Previ Superior Següent Material per a l'alumne/a
ACTIVITAT 10:
ALTERAR I TRANSPORTAR

  1. Assenyaleu en cada un dels parells de notes següents quina és la més greu i quina la més aguda, després d'escoltar-les nota per nota. Els intervals els trobareu en el fitxer INTERVAL.

    Músic Per escoltar nota a nota premeu la tecla F5





    Digueu quins dels intervals anteriors són ascendents (de greu a agut) i quins són descendents (d'agut a greu).

    Qualifiqueu cadascun dels intervals segons siguin a distància de 2a, 3a, 4a, etc.

  2. Inventeu una melodia de vuit compassos en 2/4 amb totes les notes i els valors que vulgueu, però tenint en compte que l'interval màxim entre una nota i la següent no sobrepassi l'interval de 3a.



  3. Construïu una altra melodia, també de vuit compassos en 2/4, però on l'interval mínim sigui de 5a.



  4. Després d'escoltar les dues melodies que heu creat, quina diferència melòdica trobeu entre ambdues?
  5. Recupereu aquesta peça a l'ordinador; la trobareu amb el nom de fitxer ENCIAM2. Escriviu una segona veu d'acompanyament, a una distància intervàlica de 3a descendent.

    Músic Per canviar de veu premeu la tecla V



    Una plata d'enciam (Catalunya)



  6. Feu el mateix amb aquestes altres peces populars que trobareu amb els noms de fitxer DOSYDOS, GAYGORDO, OHCHEBEL, PENTOZAL i SLAAP:



    Dos y dos son cuatro (Espanya)






    The Gay Gordons (Anglaterra)






    Oh che bel castelo (Itàlia)






    Pentozalis dance (Grècia)






    Slapp, Kindje, slapp (Holanda)




  7. Recupereu la melodia següent que trobareu amb el nom de fitxer FREREJAC i, a continuació, pugeu totes les notes un interval de 2a.

    Què succeeix? Sona bé?



    Frère Jacques




    Col·loqueu un sostingut allà on cregueu necessari per tal que la melodia soni bé, i comproveu que la diferència de tons entre la melodia donada al principi i la que heu modificat és d'un to.

    Músic sostingut (#, tecla S)

    Partint un altre cop de la melodia inicial, baixeu totes les notes un interval de 2a i, a continuació, col·loqueu un bemoll allà on cregueu necessari. Comproveu també que la diferència de tons entre la melodia inicial i aquesta és d'un to.

    Músic bemoll (b, tecla B)

    Desactiveu el compàs. Escriviu l'escala de do i forceu un final de compàs, que ens servirà de separador visual. A continuació, escriviu l'escala començant per la nota sol (a distància de 5a) i escolteu-les. Afegiu els sostinguts que siguin necessaris per tal que soni igual que l'escala de do, però més aguda. Si voleu escoltar només una escala, situeu el cursor al començament de l’escala per a que comenci a interpretar des d’aquest punt.

    Músic Per desactivar el compàs premeu la tecla 0 (zero). Per forçar el compàs premeu la tecla F. Per escoltar només una escala, situeu el cursor al començament i premeu la tecla F4.

    Forceu novament un final de compàs i comenceu l'escala per la nota fa. Afegiu-hi un bemoll per tal que soni igual que les anteriors (pel que fa a distàncies intervàliques). Repetiu l'exercici amb la nota re, afegint-hi sostinguts.

    Músic Premeu novament la tecla F per forçar el compàs.

  8. Recupereu la peça 9SIMFBET i, després d'escoltar-la, canvieu l'armadura a DO M i observeu que ha passat amb les notes. Quin interval ha pujat o baixat la melodia i quantes alteracions hi ha?

    Músic Canvieu l’armadura (tecla A)

  9. Recupereu la peça PATUM i escolteu-la. Passeu-la a clau de fa i torneu-la a escoltar. Expliqueu quins canvis observeu.

    Músic Canvieu la clau prement la tecla K

    Feu el mateix amb les peces MINUET2 i BELLSULL.

  10. Busqueu en els fitxers tres cançons que tinguin una veu escrita en clau de fa (acostuma a ser la veu 3, que és d'acompanyament. Escolteu aquestes terceres veus fent callar les altres dues.

    Músic Feu callar les veus prement M (paràmetres MIDI) i escollint l'opció Mut veu X

  11. Recupereu la peça CANTPLUJ i observeu la 3ª veu en pantalla; escolteu-la i després canvieu la clau de fa a clau de sol. Quins canvis observeu?

 

 


Descripció de l'activitat

Projecte RTEE Fem música amb l'ordinador Informació