Un record dels seus
temps d'escola?
- Quan vaig comprendre el significat de les paraules
- recordo que va ser amb "diluvi universal"
i "gelat"- i també la impossibilitat
de tenir resposta a la pregunta: perquè la taula
té el nom de "taula"?. Era molt petita,
però també ara i molt sovint segueixo
fent-me preguntes que no troben resposta.
Quin personatge del
món de l'educació l'ha influït més?
- No cap. En la meva tasca educadora he après
de les respostes -encerts i errors- i de les preguntes
dels meus alumnes.
Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti
una especial predilecció.
- Les dones i homes sense nom de la història
del meu país que ens han construït i llegat
el nostre patrimoni comú.
Un encert de l'educació
actual?
- La "inclusivitat"; l'ambició generosa
i equitativa que no hi hagi persones excloses de l'educació.
.I una mancança?
- La dificultat de cohesionar l'educació escolar
amb la formació en general.
Quin ha de ser l'element
més irrenunciable a qualsevol escola?
- La d'eliminar l'exclusió, és a dir,
l'objectiu irrenunciable de l'escola és la de
donar a tot l'alumnat les eines necessàries (competències
bàsiques) per al seu progrés individual
i personal.
Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes
famílies han desertat de la responsabilitat en
l'educació dels seus fills?
- Entenc, més aviat, que la família ha
canviat quant a les relacions interpersonals i que aquest
fet influeix en la percepció pròpia de
la seva funció educadora.
Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera
l'escolarització obligatòria
amb èxit?
- Donar-li els sabers fonamentals per a poder tenir
les competències necessàries per al seu
progrés personal, oferint-li formació
especialitzada per a facilitar-li amb èxit l'ingrés
al món laboral i consolidar-li la seva autoestima.
Quina opinió li mereix la tasca dels centres
de recursos pedagògics?
- Els centres de recursos pedagògics han estat
i són una eina imprescindible per a la contínua
conquesta de la qualitat educativa. I crec que tenen
un paper molt important en la modernització del
sistema, com un avançament per a acollir noves
realitats.
Quin paper han de jugar les Tecnologies de la Informació
i la Comunicació a l'escola?
- Les TIC són una eina d'aprenentatge fonamental
i alhora el seu domini formapart de les competències
bàsiques que tot alumne ha d'adquirir a l'escola.
Com es pot fer possible
el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Encenent en cada nen i nena, quan entra per primer
cop a l'escola, l'espurna de la curiositat per a saber,
de l'autoestima en aconseguir-ho i, quan són
més grans, obrint-los a les escoles les finestres
de més coneixement com una manera de ser millor
persona i ciutadans i ciutadanes.
Considera que els mitjans
de comunicació, especialment la televisió,
col·laboren en l'educació general de la
població?
- Ben segur que hi col·laboren però, sovint,
de manera divergent a com des de l'escola entenem l'educació.
Què és
més important preparar l'alumnat pel futur o
preparar el futur per a l'alumnat?
- No és possible saber com serà el futur
però si que ho és preparar l'alumnat per
viure-hi, créixer i construir-lo col·lectivament
de manera solidària, crítica i competent.
Un llibre?
- "Les noces de Cadme i Harmonia" de Roberto
Calasso.
Una cançó?
- "El cant dels ocells". Popular catalana.
Una pel·lícula?
- Dues: "El servent" (1963) de Joseph Losey
i "Mort a Venècia" (1971) de Luchino
Visconti.
Un paisatge? (natural,
urbà, monumental...)
- Sant Pere de Roda.
Un desig per a l'escola del futur?
- Una escola sense exclusió.
|