inici  

  Agenda    
  l'IES    
Oferta Educat.
  Com som      
  Activitats      
  Recursos      
 Curs 03-04    
  Enllaços      


Recursos
Les notres seles d'exposicions: Gòtic
 
Mestre de Canapost
Retaule de la Mare de Déu de la Llet
Pintura a l'oli sobre fusta; vers el 1490
Museu d'Art de Girona
Mig segle després que Lluís Dalmau realitzés la Mare de Déu dels Consellers amb la tècnica de la pintura a l'oli, un mestre desconegut va utilitzar la mateixa tècnica per a pintar un altre retaule dedicat a la Mare de Déu per a la petita església del llogaret de Canapost, al Baix Empordà. Vaser 1'histonador nord-americà Chandler R. Post qui ideà el nom de Mestre de Canapost per a designar aquest artista anònim al que recentment es tendeix a atribuir també altres obres que eren agrupades sota el nom de Mestre de la Seu d Urgell. Amb tot, malgrat les semblances d'estil, certes diferències característiques fan que el Museu Nacional d'Art de Catalunya continuï mantenint 1'atnbució del conjunt a dos artistes diferents.
La Mare de Déu de la Llet correspon a un prototip anomenat "Virgo lactans" que té una llarga tradició en l'art cristià d'Occident, amb exemples que es remunten al segle IV. Però en l'art del final de l'Edat Mitjana, per influència de la interpretació que donà al tema el pintor sienès Simone Marrini, apareix no sols com la manifestació de la maternitat de Maria sinó com l'expressió emotiva del poder d'intercessió de la Mare de Déu, d'acord amb l'espiritualitat pròpia de la Baixa Edat Mitjana.
La plasticitat rotunda i exacta d'aquesta figura de Maria, els seus valors geomètrics gairebé escultòrics i la mirada dels seus ulls quasi totalment tancats han fet que diversos autors, des d'Alexandre Cirici fins a Josep Gudiol, la comparessin a la cèlebre Mare de Déu de la Llet del díptic de Melun, avui al Museu d'Anvers, pintada per Jean Fouquet, la gran figura de la pintura francesa del segle XV. No obstant això, el sentit eròtic de la Mare de Déu de Fouquet, que ha arribat a originar la llegenda que es tracta d'un retrat d'Agnès Sorel, l'amistançada del rei Carles VII de França, té una emotivitat torbadora diferent del sentiment contingut i maternal de la Mare de Déu de Canapost, que prem el seu pit per alletar l'Infant.
Francesc Vicens.- 100 obres de pintura catalana. Associació Conèixer Catalunya