4.- De fuster a periodista

La tasca periodística suposà un camp on va poder desenvolupar la seva afecció i interès per la cultura i la seva societat

Torna a Lleida, una ciutat que acaba d’inaugurar la seva estació de ferrocarril l’any 1927. Josep Lladonosa continua amb l’ofici de fuster i coneix Leandre Cristòfol, futur insigne artista de Lleida, al taller dels germans Ripoll.

Aconsellat pels sacerdots germans Macarulla i Bonaventura Pelegrí, comença a preparar l’ingrés als estudis de Magisteri l’any 1928, primer com a alumne lliure i després oficial.

Finalment aconsegueix el títol de mestre l’any 1931. Al mateix temps inicia la seva col·laboració publicant articles al Diario de Lérida i aviat esdevé redactor del diari republicà La Jornada, fet que li permet deixar la feina de fuster.

També s’integra en l’ambient catòlic en l’Acadèmia Mariana i fa de cronista d’aquesta congregació, col·labora amb el butlletí de l’Escola de Magisteri, Ilerda, i forma part de l’associació de Normalistes.

El seu primer treball històric versa sobre l’antiga parròquia de Sant Martí de Lleida.

A Magisteri viu l’ambient d’obertura republicana que té el seu  moment culminant amb la proclamació de la Segona República el dia 14 d’abril de 1931. Amb un grup d’estudiants visitaran Macià arran de la seva arribada a Lleida.