INS Can Planas

Generalitat de Catalunya - Departament d'Educació

Seminari d'economia


Programació d'Economia (3 Crèdits)

I.- INTRODUCCIÓ.

La diversitat de situacions i problemes econòmics que ha d'afrontar qualsevol persona al llarg de la seva vida, ha esdevingut, en les societats occidentals, cada vegada més complexa. Durant la seva vida l'individu ha de prendre multitud de decisions en l'exercici de diversos rols com a consumidor, treballador, empresari, inversor o estalviador, i moltes d'aquestes decisions són d'una gran transcendència per a la seva vida personal i familiar.

A més d'aquesta dimensió personal, els problemes econòmics tenen també una clara dimensió social. La inflació, l'atur o el dèficit públic són temes de debat en la societat actual i objecte de propostes per part dels diferents grups socials i polítics. Aquestes propostes, en una societat democràticament avançada, demanen dels ciutadans una valoració raonada i sovint un posicionament davant les diferents alternatives.

Però a més de les raons esmentades, raons de caràcter propedèutic justifiquen també la presència d'aquesta nova matèria al Batxillerat. L'estudi de l'Economia contribueix a preparar i a orientar per a un ampli ventall d'estudis superiors, estudis que, per altra banda, constitueixen un dels grups amb més demanda dins el conjunt dels estudis superiors.
Per a una part majoritària de l'alumnat l'elecció de la matèria d'Economia haurà de servir d'orientació i preparació vers dos grans blocs d'estudis posteriors: a) els relacionats amb l'administració i gestió, de caire universitari o lligats a la formació professional de grau superior; b) els relacionats amb les ciències socials: Geografia, Història, Sociologia, Dret, Periodisme, Graduat Social. Per a una part més petita de l'alumnat, aquells que volen dirigir els seus estudis cap a un aprofundiment de la ciència econòmica, l'Economia haurà de servir també d'orientació i d'iniciació a l'estudi d'aquesta disciplina.

L'enfocament adoptat té per finalitat la consecució de dos objectius bàsics. D'una banda proporcionar una visió global del funcionament del sistema econòmic i de l'altra iniciar l'alumnat en el raonament econòmic.
Per poder assolir aquests dos objectius és fonamental que l'alumnat disposi d'un marc conceptual per interpretar la realitat. Un marc conceptual que no ha de ser necessàriament exhaustiu, però sí ric pel que fa a les relacions que és capaç d'establir entre els seus elements.

Però també és fonamental que sigui capaç d'aplicar aquest conjunt de conceptes a l'anàlisi de problemes econòmics concrets. Per tant, cal iniciar l'alumnat en la utilització d'una certa capacitat de raonament econòmic, és a dir, en aquell tipus de raonament expert que utilitzen els economistes: anàlisi de dades, anàlisi d'oferta-demanda.
El conjunt de continguts procedimentals pot classificar-se entre aquells de tipus general, comuns a altres disciplines i aquells altres més específics o propis.

Pel que fa als procediments de caràcter general, el currículum d'Economia requereix principalment la utilització de dos grans apartats de procediments relacionats amb la comunicació i expressió: la lectura i el comentari de textos, bàsicament premsa, elaboració de textos propis, síntesi d'informació, i procediments relacionats amb el tractament, anàlisi i representació gràfica de dades.

El conjunt de procediments específics es pot resumir amb el terme de raonament econòmic. Per raonament econòmic entenem aquell conjunt d'habilitats i procediments caracteritzats per l'aplicació dels principis i conceptes econòmics a l'anàlisi de casos i problemes reals.

Un adequat tractament dels valors, normes i actituds és fonamental perquè la matèria d'Economia serveixi, no només de cara a una formació professional o universitària posterior, sinó també per ajudar a formar persones capaces d'afrontar, amb coneixement i responsabilitat, els problemes econòmics i socials de la vida adulta.

II.- OBJECTIUS GENERALS DE LA MATÈRIA.

L'alumne/a, en acabar el cicle, ha de ser capaç de:

1. Mostrar opinió sobre fets econòmics o socials d'actualitat, tot argumentant els punts de vista propis a partir de conceptes i principis econòmics elementals.

2. Entendre el funcionament del sistema d'economia de mercat essent conscient dels seus avantatges i inconvenients, i de les interrelacions entre el sistema econòmic i els fenòmens socials.

3. Reconèixer la interdependència de les diferents variables que mesuren l'activitat econòmica, tant en l'àmbit nacional com internacional, i explicar com les variacions d'unes afecten les altres.

4. Utilitzar tècniques elementals de tractament i representació de dades sobre l'economia de Catalunya, d'Espanya, d'Europa o d'altres països del món, per tal d'analitzar l'estructura i l'evolució d'aquestes economies, així com les relacions que estableixen entre si.
5. Mostrar una actitud crítica i solidària en la valoració de determinades mesures de política econòmica, essent conscient com les decisions impliquen l'elecció entre objectius en part contradictoris; com són reflex d'interessos econòmics i polítics diversos; i com imposen costos i beneficis als diferents sectors de la població.

