Quan el professorat es planteja dissenyar activitats d’aprenentatge musical
convé que tingui en compte el següent :
- Cal incloure un recull d’activitats inicials encaminades a aconseguir
una alfabetització tecnològica dels medis a emprar.
- L’ordinador es una eina de treball que ajudarà a assolir els objectius
de l’educació musical, però el seu ús no s’ha de contemplar com un fi.
- Organitzar l’espai i el temps
Organització de l’espai
L’espai ideal seria l’aula de música amb ordinadors i perifèrics
suficients per a treballar tot un grup-clase. Com que això és un espai ideal
segurament caldrà buscar solucions alternatives. Les activitats musicals que
impliquen l’ús d’ordinadors de tot un grup d’alumnes es poden portar a terme
a l’aula d’informàtica i si això no és possible, a l’aula de música
mínimament dotada amb un o dos ordinadors i perifèrics. En aquest últim cas
es pot crear el racó de l’ordinador a la classe de música. En qualsevol dels
casos és recomanable que l’alumnat treballi per parelles o en grups de
treball que no excedeixin els 3 o 4 alumnes. Si el maquinari no és
suficient convé organitzar torns rotatoris de treball per tal que tots els
alumnes puguin realitzar totes les activitats.
Amb un o pocs ordinadors els tipus d’activitats simultànies hauran de
ser més variades : així mentre un grup treballa amb tasques d’edició de
partitures, un altre pot experimentar i fer proves d’interpretació amb un
controlador MIDI amb els auriculars connectats, un altre pot estar
interpretant amb instruments tradicionals (flautes, instruments de plaques,
teclats,...) i un altre pot estar escoltant una audició amb CD també amb
auriculars.
Organització temporal de les activitats
Les activitats que comporten l’ús de les tecnologies poden incorporar-se a
l’aula en situacions molt variades de l’aprenentatge musical. Abans cal
avaluar quins processos rutinaris es simplifiquen i quines habilitats musicals
es potencien en cada una d’elles per tal de decidir quin és el moment més
adequat per introduir-les. Això vol dir que el professorat ha de prendre
decisions sobre si l’ús de l’ordinador es farà de forma continuada o
esporàdica, si es farà abans o després d’una classe tradicional o bé si serà
un recurs més a emprar de forma sistemàtica a la classe de música.
Exemples d’introducció de les eines
- Després d’una classe tradicional es pot treballar amb l’ordinador
per atendre la diversitat d’alumnat dissenyant activitats amb tres tipus de
complexitat.
a. Completar i reafirmar els coneixements musicals adquirits prèviament a
l’aula, per l’alumnat estàndar.
b. En el cas d’alumnat amb necessitats de reforç dissenyar activitats
encaminades a adquirir i afiançar els coneixements musicals que no s’han
pogut adquirir a classe.
c. En el cas contrari, d’alumnat amb coneixements avançats dissenyar
activitats per ampliar i adquirir coneixements no tractats a classe.
Exemple : Els alumnes han interpretat una cançó en classe amb un
instrument.
a. L’alumnat estàndard que la interpreta correctament pot a partir de la melodia
ja editada fer l’anàlisi i elaborar un acompanyament simple que millori la
interpretació.
b. L’alumnat amb problemes d’interpretació pot editar la partitura al temps
que l’escolta i analitza.
c. L’alumnat que es troba en un nivell més avançat pot fer un treball de
creació d’una peça nova que presenti característiques similars a les de la
peça donada, a nivell estructural i d’elements formals.
- Abans d’una classe de música tradicional dissenyar activitats
de caràcter experimental que portin a l’alumnat a un procés d’anàlisi i deducció que li
portaran a plantejar-se dubtes i qüestions creant-li noves necessitats i
expectatives d’aprenentatge. Aquestes activitats prèvies a la
contextualització també permetran tractar la diversitat.
Exemple :
Abans d’introduir l’explicació conceptual del treset, fer escoltar fitxers
MIDI en que apareguin aquestes agrupacions.
a. Preparar fitxers musicals de peces que haurien d’incloure tresets però no
estan presents en que els alumnes hauran d’esbrinar on van aquests tresets.
b. Editar frases musicals que incloguin un determinat nombre de tresets.
Després d’aquestes activitats es pot passar a la conceptualització i
pràctica del treset amb d’altres eines diferents a l’ordinador.
|