TEORIA
DE DIÈDRIC |
|
||||
Index - Pag. principal - Temes - Teoria Dièdric | |||||
EL SISTEMA DIÈDRIC |
|||||
El sistema dièdric és el sistema de projecció cilíndrica ortogonal més utilitzat i rigorós de la geometria descriptiva per a la representació i la resolució gràfica en el pla de figures tridimensionals. | |
||||
Els plans de projecció: En el sistema dièdric treballem, normalment, amb dues projeccions de l'objecte que s'ha de representar: una projecció que anomenem horitzontal o planta, sobre un pla horitzontal de projecció (PH), i una projecció que anomenem projecció vertical o alçat, que s'efectua sobre un pla vertical (PV). El PH i el PV són plans perpendiculars entre si. |
|||||
De vegades, però, perque l'objecte quedi ben definit, utilitzem una tercera projecció, sobre un pla perpendicular als dos anteriors que anomanem pla de perfil (PP). la seva projecció s'anomena perfil. |
|||||
|
|||||
Quan dibuixem, les projeccions les fem coincidir sobre un mateix pla, a una distància indeterminada l'una de l'altre i sempre buscant la claredat del dibuix i sense perdre la correlació entre vistes d'un mateix objecte. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Aplicació:
|
|||||
Representació
d’un punt: Quan existeix
un punt A a l’espai, aquest el projectem perpendicularment als plans
de projecció, la representació al pla horitzontal l’anomenarem
A’, al vertical A’’ i si ho fessim també al pla
de perfil seria A’’’. La distància entre projeccions
d’un mateix punt pot ser qualsevol.
Per anomenar els punts utilitzarem lletres majúscules i preferiblement de la primera meitat de l’alfabet. Si tenim dos punts a representar, hi ha d’haver
unes coordenades relatives entre ells. Si prenem el punt A com a referència
del B, la diferència entre projeccions horitzontals ens permet
parlar d’allunyament relatiu (y), i la diferència entre projeccions
verticals s’anomena cota relativa (z). Si aquests dos punts els
projectessim al pla de perfil, la diferència de posició
seria la desviació relativa (x). Posicions relatives entre rectes: Representació del plà: |
|||||
Les
vistes: - Vista primera.
Alçat: vista principal de l’objecte, és la
mes representativa i la que ens aprotarà més informació,
les característiques formals de l’objecte. S’ha de tenir en compte
quan es dibuixa el sistema dièdric: |
|||||
S'ha de tenir en compte quan es dibuixa el sistema dièdric: - S'ha d'explicar perfectament la forma de les peces i les seves magnituds d'altura, amplada i profunditat. - La posició del observador respecte als plans de projecció ha de facilitar la interpretació de la peça, per tant, la cara principal de la peça ha posar-se paral·lela a un dels plans principals de projecció (pla vertical o horitzontal de projecció). D'aquesta manera se'n simplifiquen les vistes. |
|||||
|
|||||
- L'observador o dibuixant s'ha de col·locar de manera que el cos estigui entre ell i el pla de projecció i que la direcció d'observació sigui ortogonal als plans de projecció. - L'observador o dibuixant traça sobre el pla de projecció i amb línia gruixuda les línies vistes que corresponen a les arestes visibles de la peça i amb línia discontinua, les parts amagades. Aquests contorns i arestes amagats queden dibuixats en el cos com si aquest fos transparent. Si girem el pla de perfil
i el pla horitzontal sobre el pla vertical, totes les vistes del cos s'hauran
col·locat en el pla vertical de projecció, de manera que
es treballarà en un sol pla, el pla vertical .
