INS Can Planas

Generalitat de Catalunya - Departament d'Educació

Seminari d'economia


Programació d'Economia i Organització d'Empreses I (3 Crčdits)

I.- INTRODUCCIÓ

L'Economia i Organització d'Empresa ha estat dissenyada considerant dues finalitats principals. D'una banda l'estudi global de l'empresa actual, de com s'organitza i de com es gestiona, i d'altra banda, ajuda l'alumne a avançar en el seu procés de desenvolupament personal.

L'empresa és, avui dia, una realitat bàsica i fonamental en el sistema econòmic i en el sistema d'organització social que ens envolta.

L'alumne de batxillerat, que en un futur més o menys proper podrà integrar-se com a treballador d'una empresa o convertir-se en el seu propi empresari, ha de conèixer el món empresarial i preparar-se per esdevenir una persona multifuncional, adaptable, efectiva, eficient, que treballa en equip i que té clar que forma part intrínseca d'aquesta organització.

Des d'aquesta perspectiva, l'altra finalitat d'aquesta matèria és la de constituir un ajut a l'alumne per avançar en el seu procés de desenvolupament integral com a persona i com a futur treballador/empresari.

II.- OBJECTIUS GENERALS DE LA MATÈRIA

L'alumne, en acabar el cicle, ha de ser capaç de:

1.- Adquirir una visió global de l'empresa com un organisme amb objectius definits, una organització determinada amb mitjans naturals, materials i humans a la seva disposició.
2.- Analitzar el funcionament de l'empresa com un sistema de gestió que reuneix diverses àrees funcionals.
3.- Identificar les funcions i les característiques dels diferents tipus d'empresa i els desequilibris econòmics i financers bàsics d'empreses mitjanes i petites a través de l'anàlisi dels seus estats comptables anuals.
4.- Mostrar iniciativa i autonomia personal participant activament en el disseny, la planificació i l'organització d'un petit projecte empresarial.
5.- Prendre decisions, a partir de l'anàlisi d'una situació real o imaginària, de l'establiment de les diferents alternatives en l'àmbit de totes i cadascuna de les àrees funcionals de l'empresa.
6.- Valorar críticament la incidència de l'activitat de les empreses sobre el medi ambient natural i mostrar sensibilitat pels nous processos productius que minimitzin l'impacte ambiental.
7.- Obtenir, registrar, tractar i interpretar adequadament informació econòmica i financera, i trametre-la de manera intel·ligible en l'àmbit empresarial utilitzant el suport més adequat i el vocabulari bàsic específic.

III.-CONTINGUTS

III.1.- FETS, CONCEPTES I SISTEMES CONCEPTUALS.

La matèria d'Economia i Organització d'Empresa està estructurada en 6 crèdits. Durant aquest 1r curs s'impartiran 3 d'ells. Aquests crèdits són, enunciats per conceptes i estructurats per trimestres:

PRIMER TRIMESTRE

1.- L'empresa, una organització on es prenen decisions.
L'empresa com a unitat econòmica.
L'empresa i l'entorn.
Localització i dimensió de l'empresa.
Tipus d'empresa.
Organització de l'empresa.
Recursos Humans.

SEGON TRIMESTRE

2.- L'àrea de producció.
La funció productiva i els costos de l'empresa.
La gestió de la producció.
L'aprovisionament i les existències.
La valoració i l'administració de les existències.


TERCER TRIMESTRE

3.- L'àrea comercial. Introducció a la comptabilitat.
La funció comercial i l'anàlisi de mercat.
El màrqueting i els seus elements.
El producte i el preu.
La distribució i la promoció.


III.2.- PROCEDIMENTS

Els continguts de procediments que es proposen treballar han de servir per transmetre a l'alumnat un conjunt de tècniques i habilitats que, aplicades convenientment, els permetrà de donar resposta a diverses situacions que es poden plantejar en l'empresa.

Els procediments concrets que he triat per treballar a l'aula són:

1.- L'aplicació del procés de presa de decisions a l'empresa. Aplicació i avaluació de la decisió.
2.- Obtenció de la informació a partir de fonts externes (premsa, informes econòmics, estadístiques...) i fonts internes (balanços, informes interns...).
3.- Reconeixement dels elements de l'entorn d'una empresa.
4.-Anàlisi de costos d'oportunitat associats a la presa de decisions.
5.- Representació gràfica d'estructures organitzatives.
6.- Identificació, comparació i classificació d'empreses.
7.- Càlcul i representació gràfica de variables empresarials amb mitjans manuals i informàtics.
8.- Interpretació de resultats.
9.- Anàlisi, simulació i resolució de casos. Elaboració de conclusions i informes.
10.- Càlcul de fulls de salari.
11.- Càlcul de costos empresarials. Classificació d'aquests costos.
12.- Determinació de la política comercial més adequada per una empresa.
13.- Representació gràfica del cicle de vida dels productes, del canal de distribució, quota de mercat…


III.3.- ACTITUDS, VALORS i NORMES

Aquest apartat fa referència a com l'alumne ha de saber estar/ser. He triat les que he considerat més interessants per treballar-hi:

1.- Actitud participativa i emprenedora davant de situacions concretes.
2.- Actitud d'anàlisi de fets i preocupació per establir conclusions i accions a emprendre.
3.- Interès per formar-se opinions i manifestar les pròpies.
4.- Consciència de la necessitat d'organitzar i planificar el treball.
5.- Hàbit d'utilització del vocabulari específic.
6.- Hàbit de recerca i consulta de fonts bibliogràfiques.
7.- Actitud favorable en el treball en equip.
8.- Sensibilització envers l'impacte ambiental derivat de l'activitat productiva de les empreses.

