Un record dels
seus temps d'escola?
- Podria citar records "pedagògics"
per quedar bé, però el primer que em ve al cap
és la llet en pols i formatge americà que ens
donaven al matí a l'escola. Potser després em
trobo pensant en l'enorme diversitat de formes de fer que
hi havia entre els diferents mestres que vaig tenir i com
només d'algú, que realment era un gran home,
tinc records.
No puc oblidar però que sóc d'aquella època
que torna en la que vaig fer examen d'ingrés, revalida
del batxillerat elemental, revàlida del batxillerat
superior. Malauradament recordo una escola d'exàmens.
Quin personatge del món de
l'educació l'ha influït més?
- Com a referència teòrica,
quan començava a endinsar-me en aquests món,
va ser un bon revulsiu per mi l'experiència de l'Escola
de Barbiana. Després, vaig tenir la sort de començar
a col·laborar a "Rosa Sensat" i relacionar-me
amb molta gent dels pioners dels moviments de renovació
pedagògica. A Cornellà, començava a fer
d'educador a l'Escola Sant Miquel amb un equip que la va convertir,
en moments difícils, en una bona escola del CEPEC.
Citi'ns ara un personatge històric
pel que senti una especial predilecció
- És estrany, però se'm
fa difícil parlar de ningú. Més aviat
em sento atrapat emocionalment per la meravellosa gent humil
que està a la base de totes les revolucions. No m'agrada
gaire mirar el passat i per això, en tot cas, admiro
Lula o Mandela.
Un encert de l'educació actual?
- Que encara hi hagi
gent que creu que educar és possible. També,
(parlant de l'educació, no pas de l'escola o del Departament)
que sigui possible una educació més autònoma,
no tan depenent de manuals i d'autoritats.
I, una mancança?
- Només una? S'està renunciant a complir el
dret d'accés a l'educació per a tothom en condicions
d'igualtat, mentre que tant sols es parla del dret minoritari
a escollir escola. No hi ha educació sense ètica,
sense rebotar-se contra les desigualtats educatives.
Mancança tècnica? Hi ha massa gent que pensa
que la millor escola va ser aquella que ells van viure.
Quin ha de ser per a una escola
l'element més irrenunciable?
- Educar ensenyant a pensar, ajudant a ser dones
i homes feliços i lliures. L'adaptació a un
món en canvi.
Considera certa l'opinió
que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la
responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- No només les famílies, també una bona
part de l'escola. Si que és cert que en els nous nuclis
familiars (n'hi ha de moltes menes) els fills i filles són
poc més que objectes de valor i que les dinàmiques
de vida obvien l'educació. Es dóna per suposat
que la naturalesa i l'escola ja ho faran. De la mateixa manera
que parlem de ciutat educadora hauríem de definir una
mena de continu educatiu en el que el conjunt d'adults que
envolten l'infant educa, complementàriament i suplint-se
quan una part falla.
Què
es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- Evitar que aquesta manca d'èxit
passi al seu procés d'incorporació social. Abans
però hauríem d'haver intentat que surti amb
èxit, tot i que aquest no pugui ser acadèmic.
Després, es tracta de garantir que tindrà al
seu abast adults coneguts i accessibles que l'ajudaran en
la seva transició.
També podem aplicar-li la nova Ley de Calidad: Que
certament resoldrà tots els problemes!!!!
Quina
opinió li mereix la tasca dels centres de recursos
pedagògics?
- Molt positiva. Tanmateix estan molt
limitats i no poden ser veritables estimuladors de la renovació
pedagògica. Tinc, a més, la convicció
que queden massa desconnectats del que haurien de ser "instituts"
locals d'educació. Els recursos per a educar són
de molts tipus i han d'organitzar-se d'una altra manera.
Quin
paper han de jugar les tecnologies de la informació
a l'escola?
- Fer un resum és impossible.
Tot i així destacaria que en la societat digital i
de la comunicació moltes de les formes que ha tingut
fins ara la docència han quedat obsoletes. No es tracta
d'una simple modificació de didàctiques o de
l'ampliació de recursos motivadors. Comporten noves
formes d'aprendre i d'ensenyar.
Com
es pot fer possible el concepte "L'educació al
llarg de la vida"?
- Intentant aconseguir que els nois
i noies no surtin de l'escola odiant qualsevol aprenentatge.
Educant en la curiositat i el desig de saber. Ajudant a construir
identitats obertes, formes de ser que van canviant en el temps.
Considera
que els mitjans de comunicació, especialment la televisió
col.laboren en l'educació general de la població?
- Són condicionadors de moltes
coses. No són determinants. Suposen sempre el context
en el que les persones troben les seves explicacions del món.
El seu gran problema és que tendeixen majoritàriament
a impedir pensar, bloquegen el raonament i cerquen l'adhesió
emocional a veritats simples.
Què
es més important, preparar els alumnes pel futur o
preparar el futur per als alumnes?
- Fer persones que puguin construir
futur. Fer possible que tinguin futur.
Un
llibre?
- La última lectura: "La
sombra del viento" de Carlos Ruiz Zafon.
Una
cançó?
- No tinc cap cançó per
a destacar. He viscut èpoques de tot i miro de descobrir-ne
de noves.
Una
pel.lícula?
- De les últimes: "Las mujeres
de verdad tienen curvas" (2002) de Patricia Cardoso.
Un
paisatge?
- Molts. Tots aquells en els que al
mirar-los et sents ple d'emocions. Pot ser una casa de balcons
amb roba estesa, un llac de Finlàndia o un aiguamoll
ple d'aus.
Un
desig per a l'escola del futur?
- Que tingui al davant responsables
que creguin en l'educació.v
|