Un
record dels seus temps d'escola?
- A l'escola ens feien aprendre textos d'història
sagrada de memòria. Per a nosaltres la gràcia
estava en qui aconseguia recordar més text, ja
que al final hi havia premi. Ho recordo com molt divertit,
encara que crec que no era la intenció del mestre.
Quin personatge del
món de l'educació l'ha influït més?
- Frederic Boix. Una persona que va dedicar molts anys
a l'educació sexual, quan aquesta activitat tenia
molt de contestatària i transgresora. Em va ensenyar
el valor dels valors i a buscar en cada persona el millor
de si mateixa.
Citi'ns ara, un personatge
històric pel qual senti una especial predilecció.
- Leonardo da Vinci..
Un encert de l'educació
actual?
- Crec que en general, el mestre es preocupa molt per
l'alumne com a persona i pel seu desenvolupament.
... I una mancança?
- Que l'encert esmentat abans, no s'hagi contagiat prou
a secundària.
Quin ha de ser l'element
més irrenunciable a qualsevol escola?
- Allò que fa que quedi ben clar que a l'escola
hi conviuen persones, independentment de la seva edat.
Considera certa l'opinió
que, en conjunt, moltes famílies han desertat
de la responsabilitat en l'educació dels seus
fills i filles?
- Absolutament certa, i contrastada, ja que per la meva
activitat professionals com a psicòleg, faig
orientació a pares i mares i també porto
escoles de pares i mares, i aquest fet es constata constantment.
Què es pot fer
amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- Crec que un problema de l'educació actual és
barrejar massa alumnat que té interessos molt
diferents, i això els perjudica a tots. En ultima
instància la finalitat de l'educació és
que les persones puguin integrar-se amb dignitat i de
manera productiva en una societat, per tant, crec que
haurien de potenciar-se i revisar els medis pels que
aquest procés es porta a terme.
Quina opinió
li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Molt bona, però crec que haurien de gaudir
de més independència respecte el Departament
d'Ensenyament. Crec que haurien de potenciar encara
més el seu paper de dinamització, buscant
alternatives i projectes -en alguns casos- menys rutinaris.
Quin paper han de jugar
les tecnologies de la informació a l'escola?
- Són un complement de primera, però no
cal oblidar, això: complement. El protagonista
de l'educació és l'educador o educadora
i la relació personal que estableix amb l'alumne.
Com es pot fer possible
el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Potenciant a l'escola una actitud molt activa envers
l'adquisició de nous aprenentatges, més
enllà de la seva utilitat immediata. I, potenciant
la possibilitat de que les persones participin en diversos
tipus de programes educatius, independentment de la
seva edat, professió, etc.
Considera que els mitjans
de comunicació, especialment la televisió,
col·laboren en l'educació general de la
població?
- Crec que són una mostra clara de com en una
societat moderna hem d'aprendre a viure entre la informació
i la desinformació. Entre la cultura i la teleescombraries,
i això vol dir que hem de potenciar la capacitat
de desenvolupar un criteri propi i la capacitat de debatre.
Què és
més important preparar l'alumnat per al futur
o preparar el futur per a l'alumnat?
- Crec que cal preparar als alumnes per un futur que
encara no se sap com és, crec que cal preparar
per a la incertesa, i amb la idea què, una mica,
el futur se'l fa cadascú. El futur no ve, s'hi
va. Si el futur ve i no estàs preparat, t'atropella.
Un llibre?
- "Memòries d'Adrià", de Margueritte
Yourcenar
Una cançó?
- "Fly me to the moon", de Frank Sinatra
Una pel·lícula?
- Qualsevol de bon cinema que et faci pensar...
Un paisatge?
- Els llacs d'Andorra
Un desig per a l'escola
del futur?
- Que la deixin fer...i que reconeguin la feina feta.
I el valor que té.
|