ACTIVITAT 4:
LLARG I CURT. SILENCI!
Per fer els exercicis 1 i 2 desactiveu el compàs.
- Escriviu totes les figures (negra, corxera...) que us permet el programa i els seus silencis corresponents). Escolteu-les i copieu-les ordenades de més duració a menys.
|
|
|
Amb el programa "Músic": utilitzant les tecles +, -, i la Barra d'espais
|
- Torneu a escriure l'exercici, però ara escrivint al costat de cada figura el seu silenci corresponent. Escolteu-ho i comproveu que els silencis duren el mateix que les figures.
Activeu el compàs i canvieu-lo a 4/4.
|
|
|
Amb el programa "Músic": Activeu el compàs amb la tecla 0 (zero) i canvieu-lo a 4/4 amb la tecla C.
|
- Quantes rodones podeu escriure en un compàs de 4/4?, i blanques?, i negres?, i corxeres?, i semicorxeres?. Com a conclusió, completeu la relació d'equivalències següent:
- Copieu aquest fragment a la pantalla:
Torneu a escriure el mateix fragment, però doblant el valor de cadascuna de les figures.
Escriviu-lo un altre cop de manera que cadascuna de les figures tingui la meitat de valor.
|
|
|
Amb el programa "Músic": Si us equivoqueu apareix una línia discontínua en lloc de la línia divisòria.
|
- Copieu aquesta peça popular anglesa la pantalla i a la llibreta:
Merrily we roll along

Feu-la sonar.
Canvieu-li el temps a Lento i escolteu-la. Escolteu-la també amb diferents tempos : Andante, Presto, Largo i Allegro. Ordeneu aquestes quatre indicacions de temps de menys a més velocitat.
Canvieu el compàs a 2/4. Quina diferència observeu a les línies divisòries?
|
|
|
Amb el programa "Músic": Canvieu-li el temps (tecla T). Canvieu el compàs (tecla C).
|
- Escriviu 10 combinacions diferents de figures les quals completin un compàs de 2/4. (podeu utilitzar notes i silencis). Escolteu els ritmes resultants. Exemple:
- Completeu els compassos següents amb una sola figura. (blanca, negra o corxera):
- Poseu les línies divisòries en aquest fragment. Després comproveu si ho heu fet bé copiant-lo a la pantalla de l'ordinador.
|
|
|
Recordeu que si heu fet alguna errada apareixerà una línia discontínua.
|
Desactiveu el compàs. Aquesta és la línia melòdica de la cançó Cucu, cucu Introduïu-la a l'ordinador i escolteu-la. A continuació busqueu els valors més adients per a cada nota i silenci i després, el compàs i el moviment.
- Quantes negres caben en un compàs de 3/4?, i corxeres?
Quantes blanques caben en un compàs de 3/2?, i negres? i en un compàs de 2/2?, i en un de 4/2?
Quantes corxeres caben en un compàs de 2/8?, i negres?, i en un de 4/8?
- Copieu en la pantalla aquest fragment de l'Himne a l'Alegria i seguidament feu les correccions de valors que calgui perquè soni bé. (N'hi ha tres de malament).
- Copieu aquest fragment a la pantalla. Escriviu una segona veu utilitzant notes de la mateixa altura, però de duració diferent. Escolteu les dues veus a la vegada. Per exemple, on hi ha un do blanca hi poseu quatre corxeres.
|
|
|
Canvieu a la veu 2 (tecla V). Canvieu a PC-POLI o ADLIB-FM (tecla *)
|
- Escriviu a l'ordinador una melodia de vuit compassos en 4/4 utilitzant solament rodones i blanques. Copieu-la.
Canvieu a la veu2. Escriviu la mateixa melodia, però canviant els valors de les notes sense modificar les alçades. Utilitzeu negres, corxeres i semicorxeres.
|
|
|
Canvieu a la veu 2 (tecla V)
|
Exemple:
Escolteu les dues veus a la vegada.
Proveu de repetir el mateix amb una 3ªveu.
|
|
|
Canvieu a PC-POLI o ADlLIB-FM. Proveu de repetir el mateix amb la veu 3.
Proveu de fer un canvi d'estructura rítmica: observeu com sonaria la cançó anomenada YELLOW amb l'estructura rítmica de IMAGINE (figures, compàs i temps). Per fer-ho, carregueu primer la peça YELLOW, premeu la tecla X i seleccioneu la cançó IMAGINE. Escriviu el que heu observat a la llibreta.
(Si no coneixeu les dues cançons, comenceu per escoltar-les amb el vostre programa de música).
|
|