Previ Superior Següent Navegador Disseny d'activitats

Quan el professorat es planteja dissenyar activitats d’aprenentatge musical convé que tingui en compte el següent :

  1. Cal incloure un recull d’activitats inicials encaminades a aconseguir una alfabetització tecnològica dels medis a emprar.

  2. L’ordinador es una eina de treball que ajudarà a assolir els objectius de l’educació musical, però el seu ús no s’ha de contemplar com un fi.

  3. Organitzar l’espai i el temps

Organització de l’espai

L’espai ideal seria l’aula de música amb ordinadors i perifèrics suficients per a treballar tot un grup-clase. Com que això és un espai ideal segurament caldrà buscar solucions alternatives. Les activitats musicals que impliquen l’ús d’ordinadors de tot un grup d’alumnes es poden portar a terme a l’aula d’informàtica i si això no és possible, a l’aula de música mínimament dotada amb un o dos ordinadors i perifèrics. En aquest últim cas es pot crear el racó de l’ordinador a la classe de música. En qualsevol dels casos és recomanable que l’alumnat treballi per parelles o en grups de treball que no excedeixin els 3 o 4 alumnes. Si el maquinari no és suficient convé organitzar torns rotatoris de treball per tal que tots els alumnes puguin realitzar totes les activitats.

Amb un o pocs ordinadors els tipus d’activitats simultànies hauran de ser més variades : així mentre un grup treballa amb tasques d’edició de partitures, un altre pot experimentar i fer proves d’interpretació amb un controlador MIDI amb els auriculars connectats, un altre pot estar interpretant amb instruments tradicionals (flautes, instruments de plaques, teclats,...) i un altre pot estar escoltant una audició amb CD també amb auriculars.

Organització temporal de les activitats

Les activitats que comporten l’ús de les tecnologies poden incorporar-se a l’aula en situacions molt variades de l’aprenentatge musical. Abans cal avaluar quins processos rutinaris es simplifiquen i quines habilitats musicals es potencien en cada una d’elles per tal de decidir quin és el moment més adequat per introduir-les. Això vol dir que el professorat ha de prendre decisions sobre si l’ús de l’ordinador es farà de forma continuada o esporàdica, si es farà abans o després d’una classe tradicional o bé si serà un recurs més a emprar de forma sistemàtica a la classe de música.

Exemples d’introducció de les eines

  1. Després d’una classe tradicional es pot treballar amb l’ordinador per atendre la diversitat d’alumnat dissenyant activitats amb tres tipus de complexitat.

    a. Completar i reafirmar els coneixements musicals adquirits prèviament a l’aula, per l’alumnat estàndar.

    b. En el cas d’alumnat amb necessitats de reforç dissenyar activitats encaminades a adquirir i afiançar els coneixements musicals que no s’han pogut adquirir a classe.

    c. En el cas contrari, d’alumnat amb coneixements avançats dissenyar activitats per ampliar i adquirir coneixements no tractats a classe.

    Exemple :
    Els alumnes han interpretat una cançó en classe amb un instrument.

    a. L’alumnat estàndard que la interpreta correctament pot a partir de la melodia ja editada fer l’anàlisi i elaborar un acompanyament simple que millori la interpretació.

    b. L’alumnat amb problemes d’interpretació pot editar la partitura al temps que l’escolta i analitza.

    c. L’alumnat que es troba en un nivell més avançat pot fer un treball de creació d’una peça nova que presenti característiques similars a les de la peça donada, a nivell estructural i d’elements formals.

  2. Abans d’una classe de música tradicional dissenyar activitats de caràcter experimental que portin a l’alumnat a un procés d’anàlisi i deducció que li portaran a plantejar-se dubtes i qüestions creant-li noves necessitats i expectatives d’aprenentatge. Aquestes activitats prèvies a la contextualització també permetran tractar la diversitat.

    Exemple :
    Abans d’introduir l’explicació conceptual del treset, fer escoltar fitxers MIDI en que apareguin aquestes agrupacions.

    a. Preparar fitxers musicals de peces que haurien d’incloure tresets però no estan presents en que els alumnes hauran d’esbrinar on van aquests tresets.

    b. Editar frases musicals que incloguin un determinat nombre de tresets.

    Després d’aquestes activitats es pot passar a la conceptualització i pràctica del treset amb d’altres eines diferents a l’ordinador.


RTEE Projecte
RTEE
Cristina Fuertes
cfuertes@pie.xtec.es