inici  

  Agenda    
  l'IES    
Oferta Educat.
  Com som      
  Activitats      
  Recursos      
 Curs 03-04    
  Enllaços      


Recursos
Les notres seles d'exposicions: Renaixement
 
Aine Bru
Degollació de Sant Cugat
Pintura al tremp i oli sobre fusta; en 1504-07
Museu Nacional d'Art de Catalunya, Barcelona
En la primera meitat del segle XVI van arribar pintors estrangers, o catalans formats a Itàlia, portadors del missatge de la nova pintura renaixentista. En contrast amb les formes trencades i la indumentària preciosa del món gòtic, amb el Renaixement arribava el plaer senzill de les sensacions físiques directes. La pintura que presentem, una de les dues que queden del que va ser Retaule major de Sant Cugat del Vallès, és la primera de les obres pintades a Catalunya que pot ser qualificada de renaixentista. El seu autor, que l'any 1501 va signar a Girona amb el nom d'Aine Bru un testament en què es declarava nascut al ducat de Brabant (avui a Bèlgica), sabem que va viure a Barcelona almenys del 1502 al 1509. No s'han trobat notícies posteriors.
La procedència nòrdica d'Aine Bru explica que el seu realisme narratiu sigui el propi dels pintors alemanys i flamencs d'aquell temps. Es tracta d'un realisme d'una cruesa impressionant que ens fa veure amb tot detall la diferència entre la decapitació (amb destral o amb espasa) i la degollació amb ganivet. El tall obert a la gorja, de la qual surt un riu de sang, i el ganivet ocupen quasi exactament el centre del quadre. El botxí contreu les seves faccions a causa de l'esforç i utilitza la tècnica d'estirar enrere els cabells de la víctima per a obrir la ferida amb l'habilitat d'un carnisser. La seva professionalitat és subratllada pel cabàs on porta les eines de l'ofici: una corda i diversos ganivets. Mentre els tres assistents a l'escena mostren una solemne i freda indiferència, el gos de sant Cugat, que adverteix l'absència de l'amo, flaira tristament la seva túnica.
Al paisatge del fons destaca la façana del monestir de Sant Cugat amb l'aspecte que tenia aleshores, amb el campanar encara inacabat. Evidentment, Aine Bru va utilitzar apunts presos del natural per a donar-nos un document arquitectònic tan exacte.
Francesc Vicens.- 100 obres de pintura catalana. Associació Conèixer Catalunya