link a pàgina anterior
  
 Mercat de treball
Activitat 3: Canvi tecnològic, ocupació i atur
 

1. A la UE-25, el problema de l'atur no té la mateixa incidència a tots els col·lectius amb diferents nivells d'estudis. A partir dels gràfics respon les preguntes següents:

Taxa d'atur per nivell d'estudis, 2002

  • Quins són els col·lectius més afectats pel problema de l'atur? I els menys afectats?

  • Això és així en tots els estats de la UE-25?

  • Quines són les diferències més rellevants entre els estats de la UE-15 i els nous estats membres de la UE-25 (AC-10)?

2. Les taxes d'ocupació també varien molt entre els col·lectius amb diferents nivells d'estudis.

Taxa d'ocupació per nivell d'estudis, 2002

  • Quins són els col·lectius amb taxes d'ocupació més elevades i més baixes a la UE-25?

  • Això és així en tots els estats de la UE-25?

  • Quines són les diferències més rellevants entre els estats de la UE-15 i els nous estats membres de la UE-25 (AC-10)?

3. A la UE-15, el problema de l'atur afecta més els col·lectius amb nivells d'estudis més baixos. Aquests col·lectius són també els que presenten la taxa d'ocupació més baixa. Quina pot ser la causa d'això? Creus que pot tenir alguna relació amb el procés de globalització?

4. La UE s'ha fixat com objectiu ser el 2010 l'economia basada en el coneixement més competitiva i dinàmica del món. Per assolir aquest objectiu considera essencial augmentar la despesa en R+D fins al 3% del PIB.

Despesa en R+D en % del PIB

  • Compara les xifres d'inversió en R+D de la UE-15, els EUA i el Japó.

  • Quins estats de la UE-15 són més a prop de l'objectiu del 3% fixat per la UE?

5. Per assolir l'objectiu del 3% és essencial disposar de mà d'obra qualificada. Un indicador del nivell de qualificació de la població és el percentatge de llicenciats en el total de la població ocupada. Compara les xifres del gràfic per als països de la UE, els EUA i el Japó.

Percentatge de la població (25-64) amb estudis terciaris, 2000

6. Per impulsar l'activitat d'R+D és essencial comptar amb llicenciats en carreres de ciència i tecnologia. Compara les xifres del gràfic dels països de la UE, els EUA i el Japó.

7. Europa produeix un gran nombre de graduats universitaris, doctors i estudiants de postgrau, però una gran quantitat d'ells troba feina fora d'Europa. Els motius principals pels quals molts científics i enginyers europeus opten per instal·lar-se a l'estranger, especialment als EUA, estan relacionats amb la qualitat de la seva feina, concretament amb un millor accés a les tecnologies punta i amb unes perspectives laborals de futur millors.

  • La taula mostra xifres relatives al nombre de llicenciats a la UE-15, la UE-25, els EUA i el Japó. Comenta-la.

    Llicenciats universitaris, 2001

  • Comenta les dades del gràfic sobre el nombre d'investigadors per 1.000 ocupats
Nombre d'investigadors per 1.000 ocupats, 2001

  • Compara la despesa per investigador (que inclou els salaris dels investigadors i la inversió en equipament i serveis per part de l'administració pública, el sistema educatiu i les empreses) a la UE, els EUA i el Japó.

Despesa en R+D, 2001

  • A partir de les dades del gràfic amb els ocupats en l'àmbit de les ciències i la tecnologia als EUA segons el seu lloc de procedència i de la informació dels gràfics anteriors, explica com pot ser que els EUA, tot i tenint un menys llicenciats en ciències i tecnologia que la UE tingui més investigadors.
Ocupats als EUA en l'àmbit de les ciències i les tecnologies, segons la procedència, 1999

link a principi de pàgina