|
|||||
|
|||||
El resultat hauria de estat el mateix si en comptes del pla vertical s'hagués utilitzat el pla horitzontal de projecció per abatre el pla vertical i el pla de perfil. |
|||||
RECTES PRINCIPALS DEL PLA: Un pla pot contenir infiniatat de rectes, però n'hi ha que per les seves característiques ens faciliten la resolució de problemes; són les rectes principals del pla: - La recta hortzontal del pla, que compleix la doble condició de ser horitzontal i de pertànyer al pla. - La recta frontal del pla, que compleix la doble condició de ser frontal i de pertànyer al pla. En qualsevol pla podem traçar infinites horitzontals o frontals, totes paral·leles entres si. - La recta de màxim pendent és la recta del pla que forma l'angle més gran amb el pla horitzontal de projecció. És perpendicular a la recta horitzontal del pla. - La recta de màxima inclinació és la recta del pla que forma l'angle més gran amb el pla vertical. És perpendicular a la recta frontal del pla. |
|||||
|
|||||
SUPERFICIES
I COSSOS Les superfícies es generen mitjançant les posicions d'una línia, anomenada generatriu , que es mou en l'espai segons una llei determinada, la directiu , el camí que genera la superfície. |
|||||
Es necessari establir la definició dels següents termes: |
|||||
- Cos: Té una extensió limitada i pot considerar-se com una quantitat de matèria amb tres dimensions: longitud , profunditat , i altura . És a dir, té un volum concret i limitat. |
|||||
- Superfície: Té una extensió de dues dimensions, la longitud i la profunditat . Poden ser limitades o il·limitades . En el cas de ser limitades, considerant-se el volum tancat per la superfície, donaria lloc a un cos. Si son il·limitades, sempre es poden limitar mitjançant altres superfícies per tal d'aconseguir un cos. |
|||||
Classificació de superfícies |
|||||
- Reglades: Són generades per una línia recta que actua com a generatriu. La família de les reglades inclou dos subgrups: |
|||||
- Reglades guerxes: No es poden desenvolupar sobre un pla perquè la seva superfície es trenca o s'hi fan distorsions. |
|||||
-
Reglades desenvolupades: Es poden desenvolupar sobre un
pla, sense que es produeixi trencament. El grup es subdivideix en superfícies
radials i polièdriques. |
|||||
![]() |
|||||
- No reglades: Són generades per una línia generatriu corba que s'ha de moure de manera que dos punts consecutius de la seva trajectòria no estiguin en línia recta. Això fa que la superfície no tingui elements rectilinis. |
|||||
Cossos
radials |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
Segons si el centre de radiació és propi o impropi, en el cas que la directriu sigui una circumferència obtindrem un con o un cilindre. Quan la directriu és un polígon, obtindrem una piràmide o un prisma. Si l'eix forma 90º amb el pla que el conté, la base serà recta. |
||||
Políedres Són cossos geomètrics
limitats per un conjunt finit de polígons (quatre o més),
anomenats cares. Els costats dels polígons són les arestes
del políedre, i els punts extrems, els vèrtex. Cadascun
dels costats que formen aquesta figura geomètrica pertany a dos
polígons consecutius, és a dir, cada una de les seves arestes
forma part de dues de les cares que constitueixen un políedre sencer.
|
|||||
Característiques: |
|||||
- Quan dos polígons d'un políedre tenen una aresta comuna, no poden pertànyer al mateix pla, pler tant, es pot dir que són polígons no coplanaris. |
|||||
- L'angle que formen dues cares s'anomena angle pla. |
|||||
- En cada vèrtex coincideixen tres arestes, que en tallar-se determinen un angle polièdric. |
|||||
- Un políedre és regular quan les seves cares són polígons regulars i els angles del políedre que formen les arestes també són iguals. |
|||||
- Un políedre és convex si al ampliar una de les seves cares el políedre queda en el mateix costat d'una cara. Quan això no succeeix el políedre és còncau. |
|||||
- Un políedre convex es tallat per una recta en només dos punts. |
|||||
Políedre conjugat: |
|||||
![]() |
És
aquell que té per vèrtex un punt de cadascuna de les cares
d'un altre políedre. El nombre de vèrtex del primer, és
igual al nombre de cares del segon. |
||||
Classificació de políedres regulars convexos |
|||||
Com que a cada vèrtex d'un políedre concorren com a mínim tres cares i la suma dels angles d'aquestes cares ha de ser menor de 360º, es poden donar diferents casos de políedres regulars, segons el nombre de cares que concorren a cada vèrtex, donant lloc a les figures següents: |
|||||
-
Tetràedre: Concorren tres triangles equilàters
en un vèrtex. |
|||||
-
Octàedre: Concorren quatre triangles equilàters
en un vèrtex. |
|||||
-
Icosàedre: Concorren conc triangles equilàters
en un vèrtex. |
|||||
- Hexàedre o cub: Concorren tres quadrats en un vèrtex. |
|||||
- Dodecàedre: Concorren tres pentàgons regulars en un vèrtex. |
|||||