Resum de
la conferència
LA HISTÒRIA DE LES CIÈNCIES COM A LABORATORI
L'últim terç del segle XIX i el primer terç del segle XX va tenir lloc la controvertida lluita entre les teories reticularistes i neuronistes. Un dels seus protagonistes fou Santiago Ramón y Cajal.
La construcció del pensament científic és
complex: ni és lineal ni és el resultat dels
treballs individuals de les grans figures més conegudes.
No tot l'esforç ha resultat positiu, no tota novetat
ha estat pertinent, no tothom ha esdevingut famós,
ni tan sols ens ha arribat tot el que, al llarg de segles,
ha contribuït als avanços científics. Tant
les petites aportacions dels centenars de persones que resten
per nosaltres desconegudes, tant la casualitat com l'atzar
han tingut el seu paper. Els fets científics s'han d'estudiar directament dels fons primaris, no mediatitzats
per biògrafs de vegades tendenciosos. Han d'ésser
analitzats en el context social i cultural del moment en què
es produïren. Han d'ésser valorats o refutats
amb esperit científic. Hem de saber portar l'estudi de la història de les
ciències a l'escola. La consulta dels arxius, dels
registres i de les nostres biblioteques ha de constituir una
eina més de la tasca escolar de la reconstrucció
històrica. Compartir amb els protagonistes del passat
la perplexitat que els produïren els petits o els grans
descobriments, sentir amb ells els descoratjaments o les frustracions.
Aquest esforç ha de conduir a l'aprenentatge
de l'observació objectiva i de l'anàlisi ponderada
del nostre entorn. Hem d'adquirir el convenciment que tots
hem d'aprendre contínuament i al llarg de la nostra
vida, i sempre amb imparcialitat de judici. Perquè
viure és mantenir la curiositat, la capacitat d'aprendre
i la facultat d'extasiar-se.
Currículum del conferenciant
Elvira Rocha Barral es va llicenciar en Ciències Naturals a la Universitat
de Barcelona l'any 1952. Va ser becària de la Comissió Fullbright (Pensilvania) els anys 1961 i 1962. Aquest darrer any va ser assistent del departament de relacions públiques de les Nacions Unides a Nova York, on també va fer estudis d'embriologia dels vertebrats al departament de biologia de la Universitat de Nova York. S'ha dedicat durant molts anys a la docència, en col·legis i instituts. És catedràtica d'Instituts d'Ensenyament Mitjà. Ha col·laborat en nombrosos programes didàctics sobre Biologia i Ciències Naturals. L'any 2000 va fer estudis de Màster en Història de la Ciència a la Universitat Autònoma de Barcelona. És autora de diversos manuals de Batxillerat, sobre didàctica i metodologia de les ciències naturals. És assessora científica del "Centro de Interpretación
Ramón y Cajal" d'Ayerbe (Osca). Els seus articles sobre l'obra científica de
Santiago Ramón y Cajal (1852-1934) s'han publicat a revistes
nacionals i estrangeres. És assesora i col.laboradora d'empreses editorials, com l'Editorial
Planeta o l'Editorial Seix i Barral. Fa difusió dels seus coneixements, reflexions i estudis en diverses ponències, conferències i comunicacions a congressos. Es dedica a difondre el coneixement científic, i està interessada en fer-lo arribar als diferents tipus de públic.
Imatges de la conferència Anar
a la galeria d'imatges
Tornar a Jornades 2006 Tornar
|
|
|
|
|
|