|
Les
notres seles d'exposicions: Renaixement
|
Aine Bru
Degollació de Sant Cugat
Pintura al tremp i oli sobre fusta; en 1504-07
Museu Nacional d'Art de Catalunya, Barcelona
|
 |
En la primera meitat del segle XVI
van arribar pintors estrangers, o catalans formats
a Itàlia, portadors del missatge de la nova
pintura renaixentista. En contrast amb les formes
trencades i la indumentària preciosa del
món gòtic, amb el Renaixement arribava
el plaer senzill de les sensacions físiques
directes. La pintura que presentem, una de les dues
que queden del que va ser Retaule major de Sant
Cugat del Vallès, és la primera de
les obres pintades a Catalunya que pot ser qualificada
de renaixentista. El seu autor, que l'any 1501 va
signar a Girona amb el nom d'Aine Bru un testament
en què es declarava nascut al ducat de Brabant
(avui a Bèlgica), sabem que va viure a Barcelona
almenys del 1502 al 1509. No s'han trobat notícies
posteriors.
La procedència nòrdica d'Aine Bru
explica que el seu realisme narratiu sigui el propi
dels pintors alemanys i flamencs d'aquell temps.
Es tracta d'un realisme d'una cruesa impressionant
que ens fa veure amb tot detall la diferència
entre la decapitació (amb destral o amb espasa)
i la degollació amb ganivet. El tall obert
a la gorja, de la qual surt un riu de sang, i el
ganivet ocupen quasi exactament el centre del quadre.
El botxí contreu les seves faccions a causa
de l'esforç i utilitza la tècnica
d'estirar enrere els cabells de la víctima
per a obrir la ferida amb l'habilitat d'un carnisser.
La seva professionalitat és subratllada pel
cabàs on porta les eines de l'ofici: una
corda i diversos ganivets. Mentre els tres assistents
a l'escena mostren una solemne i freda indiferència,
el gos de sant Cugat, que adverteix l'absència
de l'amo, flaira tristament la seva túnica.
Al paisatge del fons destaca la façana del
monestir de Sant Cugat amb l'aspecte que tenia aleshores,
amb el campanar encara inacabat. Evidentment, Aine
Bru va utilitzar apunts presos del natural per a
donar-nos un document arquitectònic tan exacte.
|
Francesc Vicens.- 100 obres de pintura
catalana. Associació Conèixer Catalunya |
|