Previ Superior Següent Continguts
PROCEDIMENTS

Utilització de recursos informàtics i electrònics com a eines d'expressió, representació i interpretació musicals:

  1. Utilització de l'ordinador com a eina per a produir sons amb o sense finalitat musical.

  2. Utilització de programes informàtics que permetin de controlar les possibilitats sonores i musicals de l'ordinador.

  3. Creació de partitures musicals mitjançant l'ordinador.

  4. Interpretació, per mitjà de l'ordinador, de les partitures que prèviament s'hi han representat.

  5. Utilització amb finalitats expressives i creatives, de les possibilitats, sobre tot tímbriques, dels sintetitzadors.

  6. Utilització bàsica de programes informàtics que permetin de controlar els sintetitzadors.

  7. Creació i interpretació musical individual i col·lectiva.

  8. Recerca -en el sintetitzador- d'elements tímbrics que permetin avançar en el treball sobre les qualitats del so i sobre els instruments musicals.

  9. Utilització de programes informàtics per avançar en el treball sobre els elements del llenguatge musical.

FETS, CONCEPTES I SISTEMES CONCEPTUALS

El llenguatge musical

  1. Qualitats del so: alçada, durada, intensitat i timbre:

    • Alçada: greu i agut, freqüència, nom de les notes.

    • Durada: llarg i curt, figures de notes i silencis.

    • Intensitat: fort i fluix, nomenclatura específica.

    • Timbre: instrumentació.

    • Relacions més importants entre les qualitats del so i els elements de la composició musical:

      • alçada-melodia
      • durada-ritme
      • intensitat-dinàmica i expressió
      • timbre- instrumentació

  2. Elements constitutius de la composició musical: ritme, melodia, harmonia, textura, dinàmica i timbre:

    • El ritme com a distribució en el temps.

    • La melodia com a successió d'alçades.

    • El tema musical com a unitat.

    • La simultaneïtat sonora. El sentit vertical de la polifonia enfront de l'horitzontal de la melodia. La contribució de la textura.

    • La instrumentació com a combinatòria tímbrica.

  3. Formes musicals:

    • Formes per repetició (cançó amb estrofes, lied, rondo...)

    • Formes per variació (tema i variacions...)

    • Formes per imitació (cànon, fuga...)

VALORS, NORMES I ACTITUDS

  1. Valoració de la música com a element cultural:

    1. Valoració del fet musical dins de la pròpia educació

      • Valoració de la música com un llenguatge no verbal.

      • Valoració de la comprensió estructural de la música com a via per al desenvolupament de la capacitat d'abstracció.

    2. Valoració de la potencialitat del llenguatge musical com a element de comunicació, coneixement i plaer.

      • Valoració de la música com a pur joc acústic sense voluntat semàntica.

      • Establiment de la relació entre la música -en tant que producció artística- i el gaudi de l'oïdor, del creador i de l'intèrpret.

      • Actitud favorable pel que fa a l'ús de recursos informàtics.

      • Sensibilització de la complexitat del llenguatge musical.

  2. Valoració de la participació activa en el fet musical

    1. Interpretació atenta i conscient que articuli i fomenti la contribució personal a la tasca comuna.

      • Valoració de la interpretació musical com una activitat eminentment comunitària.

      • Valoració del sentit i el valor de les aportacions de cadascú en aquesta activitat comuna.

      • Acceptació del fet que els resultats globals estan amb consonància amb el treball individual fet prèviament per cadascú.

      • Aportacions de correcció en la interpretació i els criteris interpretatius.

      • Aplicació de criteris globals i únics, supeditant els particulars als de la col·lectivitat.

      • Respecte i cura del material que fa possible una bona interpretació (ordinadors, sintetitzadors, etc.).

Projecte RTEE Fem música amb l'ordinador Informació