IV.- OBJECTIUS TERMINALS

Els objectius terminals de la matèria que es treballaran aquest 1r curs són els llistats a continuació. La resta es preveu treballar-los durant el 2n curs de batxillerat:

1.- Descriure l'empresa com una organització que ha estat creada per assolir unes finalitats concretes, identificar els factors més destacats de l'entorn i analitzar la seva influència en el seu funcionament.
2.- Analitzar l'empresa com un conjunt d'àrees d'activitat interrelacionades i identificar les repercussions que les decisions preses en un àrea provoquen en les altres.
4.- Descriure el procés de presa de decisions en la determinació de la localització d'una empresa, i classificar els diferents tipus d'empresa en funció de la seva dimensió, forma jurídica, sector econòmic i propietat del capital.
5.- Aplicar i executar el procés de presa de decisions en simulacions senzilles i en l'àmbit de les diferents àrees funcionals de l'empresa.
6.- Identificar, en casos concrets d'empreses, la seva estructura organitzativa i representar-la gràficament.
7.- Descriure l'activitat de proveïment de l'empresa, la necessitat d'emmagatzematge i la seva relació amb l'activitat de producció i/o comercialització.
8.- Determinar, mitjançant casos senzills, la comanda òptima i l'estoc de seguretat, tot valorant la seva importància en la gestió dels magatzems.
9.- Determinar en casos concrets d'empreses quins productes li cal emmagatzemar, en quines quantitats, quin cost d'emmagatzemament ha de suportar, analitzant la problemàtica que se'n deriva en la gestió dels magatzems.
10.- Determinar, per a casos senzills, la quantitat a produir d'un producte considerant la capacitat productiva de l'empresa i la seva política d'estocs.
11.- Calcular i classificar els principals tipus de costos, i diferenciar entre despesa, cost i cost d'oportunitat.

12.- Identificar les característiques que ha de presentar una gestió eficient dels recursos humans de l'empresa i els objectius prioritaris en aquest àmbit de gestió.
13.- Determinar, per a casos senzills, i per a empreses concretes, el seu mercat, el mercat potencial, la quota de mercat, la demanda total i la demanda d'empresa.
14.- Descriure l'activitat comercial de l'empresa, les funcions i els objectius del departament comercial i la seva relació amb l'activitat productiva i/o de proveïment.
15.- Calcular el preu de venda d'un producte o servei (considerant el seu cost, el preu fixat per la competència i la sensibilitat dels consumidors a les variacions de preus), el marge comercial, la rendibilitat d'un producte i el punt mort o llindar de rendibilitat d'una empresa, tot interpretant-ne els resultats.
16.- Analitzar, en casos imaginaris, les possibilitats de la publicitat en la promoció d'un producte o d'un servei en els diferents mitjans publicitaris i el seu efecte sobre les vendes.
17.- Assenyalar les característiques principals dels diferents canals de distribució a disposició de l'empresa, i proposar el més convenient en funció de les característiques dels productes i de l'empresa.
18.- Decidir la política de producte més convenient per a una empresa considerant les seves característiques.
19.- Manifestar iniciativa personal, capacitat d'organització i eficiència en els treballs i tasques realitzades individualment i col·lectivament aportant idees, prenent decisions i valorant el treball ben fet.
20.- Habituar-se a fer consultes bibliogràfiques, documentals o personals per tal d'aclarir o solucionar problemes i trametre les respostes de manera intel·ligible usant un vocabulari tècnic adient.


V.- AVALUACIÓ

L'avaluació de la matèria es farà per trimestres independents. L'assignatura està dividida, dins del cicle, en sis crèdits. Aquest 1r curs s'impartiran i avaluaran els 3 primers crèdits. Aquesta avaluació serà contínua i es valoraran els següents aspectes:

- Fets, conceptes i sistemes conceptuals i procediments: 90 % de la nota.
- Actituds, valors i normes: 10 % de la nota.

Cada crèdit s'avaluarà de manera independent.

Periòdicament es realitzaran proves puntuals sobre la matèria i es faran un mínim de dues proves més globals al trimestre, contemplades per la normativa de batxillerat.

Es treballarà força a classe, a més del llibre de text i les seves activitats, articles de premsa econòmica. Els alumnes elaboraran un dossier amb aquest material extra que se'ls anirà facilitant, i l'hauran de presentar durant el 3r trimestre.

.