Un
record dels seus temps d'escola?
- Vaig tenir una professora que ens carregava d'estrelles
daurades o platejades quan feiem les coses ben fetes.
Tenia nou anys i per a mi era una gran motivació.
Quin personatge del món
de l'educació l'ha influït més?
- No és exactament del món de l'educació
però m'ha exercit molta influència. Es tracta
d'en Kohlberg, el psicòleg americà que a
partir de la seva teoria del desenvolupament del judici
moral va pensar en una técnica per tal d'incrementar
aquest judici, el dilema moral i va proposar una forma
d'educar basada en l'autogovern democràtic encaminat
a promoure la justícia i el sentit de comunitat.
No voldria deixar de citar també les tres dones
del món de la Ética: Adela Cortina, Victòria
Camps i Esperanza Guisán, que han estat per a mi
un bon model a seguir.
Citi'ns ara, un personatge
històric pel que senti una especial predilecció.
- Simone de Beauvoir, per qüestionar el mite de la
feminitat.
Un encert de l'educació
actual?
- L'aprenentatge a partir del conflicte, una idea que
dóna bons resultats, per tant, el treball en grup
i la interacció entre iguals es constitueixen com
a la principal font de l'aprenentatge.
... I una mancança?
- La pèrdua d'importància que nens i nenes
donen a l'esforç.
Quin ha de ser l'element
més irrenunciable a qualsevol escola?
- La vocació docent del seu professorat.
Considera certa l'opinió
que, en conjunt, moltes families han desertat de la responsabilitat
en l'educació dels seus fills?
- No crec que hagin desertat, sinó que amb el ritme
de vida que es porta ara es fa molt més difícil
educar els fills i les filles i, sovint, els hi manquen
formes adients de fer-ho.
Què es pot fer
amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb éxit?
- Proporcionar-li aprenentatges alternatius que puguin
ajudar-li a trobar feina i a ser feliç.
Quina opinió li
mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Molt bona, perquè han servit per ajudar al professorat
en la seva tasca pedagògica, tant des del punt
de vista de proporcionar materials didàctics i
recursos, com per a planificar una formació permanent
de qualitat.
Quin paper han de jugar
les tecnologies de la informació a l'escola?
- Han de jugar un paper fonamental per a formar els nens
i nenes que en un futur faran servir aquestes tecnologies
en el món del treball. S'han de convertir amb una
eina bàsica per a l'aprenentatge, acompanyada per
la tasca del professorat en l'educació en valors.
Com es pot fer possible
el concepte "l'educació al llarg de la vida"?
- Establint mecanismes adients per a dur a terme programes
de formació continuada en diferents àrees.
Considera que els mitjans
de comunicació, especialment la televisió,
col·laboren en l'educació de la població?
- Els mitjans de comunicació poden ser un agent
educatiu si són utilitzats des de l'escola per
desmitificar-los i obrint-los a la comprensió crítica
per parts de l'alumnat, però també s'ha
de conscienciar a les families del paper que aquestes
juguen com a mitjanceres en l'efecte negatiu o positiu
que aquest poden produir en la població infantil
i juvenil.
Què és més
important preparar als alumnes pel futur o preparar el
futur per els alumnes?
- Crec que és més important preparar el
futur per els alumnes, perquè els alumnes han de
preparar-se per viure el present, aprofitant tots els
moments d'aquest present, i d'aquesta forma indirectament
els estarem preparant pel futur. El futur l'anem preparant
els adults, i per cert, no massa encertadament, com podem
veure amb els darrers esdeveniments.
Un llibre?
- Donde el corazón te lleva, de Susana Tamaro.
Una cançó?
- Love me tender, de Elvis Presley.
Una pel·licula?
- Solas, de Benito Zambrano
Un paisatge?
- Las catarates d'Iguazú des de Paraguay.
Un desig per a l'escola
del futur?
- Que sigui una escola on es visquin valors propis d'una
societat pluralista i democràtica, en el que tant
la cultural moral de l'escola, com les relaciones interpersonals
que s'hi donen contribueixin a generar aquestes condicions
que faciliten que l'alumnat construeixi racionalment i
autònoma els valors, sense imposicions de cap mena.
|