Un
record dels seus temps d'escola?
- Són tan llunyans
Diria que la travessa
del llarg passadís, en sortir de classe cap al
patí, on totes les trobades i comunicacions podien
ser possibles.
Quin personatge del
món de l'educació l'ha influït més?
- Si bé no em puc decidir per cap personatge,
sí que vull esmentar un fet de la meva pròpia
vida: ser mare.
Citi'ns ara, un personatge
històric pel qual senti una especial predilecció.
- Heràclit.
Un encert de l'educació
actual?
- La coeducació. Però crec que s'han de
canviar moltes més coses que el simple fet que
nens i nenes o nois i noies deixin d'anar a classes
diferents. Cal una coeducació que superi estereotips.
... I una mancança?
- Especialment a partir de la implantació del
nou sistema educatiu, la flexibilitat en funció
de la capacitat i els interessos de l'alumnat.
Quin ha de ser l'element
més irrenunciable a qualsevol escola?
- El d'aportar coneixements i estratègies que
assegurin el desenvolupament personal.
Considera certa l'opinió
que, en conjunt, moltes famílies han desertat
de la responsabilitat en l'educació dels seus
fills i filles?
- Potser no són tantes, però els resultats
de les que ho fan visibles que en semblen més.
Què es pot fer
amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- S'ha de trobar la manera d'incorporar-lo al món
de l'aprenentatge professional, artesà, artístic,
etc.
Quina opinió
li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Molt bona opinió, perquè és una
tasca necessària realitzada per professionals
competents que estimen l'educació.
Quin paper han de jugar
les tecnologies de la informació a l'escola?
- Les veig com una eina, molt potent, però eina.
Per això em sembla que s'ha de vigilar que no
enlluernin el professorat ni l'alumnat i no ocupin el
lloc dels continguts i les actituds.
Com es pot fer possible
el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- En certa manera repetiria una resposta anterior, ja
que el desenvolupament personal no acaba mai. El que
canvia és el guiatge, que hauria de passar de
ser molt extern a molt intern.
Considera que els mitjans
de comunicació, especialment la televisió,
col·laboren en l'educació general de la
població?
- Vistos des de l'escola, podríem dir que eduquen
(dirigeixen, informen, prioritzen) molt i que potser
caldria trobar més moments de col·laboració.
Què és
més important preparar l'alumnat per al futur
o preparar el futur per a l'alumnat?
- Potser és com voler destriar si és primer
l'ou o la gallina. Alumnat (d'ara) i futur (d'ara) són
les persones adultes i el present de demà. Si
pensem que el futur no és un fruit extern, sinó
la realitat que configuraran el nostre alumnat, és
evident que tots dos conceptes són interdependents.
D'altra banda el futur no és més que posar
les bases al present.
Un llibre?
- "Quartet d'Alexandria", de Lawrence Durrell.
Quan el vaig llegir, fa anys, em va impressionar.
Una cançó?
- 19 días y 500 noches de Joaquin Sabina.
Una pel·lícula?
- Recordo amb una especial sensació: El primer
caballero (First Knight, 1995) de Jerry Zucker.
Un paisatge?
- La Rambla de Catalunya de Barcelona, qualsevol dia
festiu, a primera hora del matí.
Un desig per a l'escola
del futur?
- Que sigui l'espai cultural i professional que asseguri
la convivència i l'arrelament al país
d'infants i joves que viuran en mig d'ambients col·lectius
i d'opcions personals molt diversos.
|