![]() |
![]() |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
|
La mort i el món de les creences de la civilització ibèrica![]() ![]() Són poques les que s'han pogut excavar de manera científica ja que en gran nombre van ser destruïdes per les feines agrícoles; a més, mai tenim l'associació de la necròpolis amb el seu poblat corresponent, el que seria molt profitós per a la recerca, pel seu caràcter complementari. En molts casos, les incineracions masculines van acompanyades de les armes personals, com ara espases, cascs, cuirasses, llances o escuts. Aquest ritual era una herència dels pobles arribats a final del segon mil·lenni, els indoeuropeus, que van ser una de les aportacions essencials per a la formació de la civilització ibèrica. El mateix podriem dir pel que fa al món de les creences. Troballes com els cranis enclavats d'Ullastret demostren que aquestes aportacions culturals per part de la gent de l'altra banda dels Pirineus van ésser molt més importants que el que es pensava fins no fa gaire anys. Al seu costat, els pobles navegants mediterranis també van portar les seves idees i creences i van influir en la formació de la religió ibèrica. ![]() És possible que les banyes de cérvol trobades en una sitja propera a l'àrea sacra d'Ullastret pugui significar que algun dels temples de l'acròpolis del poblat fos dedicat a Artemis, deessa que tenia l'animal com a tòtem associat. No estranya gens aquest fet en un poblat indigeta tan hel·lenitzat com Ullastret, centre de redistribució per tot el Baix Empordà dels productes colonials arribats a Empúries, la colònia per on aquest culte a Artemis havia arribat a la Península, tal com ens diu el geògraf grec Estrabó. ![]() Pel que fa a les creences de les tribus del territori català, els laietans dels poblats de La Penya del Moro, a Sant Just Desvern, del Turó de Can Oliver, a Cerdanyola o els de Calafell, enterraven un cabrit o una ovella, algunes vegades només el crani i les potes de l'animal, sota el terra d'algunes habitacions; es considera que es tracta de sacrificis fundacionals en motiu de l'aixecament d'un nou habitatge. En aquests mateixos poblats també s'han trobat ous a l'arrebossat de les parets d'alguna casa o, sobretot, a les necròpolis, de vegades en gran quantitat. Això venia motivat pel principi de vida que contenen i que ha fet que sempre, fins als nostres dies, se'ls hagi considerat símbols de fecunditat i de vida eterna, per la qual cosa seguim fent-nos-en present a l'entrada de la primavera (no té altre significat la nostra tradició del ous de Pasqua). ![]() En canvi, una tradició d'origen continental, clarament cèltica, és la del culte al crani, ben documentada entre els indigets de l'Empordà. La decapitació i posterior empalament amb llargs claus de ferro de cranis masculins, potser enemics, associats en algun cas a edificis culturals, devia anar acompanyada d'algun tipus de ritual. |