6.- La Guerra Civil

Trinxera de les forces republicanes

Monument a la batalla de l’Ebre a la Serra de Pàndols

El 1936, després d’una primavera calenta, el 13 de juliol, fou assassinat José Calvo Sotelo, la mort del qual es preveia que portaria cua.

El 18 de juliol, després del fracàs de l’aixecament militar s’inicia la Guerra Civil.

Per acusacions infundades, que hem esmentat més amunt, Josep Lladonosa és separat del cos de Magisteri i es veu obligat a marxar a Barcelona per poder passar desapercebut. A Barcelona continua la tasca docent, fent de mestre a nens i nenes coneguts de la família. Degut al clima d’hostilitat envers al catolicisme que es vivia a Barcelona, Josep Lladonosa decideix tornar a Lleida.

A Lleida li ofereixen feina de pagès a casa dels seus amics, els germans Quinquillà. Josep Lladonosa mai no havia fet de pagès, però pels seus antecedents familiars i les estades a Alguaire coneixia algunes feines de la pagesia, com ara: espellofar el panís, cavar vores i collir la fruita dels arbres., aquesta estada va suposar passar unes hores molt agradables, en les quals fins i tot va aprendre a anar en bicicleta, hores compartides amb els seus amics i un respir després de tanta por i tant haver d’amagar-se.

Aquesta tranquil·litat es va veure interrompuda la tarda del 2 de novembre de 1937 quan l’aviació franquista va bombardejar la ciutat de Lleida. El fet causà la mort a tres-cents lleidatans, entre ells nombrosos infants del Liceu Escolar, ja que aquest col·legi va rebre l’impacte del bombardeig.

A mitjans del mateix mes va obtenir de la Inspecció de Primer Ensenyament de Tarragona el nomenament de mestre substitut per a l’escola de l’Albà (Santes Creus).Estant al poble de l’Albà, el criden a files, i decideix no fer la guerra com a altres joves i s’embosquen  en un mas fins que finalment s’incorpora a l’exèrcit republicà, el 1938 en fer-se noves lleves de soldats.

Al poc temps es va trobar combatent en la famosa Batalla de l’Ebre, a la divisió dirigida per Enrique Lister. La seva brigada arribà fins la Serra de Pàndols.

Fins i tot durant la guerra civil Josep Lladonosa va fer de mestre als soldats, els ensenyava temes històrics, que interessaven i invitaven al col·loqui entre tots.

Durant la retirada de l’exèrcit republicà, la seva afecció per la història queda palesa en el fet de recollir pergamins del segle XIII i XV, que els soldats feien servir per encendre el foc, així com altres documents: censals, de compra i venda, etc. a la vila de Castellbó

A l’arribar a França fou internat amb el seu germà Juli als camps de concentració de Prats de Motlló i Arles, el febrer i març de 1939 i en decidir retornar foren tancats al camp de concentració d’Horta on romangué fins que arribà el seu aval . Retornant a Lleida el 9 de maig de 1939.

Josep Lladonosa havia començat a notar l’anticatalanisme dels vencedors.

Camp de concentració al sud de França