LA FINESTRA Maig, 1998 nún. 4 |
|
EL TEATRE, UN JOC ENGRESCADOR |
Com a mestra, sempre he considerat que el teatre és una valuosa eina pedagògica. Quan els nens i nenes són petits ens serveix per desenvolupar la parla, L'expressió corporal ... i de més grans per tot això i a més per treure inhibicions, per deixar anar tensions que portem dintre, però, en definitiva, per gaudir ... És per aquests motius, i per molts més, que explico perquè considero tan important l'EATP de teatre que any rere any es fa al nostre Institut. Sempre que he pogut he assistit a les representacions que s'han anat fent cada curs i us puc assegurar que gairebé sempre m'ho he passat molt bé i a més he descobert nois i noies, que veia pel carrer habitualment, transformar-se a l'escenari. Aquí rau la màgia del teatre. Aquest any, L'obra anunciada, Morir de Sergi Belbel, era un repte, almenys jo així ho intuïa. Primer pel tema, tan llunyà dels nois i noies. Segon perquè hi veia una complexitat en la posada en escena, potser era la meva percepció, i això em provocava molta curiositat per veure com quedaria. La veritat és que la meva reacció durant i després de l'obra fou de total sorpresa. Sorpresa pel muntatge, senzill i àgil. Sorpresa pel bon fer d'actors i actrius, que varen brodar els papers. Sorpresa pel ritme, no va fer-se pesat un text que podia haver-ho sigut. Com a mare i espectadora, agraeixo al professor, Jordi Margarit, la seva direcció i sobretot la seva paciència. Assajar força dies amb poca gent no és gaire animador. Tampoc ho és arribar gairebé al dia de l'estrena i encara veure que el text no està ben memoritzat i mil detalls més que fan que això es pugui portar a terme només posant-hi totes les ganes del món. També cal dir que tot l'elenc d'actors i actrius varen col laborar a fer que això arribés a bon port i que cal felicitar-los a tots. Gràcies per fer-nos passar una bona estona. I que per molts anys l'EATP de teatre gaudeixi de tan bona salut. |
Montse Lloveras
|
|
BÚSTIA |
|
o bé per correu electrònic (e-mail): b7007300@pie.xtec.es |
ÈTICA PER A FINALS DE SEGLE |
Parlar d'ètica, de quina ètica? De la dels que tenen per eslògan "la feia mal feta no té futur, la feina ben feta no té fronteres" i són els responsables, per exemple, del nostre Institut? O potser de l'ètica de certs ajuntaments que es regeixen purament per valors econòmics? O de l'ètica de cert professor d'Ètica que treballa els dies justos per cobrar les vacances del curs que no ha fet? O de l'ètica d'algunes persones que tenen la queixa com a únic recurs? Un professor d'Història de l'Art va començar el curs dient "L'Art ha mort", després, al llarg del curs, la meva filla va anar entenent què havia volgut dir. Potser l'ètica, com s'entenia fins fa poc, també ha mort. No ens serveixen els models del passat, hi ha, com es diu, una crisi de valors, tot sembla que és relatiu. Potser tot és relatiu, menys el RESPECTE. Respecte per un mateix i respecte pels altres. No demanem als nostres fills o als nostres alumnes que siguin millors que nosaltres, mirem de ser nosaltres millors. |
|
QUÈ HEM FET |
|
|
COM EDUCAR EN UN MÓN |
El passat 11 de maig el Sr. Jaume Funes ens va parlar de drogues i adolescents. La conferència va ser molt interessant, vam prendre apunts i us en fem cinc cèntims. - Drogues tots en prenem. El més important és l'ús que se'n fa, la manera d'utilitzar les drogues, l'ús pot esdevenir problemàtic. - Ens ocupem dels nois i noies com a persones o només quan hi ha problemes? Cal guanyar-se la capacitat/possibilitat d'influir en la seva vida, guanyant-nos la seva confiança en el dia a dia, donant resposta als problemes que tenen. És important tenir capacitat per descobrir què preocupa els alumnes o els fills i tractar-ho quan sorgeix a classe o a casa. No és només una qüestió d'informació. - Conviure amb adolescents porta conflictes, passa a tothom. Cal prendre's els problemes amb calma, positivament, segons la resposta que donem podem generar més problemes. - No utilitzar el tema de les drogues per confrontar-nos amb l'adolescent . - La nostra experiència no els serveix. Cal saber escoltar, sense jutjar. - Hi ha una manca de sinceritat de la societat. El que preocupa no són els joves sinó les molèsties que poden ocasionar. Cal mesurar la nostra resposta. Els joves busquen provocar, dir que existeixen. - Educar a l'adolescència vol dir acompanyar. Els joves s'arrisquen. No és possible madurar sense córrer riscos. Per acabar i com a objectiu: A cada societat, continuaran havent-hi drogues, cal educar perquè tinguin la capacitat de viure en un món amb drogues, perquè les drogues no ens destrueixen. |
|
NOTÍCIES |
|
|
PROJECTE COMENIUS |
És un projecte que es realitza amb altres instituts d'Europa. El professor responsable és en Ramon Monràs, i hi ha engrescat una vintena d'alumnes de 4t d'ESO. Estem participant en un projecte sobre la pluja àcida, juntament amb un institut anglès, un de Finlàndia, un d'holandès i un de Figueres. Per realitzar aquest treball disposem d'una ajuda econòmica de la Unió Europea, aconseguida a través del departament d'ensenyament. La tasca que fan el alumnes és mesurar el pH de l'aigua de pluja (a casa seva) i agrupar els resultats en una base de dades. També s'intenta establir una correlació entre el pH (I'acidesa) de l'aigua i la situació meteorològica d'aquell moment. Ens intercanviem els resultats amb els altres països per Internet. Ara bé, una part molt important d'aquesta mena de projectes és el contacte entres instituts de diferents països. L'ajut econòmic de la UE té també aquesta finalitat. Està previst pel curs vinent un intercanvi amb alumnes d'Anglaterra. A nivell de professorat, ja hi ha hagut un primer contacte. En Ramon Monràs es va desplaçar a Espoo, Finlàndia. La visita, de quatre dies (del 18 al 21 d'abril), va servir per posar en comú les dades del treball, decidir-ne noves orientacions, augmentar les col·laboracions entre membres dels instituts. Val a dir que va ser una gran experiència, i que ja preparem per al novembre una reunió semblant aquí, al nostre institut, amb professors del països esmentats anteriorment. El treball realitzat durant el curs 97-98 el podreu visitar properament a Internet, a la pàgina web d'en Ramon Monràs. Aquest treball està inscrit en el III Concurs de Webs de Ciència que organitza el Departament d'Ensenyament.
|
APA de l'IESI la Bisbal |