla són
les següents:
Tutor
de pendents:
a)
Elaborar, juntament amb el Cap d’Estudis, el calendari de classes i exàmens
i donar-lo a conèixer al professorat i a l’alumnat.
b)
Recollir la informació sobre les proves per tal d’aportar-la a l’avaluació
i afegir-la al butlletí de notes.
c)
Posar-se en contacte amb l’alumnat o amb els seus representants legals
quan no hi hagi una actitud positiva de l’alumne davant les assignatures
pendents.
Coordinació
d’intercanvis:
Tot
i que els intercanvis s’organitzen en equip de treball, hi haurà una persona
encarregada de coordinar totes les activitats.
Les
seves funcions seran:
a)
Establir contactes amb els centres estrangers per analitzar la viabilitat
de l’intercanvi.
b)
Presentar el projecte d’intercanvi.
c)
Establir contacte amb l’alumnat per determinar el grup d’alumnes que acull
alumnes estrangers i participa en ell.
d)
Informar els pares o mares de les activitats i el desenvolupament de l’intercanvi.
e)
Elaborar la memòria de l’intercanvi.
f)
Demanar les subvencions necessàries per tal de poder dur-lo a terme.
g)
Coordinar les activitats en el desenvolupament efectiu de l’intercanvi.
Coordinador d’audiovisuals:
Les seves
funcions seran:
a) Revisió periòdica
del material audiovisual del centre i de la seva reparació, si s’escau.
b) Adquisició
i proposta d’adquisió de nou material.
c) Confecció
del llistat del material audiovisual del centre.
d) Elaboració
de material audiovisual a petició de qualsevol membre del Claustre.
Coordinadors
d’absències
Les seves
funcions seran:
a) Recollir
quinzenalment els fulls que els lliuraran els tutors amb l’anotació de
les faltes justificades i no justificades.
b) Donar part
a la Secretaria del Centre dels noms dels alumnes als quals cal enviar
apercibiments per faltes d’asssistència.
c) Donar
part a la Direcció del Centre dels noms dels alumnes que ja han rebut
un tercer apercibiment i el cas dels quals ha de passar a consideració
del Consell Escolar.
|