6. Analitzar i valorar críticament les repercussions del creixement econòmic sobre el medi ambient i la qualitat de vida de les persones, així com sobre el diferent grau de desenvolupament entre regions o països.


III.- CONTINGUTS.


III.1.- FETS, CONCEPTES I SISTEMES CONCEPTUALS.


PRIMER TRIMESTRE

1.- L'economia i el mercat.
Què és l'economia.
El mercat.
L'estat en l'economia de mercat.
El consum i la producció.

SEGON TRIMESTRE

2.- La renda nacional.
La comptabilitat nacional.
L'estat com a agent econòmic.
Com es financia l'activitat econòmica.
El sistema monetari esp
anyol.

TERCER TRIMESTRE

3.- Problemes econòmics actuals.
El comerç.
Relacions internacionals.
Unió Europea.
Atur i inflació.
El procés de desenvolupament.

III.2.- PROCEDIMENTS.

Els continguts de procediments que es proposen treballar han de servir per transmetre a l'alumnat un conjunt de tècniques i habilitats que, aplicades convenientment, els permetrà de donar resposta a diverses situacions que es poden plantejar a l'economia actual.

Els procediments concrets que he triat per treballar a l'aula són:

1. Anàlisi de casos.
1.1 Identificació del cas o situació i dels seus elements.
1.2 Selecció dels conceptes i principis econòmics més adients.
1.3 Aplicació de la teoria en l'estudi del cas.
1.4 Conclusions o decisions a prendre.
2. Anàlisi de dades.
2.1 Recerca i selecció d'informació procedent de fonts diverses (anuaris, premsa, bases de dades).
2.2 Tractament i representació gràfica de dades mitjançant la utilització de calculadores o programari estàndard (fulls de càlcul i bases de dades).
2.3 Interpretació i anàlisi de les relacions entre dues o més variables.
3. Anàlisi gràfica de l'oferta i la demanda.
4. Comunicació i expressió.
4.1 Lectura comprensiva de textos econòmics.
4.2 Síntesi d'informació.
4.3 Elaboració de textos propis.
Exposicions orals i debats.

III.3.- ACTITUDS, VALORS I NORMES.

Aquest apartat fa referència a com l'alumne ha de saber estar/ser. Les actituds, valors i normes més importants a treballar són:

1. Relativisme.
1.1 Valoració de l'Economia com a Ciència Social amb els seus mètodes d'anàlisi propis.
1.2 Consciència de les possibilitats i limitacions de la política econòmica per a modificar el comportament del sistema econòmic.
1.3 Actitud crítica raonada davant les diferents opcions de política econòmica.
1.4 Prevenció en la interpretació de les dades estadístiques sobre els diferents indicadors econòmics.
2. Entorn econòmic i social.
2.1 Interès i curiositat per conèixer i analitzar amb sentit crític i solidari els problemes econòmics actuals.
2.2 Valoració dels efectes de l'actual model de creixement econòmic sobre la conservació del medi ambient i la qualitat de vida.
2.3 Interès per conèixer societats amb estructures sòcio-econòmiques diferents de la nostra.
2.4 Interès per formar-se una opinió davant les diferents alternatives als problemes econòmics del món actual.
2.5 Actitud participativa i responsable com a ciutadà/na davant els problemes econòmics i socials.
3. Mètode de treball.
3.1 Hàbit en l'ús de diferents fonts d'informació econòmica com a base per a l'anàlisi de la realitat.
3.2 Hàbit de lectura raonada i crítica de la informació econòmica.
3.3 Planificació del propi treball.
3.4 Valoració del propi procés d'aprenentatge.
3.5 Valoració del treball en equip.
3.6 Iniciativa i autonomia en el treball personal.

IV.- OBJECTIUS TERMINALS.

