1.
A la UE-25, el problema de l'atur no té la mateixa incidència
a tots els col·lectius amb diferents nivells d'estudis. A
partir dels gràfics respon les preguntes següents:

-
Quins són els col·lectius més afectats pel
problema de l'atur? I els menys afectats?
- Això
és així en tots els estats de la UE-25?
- Quines
són les diferències més rellevants entre
els estats de la UE-15 i els nous estats membres de la UE-25 (AC-10)?
2.
Les taxes d'ocupació també varien molt entre els
col·lectius amb diferents nivells d'estudis.

-
Quins són els col·lectius amb taxes d'ocupació
més elevades i més baixes a la UE-25?
- Això
és així en tots els estats de la UE-25?
- Quines
són les diferències més rellevants entre
els estats de la UE-15 i els nous estats membres de la UE-25 (AC-10)?
3.
A la UE-15, el problema de l'atur afecta més els col·lectius
amb nivells d'estudis més baixos. Aquests col·lectius
són també els que presenten la taxa d'ocupació
més baixa. Quina pot ser la causa d'això? Creus que
pot tenir alguna relació amb el procés de globalització?
4.
La UE s'ha fixat com objectiu ser el 2010 l'economia basada
en el coneixement més competitiva i dinàmica del món.
Per assolir aquest objectiu considera essencial augmentar la despesa
en R+D fins al 3% del PIB.
-
Compara les xifres d'inversió en R+D de la UE-15, els EUA
i el Japó.
- Quins
estats de la UE-15 són més a prop de l'objectiu
del 3% fixat per la UE?
5.
Per assolir l'objectiu del 3% és essencial disposar de
mà d'obra qualificada. Un indicador del nivell de qualificació
de la població és el percentatge de llicenciats en
el total de la població ocupada. Compara les xifres del gràfic
per als països de la UE, els EUA i el Japó.

6.
Per impulsar l'activitat d'R+D és essencial comptar amb
llicenciats en carreres de ciència i tecnologia. Compara
les xifres del gràfic dels països de la UE, els EUA
i el Japó.
7.
Europa produeix un gran nombre de graduats universitaris, doctors
i estudiants de postgrau, però una gran quantitat d'ells
troba feina fora d'Europa. Els motius principals pels quals molts
científics i enginyers europeus opten per instal·lar-se
a l'estranger, especialment als EUA, estan relacionats amb la qualitat
de la seva feina, concretament amb un millor accés a les
tecnologies punta i amb unes perspectives laborals de futur millors.
-
La
taula mostra xifres relatives al nombre de llicenciats a la
UE-15, la UE-25, els EUA i el Japó. Comenta-la.
- Comenta
les dades del gràfic sobre el nombre d'investigadors per
1.000 ocupats
- Compara
la despesa per investigador (que inclou els salaris dels investigadors
i la inversió en equipament i serveis per part de l'administració
pública, el sistema educatiu i les empreses) a la UE, els
EUA i el Japó.

- A
partir de les dades del gràfic amb els ocupats en l'àmbit
de les ciències i la tecnologia als EUA segons el seu lloc
de procedència i de la informació dels gràfics
anteriors, explica com pot ser que els EUA, tot i tenint un menys
llicenciats en ciències i tecnologia que la UE tingui més
investigadors.
|