2. Els orígens

Josep Lladonosa i Pujol va néixer a Alguaire el dia 28 de juny de 1907, fill de Josep Lladonosa i Roca i de Rosa Pujol i Roma, va tenir quatre germans (Anastasi, que morí als sis mesos, Rosa i Juli).

Josep Lladonosa amb la seva mare

El seu pare provenia d’una nissaga de pagesos d’Alguaire, Cal Nastasi, i era empeltador de mallols americans, arran de la crisi de la fil·loxera, era un home d’idees avançades i es preocupava que els seus fills anessin a l’escola i aprenguessin a llegir. La casa on nasqué estava situada al carrer Bell-Lloc, era una casa com totes les dels pagesos d’aquell temps: tenia corrals badívols, quadra, cellers, cambres amb alcova, cuina-menjador i golfes.

La vinya un conreu mediterrani a Alguaire i a molts llocs de Catalunya (1910)

Nova fumigació per prevenir la fil·loxera de les vinyes

Aquesta nova tècnica, amb el producte emprat, va produir una septicèmia que va acabar amb la vida del seu pare, provocant un gran canvi en la vida del petit Josep Lladonosa

Als quatre anys Josep comença a l’escola unitària d’Alguaire  i mostra gran interès per la lectura i l’escriptura; tant era l’interès per aquest aprenentatge que un bon dia quan estava a l’hort amb el seu pare, va començar a fabricar-se llapis a partir de bastonets pintats amb fang  i cremats per la punta, evidentment al provar d’escriure sobre una fusta no ratllaven gens, només l’embrutaven,. El seu pare li va explicar que el que feia ratllar els llapis no era el carbó, sinó la mina que portaven dins,  aleshores li va prometre que quan aniria a Lleida li compraria un llapis i una llibreta on podria escriure les lletres i els números que aprenia a l’escola.

L’assistència a l’escola entre els records amatents de Josep Lladonosa. (Una escola de Barcelona. L’escola d’Alguaire devia ser molt semblant).

Cartipàs que s’emprava a moltes escoles catalanes

Als set anys el seu pare mor de forma sobtada, fet que suposa un gran canvi en la seva vida. Els avis tenen cura dels infants, la mare ha d’anar a treballar, però per diverses circumstàncies els avis no poden continuar fent-se càrrec dels petits, la qual cosa l’obliga a internar-los a l’Hospici de Lleida on rebran l’aliment i la instrucció fins que puguin treballar.

Josep Lladonosa quan ja era asilat de la Casa de Misericòrdia de Lleida junt a la mare, Rosa Pujol Roma, la seva germana Rosa i el seu germà petit, Juli

Mentre en Josep estava a l’asil les monges li ensenyaven les primeres lletres de forma eficient i pietosa. L’interès per la història ja comença a l’Hospici. Quan tenia deu anys les monges l’escullen com a lector del refectori i gràcies a aquestes lectures, ben aviat va tenir una idea completa dels grans cicles de la història.

Al sortir de l’Hospici ingressà a la Casa de Misericòrdia on aprengué l’ofici de fuster i nocions de música, allí continuà amb la seva passió per la lectura, sobre tot llibres d’història, d’igual forma s’interessa pel passat històric de Lleida.

A la casa de misericòrdia aprengué l’ofici de fuster.

Dins la institució de beneficència aprengué nocions de música i d’instrumentació.