1. Aplicar els conceptes de cost (individual o social) i cost d'oportunitat en l'estudi de casos senzills que afectin interessos individuals o col·lectius, tot essent conscient dels judicis de valor implícits que sovint impregnen qualsevol decisió.
2. Diferenciar el sistema d'economia de mercat d'altres sistemes econòmics.
3. Entendre el preu com a indicador de l'escassetat relativa dels béns i serveis i la seva relació amb l'assignació dels recursos productius que realitza el sistema d'economia de mercat.
4. Utilitzar l'anàlisi gràfica en l'estudi del comportament del mercat, tenint en compte els factors que afecten l'oferta i la demanda i el valor de les elasticitats respectives.
5. Descriure situacions senzilles en les quals l'assignació de recursos realitzada pel mercat no és desitjable (manca de competència, externalitats, desigualtats) i valorar els instruments amb què compta el sector públic per a modificar-la.
6. Identificar els factors que afavoreixen l'aparició d'economies de producció a gran escala (o de deseconomies), relacionar aquests factors amb la dimensió de les empreses de diferents indústries (de la comarca, país, UE), les tendències a la internacionalització de les grans empreses i els processos d'integració econòmica.
7. Analitzar el mercat del treball de l'entorn, identificar els diferents tipus d'atur (friccional, estacional, cíclic i estructural) i conèixer els efectes del progrés tecnològic i la mobilitat del capital en l'àmbit internacional sobre el nivell d'ocupació.
8. Utilitzar les eines elementals de càlcul (raons, proporcions, taxes de creixement, índex base 100) per comparar, en l'espai i en el temps, dues o més magnituds, el pes d'una magnitud dins d'un agregat més ampli o la seva variació dins d'una sèrie temporal. Utilitzar el programari informàtic (fulls de càlcul i bases de dades) com a instrument per al tractament i presentació de la informació econòmica.
9. Ser conscient de la necessitat d'homogeneïtzar les unitats de mesura, tot utilitzant les tècniques necessàries per passar de valors monetaris a valors reals i de valors globals a valors per càpita.
10. Descriure els factors que determinen el creixement econòmic i identificar, a partir de dades històriques sobre l'economia catalana, espanyola o mundial, la tendència de creixement a llarg termini, així com les fluctuacions a curt termini i el seu caràcter cíclic.
11. Reconèixer el significat dels principals indicadors de l'activitat econòmica i valorar la necessitat de disposar d'informació estadística àmplia i de qualitat com a suport a la presa de decisions.
12. Analitzar la composició de la producció, la renda i la despesa, a partir de les dades de fonts documentals de diferent procedència, tot realitzant comparacions d'aquestes dades en l'espai (regions o països) i en el temps.
13. Reconèixer les limitacions de la Comptabilitat Nacional per a mesurar l'activitat econòmica i el benestar d'una societat.
14. Mostrar opinió sobre la distribució de la renda (personal i geogràfica) a partir de dades o d'indicadors del seu grau de concentració.
15. Identificar les principals macromagnituds que componen l'oferta i la demanda agregades i interpretar, a partir d'exemples concrets, com el canvi d'un d'aquests components afecta els altres.
16. Descriure les funcions que realitza el sistema bancari en l'economia, i també les de l'autoritat monetària.
17. Explicar com una variació en l'oferta o la demanda de diner influeix en el tipus d'interès de mercat i com això afecta l'economia real.
18. Identificar les causes de la inflació, a partir de l'anàlisi d'exemples concrets, i valorar-ne els efectes sobre els diferents grups socials.
19. Valorar el Pressupost de l'Estat com a instrument de política econòmica i social, distingir els capítols principals dels ingressos i les despeses públiques, i reconèixer les causes i conseqüències del dèficit públic.
20. Analitzar, a partir de dades relatives als fluxos comercials i financers internacionals, l'estructura i l'evolució del comerç mundial, mostrant opinió sobre les causes i conseqüències de la creixent interdependència i de les desigualtats d'intercanvis Nord-Sud.
21. Reconèixer els arguments que fonamenten les posicions favorables al lliure comerç o al proteccionisme, tot relacionant-los amb els processos d'integració econòmica (per exemple: Unió Europea) i les seves conseqüències.
22. Relacionar els cobraments i pagaments internacionals amb les diferents seccions que componen la balança de pagaments, amb l'oferta i demanda de divises i la determinació del tipus de canvi.
23. Descriure les possibles causes i conseqüències d'una variació en el tipus de canvi i conèixer els objectius de la política de control de tipus de canvi.
24. Ser conscient de la repercussió del creixement econòmic en el medi (escassetat de recursos, excés de residus) i valorar, a partir de casos concrets, mesures de política econòmica mediambiental tot analitzant els seus efectes a curt i llarg termini.
25. Descriure els elements que condicionen el subdesenvolupament i les diferents estratègies utilitzades per sortir-ne.

V.- AVALUACIÓ.

L'avaluació de la matèria es farà per trimestres independents. L'avaluació serà contínua i es valoraran els següents aspectes:

Fets, conceptes i sistemes conceptuals i procediments: 90 % de la nota.
Actituds, valors i normes: 10 % de la nota.

Cada crèdit s'avaluarà de manera independent, tot i que a final de curs s'haurà de fer una avaluació general. Aquesta avaluació general consistirà en fer la mitjana dels tres blocs de fets, procediments i actituds dels tres crèdits.

Periòdicament es faran proves puntuals sobre la matèria i es faran un mínim de dues proves més globals al trimestre.
Es treballarà força a classe, a més del llibre de text i les seves activitats, articles de premsa econòmica. Els alumnes elaboraran un dossier amb aquest material extra que se'ls anirà facilitant, i l'hauran d'entregar durant el 3r trimestre.

.