III Jornades Científiques de Mataró. 17 i 18 d'abril de 2006

Resum de la conferència

LA HISTÒRIA DE LES CIÈNCIES COM A LABORATORI

L'últim terç del segle XIX i el primer terç del segle XX va tenir lloc la controvertida lluita entre les teories reticularistes i neuronistes. Un dels seus protagonistes fou Santiago Ramón y Cajal.

La construcció del pensament científic és complex: ni és lineal ni és el resultat dels treballs individuals de les grans figures més conegudes. No tot l'esforç ha resultat positiu, no tota novetat ha estat pertinent, no tothom ha esdevingut famós, ni tan sols ens ha arribat tot el que, al llarg de segles, ha contribuït als avanços científics. Tant les petites aportacions dels centenars de persones que resten per nosaltres desconegudes, tant la casualitat com l'atzar han tingut el seu paper. Els fets científics s'han d'estudiar directament dels fons primaris, no mediatitzats per biògrafs de vegades tendenciosos. Han d'ésser analitzats en el context social i cultural del moment en què es produïren. Han d'ésser valorats o refutats amb esperit científic. Hem de saber portar l'estudi de la història de les ciències a l'escola. La consulta dels arxius, dels registres i de les nostres biblioteques ha de constituir una eina més de la tasca escolar de la reconstrucció històrica. Compartir amb els protagonistes del passat la perplexitat que els produïren els petits o els grans descobriments, sentir amb ells els descoratjaments o les frustracions. Aquest esforç ha de conduir a l'aprenentatge de l'observació objectiva i de l'anàlisi ponderada del nostre entorn. Hem d'adquirir el convenciment que tots hem d'aprendre contínuament i al llarg de la nostra vida, i sempre amb imparcialitat de judici. Perquè viure és mantenir la curiositat, la capacitat d'aprendre i la facultat d'extasiar-se.

Currículum del conferenciant

Elvira Rocha Barral es va llicenciar en Ciències Naturals a la Universitat de Barcelona l'any 1952. Va ser becària de la Comissió Fullbright (Pensilvania) els anys 1961 i 1962. Aquest darrer any va ser assistent del departament de relacions públiques de les Nacions Unides a Nova York, on també va fer estudis d'embriologia dels vertebrats al departament de biologia de la Universitat de Nova York. S'ha dedicat durant molts anys a la docència, en col·legis i instituts. És catedràtica d'Instituts d'Ensenyament Mitjà. Ha col·laborat en nombrosos programes didàctics sobre Biologia i Ciències Naturals. L'any 2000 va fer estudis de Màster en Història de la Ciència a la Universitat Autònoma de Barcelona. És autora de diversos manuals de Batxillerat, sobre didàctica i metodologia de les ciències naturals. És assessora científica del "Centro de Interpretación Ramón y Cajal" d'Ayerbe (Osca). Els seus articles sobre l'obra científica de Santiago Ramón y Cajal (1852-1934) s'han publicat a revistes nacionals i estrangeres. És assesora i col.laboradora d'empreses editorials, com l'Editorial Planeta o l'Editorial Seix i Barral. Fa difusió dels seus coneixements, reflexions i estudis en diverses ponències, conferències i comunicacions a congressos. Es dedica a difondre el coneixement científic, i està interessada en fer-lo arribar als diferents tipus de públic.

Imatges de la conferència  Anar a la galeria d'imatges

Tornar a Jornades 2006  Tornar