Previ Superior Següent Navegador Avaluació

En l'aprenentatge musical, els continguts conceptuals (teòrics, de nomenclatura, vocabulari...) a nivell de percepció i recepció poden ésser avaluats per la via de les proves convencionals (orals i escrites) i proves objectives (de record, reconeixement i raonament).

Cal tenir present, però, que gran part de l'aprenentatge musical solament pot avaluar-se des de l'expressió. La qual cosa vol dir avaluar l'execució, la interpretació i la creació com a procediments i maneres de fer. Tot i que són força difícils de quantificar i és molt fàcil caure en apreciacions subjectives.

En l'activitat creativa s'hauria d'avaluar la pròpia creació com a destresa i habilitat però també el perquè d'aquesta. Per tant caldrà tenir present tot un conjunt d'habilitats que inclouen:

  • La invenció o descobriment derivada de procediments analògics.

  • La il.luminació personal fruit de la reflexió.

  • El procés de producció conseqüència del treball de manipulació, ordenació, combinació i planificació de tots els elements.

D'alguna manera l'alumnat hauria de saber explicar les accions i la seqüenciació d'aquestes, així com el tipus d'interrelacions que existeixen entre les accions i la seqüència que l'han portat a un determinat resultat. El paper del professorat és molt important en el sentit què prèviament haurà fixat les relacions comprensives existents entre les accions que ha de portar a terme l'alumnat.

Per a conèixer tots aquests aspectes formatius proposem les tècniques d'observació com a eina bàsica per avaluar el comportament, la conducta, les destreses i les habilitats. Ens podrem servir dels qüestionaris sobre hàbits i conductes, entrevistes i informes personals.

Per a començar, proposem la utilització de dos tipus d'eines: els informes personals per esbrinar el que els alumnes saben (formulari KPSI de conceptes i/o procediments) i les proves objectives per a conèixer quin és el grau de coneixements musicals i informàtics que tenen els alumnes. Tampoc descartem la interpretació en viu amb la veu o un instrument musical.

A més de les proves objectives, podrem servir-nos dels qüestionaris d'observació sobre els hàbits de treball, actituds, interessos i disposicions envers el fet musical i l'ús de l'ordinador. Evidentment, també es farà una valoració individual i col.lectiva de les pròpies produccions i elaboracions musicals, tant en suport de paper pautat com en els arxius que els alumnes aniran desant en els disquets. Els resultats de les proves i valoracions ens permetran controlar i regular la marxa del procés d'aprenentatge.

Per acabar, proposem la pròpia autovaloració de les produccions musicals dels alumnes, tant les de caràcter pautat com lliure. Aquesta valoració es farà a través de l'audició i anàlisi per part del propi alumnat, ajudat si cal pel professorat, de les activitats portades a terme. D'aquesta manera l’alumnat i el professorat podran conèixer i valorar la seva pròpia evolució en el procés d'aprenentatge.

Tanmateix, l’alumnat participant pot fer una avaluació de les activitats d'ensenyament-aprenentatge portades a terme, incidint no solament en els continguts conceptuals sinó avaluant i valorant també els procediments emprats i les actituds i conductes generades.


RTEE Projecte
RTEE
Cristina Fuertes
cfuertes@pie.xtec.es